Wij willen graag een hond

• Mariette

Hallo Allemaal

Wij willen graag een hond en nu is mij vraag wat voor een hond kunnen wij het beste aanschaffen. Nu zijn wij er al over uit dat wij niet noodzakelijk op zoek zijn naar een jonge pup . Want er zijn ook hele lieve herplaatsbare honden van een half jaar oud.

Wij hebben 2 zoons eentje van 4 en eentje van 9 maanden en het is dus noodzakelijk dat de hond goed met kinderen kan omgaan. Toch zou ik graag willen weten wat voor een soort hond het dan het beste kan zijn mij omgeving zegt dat je het beste een rashond kunt nemen terwijl wij in eerste instantie niets tegen een bastaardje hebben. dus…..wie…..

• Linda

Het advies van een rashond is waarschijnlijk gebasseerd op de wetenschap dat je in ieder geval wwet wat voor karaktereigenschappen zo,n hond ongeveer zal hebben, maar ook dat is per hond in een zelfde ras verschillend.

Je kan echt best een basstaardje nemen daar zitten echt hele lieve tussen, en die hebben van elke karaktereigenschap wel wat.

Als je een pup of een oudere hond neemt dan moet je hem in het begin overal bij betrekken en nooit alleen met de kinderen laten, dan moet het haast wel lukken.

Heel veel succes met je zoektocht en ik hoor graag wat het uiteindelijk is geworden.

P.S. wij hebben sinds 3 weken een staffordshire bullterrierpup, het gaat erg goed en ik vind het een erg leuk ras, is erg lief voor de kinderen ( 3 en 10 jaar oud) en ook voor de katten en …………. eigenlijk is hij lief voor alles en iedereen echt een allemans vriendje.

Groetjes Linda.

• Tigger

Hallo Mariette,

Ik ben het eens met Linda wat betreft rashond/bastaard. Het maakt niet uit wat voor hond het is, want er zitten krengen tussen rashonden en net zo goed tussen bastaardjes.

Zelf hebben wij en mijn ouders goede ervaringen met Friese Stabijen en Wetterhouns. Friese Stabijen worden niet zo heel groot (ongeveer kniehoogte) en ze zijn enthousiast en speels en kunnen goed met kinderen. Mijn ouder hebben nu ook een Friese Stabij en die hebben ze als pup gehaald bij een fokker in Zwaagwesteinde.

Het voordeel van een pup is dat ie samen met jullie kinderen kan opgroeien, je moet hem alleen wel opvoeden (maar dat is natuurlijk logisch). Het voordeel van een oudere asielhond is dat ie natuurlijk al een en ander geleerd heeft. Ik weet niet hoe het met beschikbare tijd gesteld is om een pup op te voeden. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat het met twee kleine kinderen aardig druk is.

Wat jullie ook besluiten, je moet het gevoel hebben bij het dier van “dat is onze hond” en of ie nu oud of jong is maakt niet uit.

Mochten jullie besluiten een oudere hond te kiezen, laat je dan goed informeren.

Bijvoorbeeld of ie goed met kinderen kan, of ie er tegen kan een poosje alleen te zijn enz.

Mocht je na het lezen van mijn berichtje benieuwd zijn naar Friese Stabijen, dan kan ik je wel een beschrijving geven van hun kleur, aftekening en een beetje van karaktereigenschappen. Dan mag je me mailen.

Ik meen uit je verhaal af te leiden dat je nog nooit eerder een hond hebt gehad, daarom is het belangrijk je toch een beetje goed te informeren omtrent hun verzorging en wat er allemaal bij komt kijken. Dat kun je bij je plaatselijke dierenarts doen, maar ook in de bibliotheek (rubriek 600).

In ieder geval wens ik jullie veel succes met jullie keuze en laat ons weten wat het geworden is.

Groetjes, Tigger, Zelda en Maus

• Gandr

Hoi,

Misschien is het ook wat om bij het uitzoeken van een hond iemand mee te nemen die er meer kaas van gegeten heeft. Bijvoorbeeld een gedragstherapeut voor honden. Deze kan dan ook goed inschatten of de door jullie uitgekozen hond inderdaad wat voor jullie is.

Elke hond heeft zijn voor en zijn tegens, en dat is, zeker als het een eerste hond is, altijd iets om rekening mee te houden.

Groetjes,

Gandr & beestjes

P.S.: Als je een adres zoekt van een vereniging voor gedragstherapeuten voor honden kan je me even mailen door bovenaan op mijn naam te klikken.

• Kim

Ik denk dat je het beste een Boxer kan nemen. Dit is een hele trouwe hond die heel goed met kinderen om kan gaan. Het beest blijft heel speels en is altijd vrolijk als je thuis komt. Ik ben er zelf ook mee opgeroeid en ook met andere honden dus berust mijn raad wel degelijk ergens op.

Veel succes !

• Gandr

Hoi Kim,

Een boxer is een hond waar je wel mee om moet kunnen gaan. Het zijn honden die erg veel energie hebben die wel wat te doen moet hebben… Niet iedereen vind een boxer de beste hond voor zichzelf. Ik ben zelf weg van die kop van de boxer, maar ondanks dat ik mijn hele leven honden hbe gehad moet ik er wel bij zeggen dat ik boxers geen honden vind voor mij. Dus het is lief van je dat je een boxer aanraad aan deze mensen, maar dat jou ervaringen er goed mee zijn wil dit dus niet zeggen dat iedereen deze hond ook in huis kan halen. Ik heb jarenlang in een asiel gewerkt ook als vast medewerkster, ik heb een opleiding gedaan in dierenasiel pension houden, hondengedrag en dierenartsassisstente… En dus spreek ik ook uit ervaring.

Nee, mij lijkt het beste dat deze mensen heel goed om zich heen kijken, informatie inwinnen van mensen die zelf jarenlang met diverse honden te maken hebben gehad of hebben (gedragstherapeuten, kynologenclub trainers, asiel houders enz.) zodat ze een goed besluit nemen en dus weten waaraan ze beginnen. Want ondanks dat een boxer een leuke gezellige hond is… Er komen er ook behoorlijk wat in het asiel terecht vanwege een verkeerde keuze. En dat is jammer.

Groetjes,

Gandr & beestjes

• scooter

Wat je kan doen is eerst een hondenenceclopedie aanschaffen, daarin staan alle rassen ingeschreven en ook hun karaktereigenschappen.

Voor de rest is het ook belangrijk hoeveel tijd je hebt voor een hond.

Als je er een neemt met lang haar zal je hem ook veel moeten borstelen en als je een hond neemt met veel energie moet je hem ook veel en lang uitlaten.

Als je een niet ras hond neemt, of een uit een asiel vraag daar dan goed of hij kan omgaan met kinderen.

Een tip laat je hond nooit alleen met kinderen ook al is het de liefste hond van de wereld een ongeluk zit in een klein hoekje.

veel succes

• Dierenvriend

Ben zelf in het bezit van 2 kruisingen herder (berner-sennen en rottweiler) en moet zeggen dat als ik de ruimte/mogelijkheid krijg er zeker nog zo'n X-ing bijkomt.

Wanneer je de herder overal bij betrekt en een beetje consequent opvoedt, wordt dit echt je allerbeste maatje.

Persoonlijk heb ik altijd een beetje moeite met de mensen die meteen vragen wat voor ras het is. Alsof een rashond per definitie een goede/lieve hond is.

Het is uiteindelijk het karakter van de baas wat een hond meekrijgt.

Succes met het zoeken en ik hoop dat je er heel veel plezier en liefde

aan zal beleven.

• Hanny

Hallo Mariette,

Als ik je een tip mag geven ??? Kijk eens op www.ibazar.nl (dat is een veiling) bij huisdieren. Daar worden diverse honden aangeboden en je kunt mailen met de eigenaren over hoe het karakter is en zo. Ik had mijn oog laten vallen op een leuk klein hondje van een half jaar oud (teefje, kruising Jack Russell/Keeshond). Het staat onder Gratis Hondje, Goed Tehuis Gezocht en nog een beschrijving (drie maal dus). Dit hondje moet weg omdat die mensen nog een hondje van 8 jaar oud in huis hebben en die accepteert haar niet. Ze hebben zelf 4 kinderen, dus dat is geen probleem en het is een lief, sociaal diertje. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een Vlinderhondje, dus ik neem aan dat dat diertje nog niet weg is. Er staat een foto bij, dus je kunt haar bekijken. Succes ermee.

Groetjes,

Hanny

• Mariette

Hallo jongens

Bedankt voor jullie reactie . Wij gaan morgen zaterdag dus kijken naar hondje van 5 maanden oud het is een kruising tussen een labrador en een stafford en schijnt erg lief te zijn hij heet Blacky en ik heb hem gevonden via een oproepje op marktplaats. Ik heb een oproepje geplaatst en kreeg een mailtje van deze mensen en aan de telefoon klonken ze erg lief en vriendelijk dus we zijn benieuwd. Jullie zullen het wel lezen. Maar in ieder geval bedankt.