Hallo Mariette,
Ik ben het eens met Linda wat betreft rashond/bastaard. Het maakt niet uit wat voor hond het is, want er zitten krengen tussen rashonden en net zo goed tussen bastaardjes.
Zelf hebben wij en mijn ouders goede ervaringen met Friese Stabijen en Wetterhouns. Friese Stabijen worden niet zo heel groot (ongeveer kniehoogte) en ze zijn enthousiast en speels en kunnen goed met kinderen. Mijn ouder hebben nu ook een Friese Stabij en die hebben ze als pup gehaald bij een fokker in Zwaagwesteinde.
Het voordeel van een pup is dat ie samen met jullie kinderen kan opgroeien, je moet hem alleen wel opvoeden (maar dat is natuurlijk logisch). Het voordeel van een oudere asielhond is dat ie natuurlijk al een en ander geleerd heeft. Ik weet niet hoe het met beschikbare tijd gesteld is om een pup op te voeden. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat het met twee kleine kinderen aardig druk is.
Wat jullie ook besluiten, je moet het gevoel hebben bij het dier van “dat is onze hond” en of ie nu oud of jong is maakt niet uit.
Mochten jullie besluiten een oudere hond te kiezen, laat je dan goed informeren.
Bijvoorbeeld of ie goed met kinderen kan, of ie er tegen kan een poosje alleen te zijn enz.
Mocht je na het lezen van mijn berichtje benieuwd zijn naar Friese Stabijen, dan kan ik je wel een beschrijving geven van hun kleur, aftekening en een beetje van karaktereigenschappen. Dan mag je me mailen.
Ik meen uit je verhaal af te leiden dat je nog nooit eerder een hond hebt gehad, daarom is het belangrijk je toch een beetje goed te informeren omtrent hun verzorging en wat er allemaal bij komt kijken. Dat kun je bij je plaatselijke dierenarts doen, maar ook in de bibliotheek (rubriek 600).
In ieder geval wens ik jullie veel succes met jullie keuze en laat ons weten wat het geworden is.
Groetjes, Tigger, Zelda en Maus