Ehm... Ja... En hoe doen we dat?

• Gandr

Hoi hoi,

Nou nu gaan we toch wel lachen hoor. Ik moet Jamahl zijn wateropname gaan meten. Ja… En ik heb hier nog 8 katten en 2 andere honden die gebruik maken van de waterbak. Kan nog leuk worden… ;-) Dit omdat Jamahl sinds hij de Fenobarbital voor zijn epilepsie krijgt ook onzindelijk dreigt te worden. Ik laat hem best wel veel uit, en ook lang… Echter, sinds een paar dagen schijnt hij die nacht niet helemaal door te komen op een droge manier… Ik vind dan in de kattenkamer een plasje op de grond of in de huiskamer. Geen ramp hoor, dweiltje erover en weg is het allemaal, maar ja, met zo'n hond op leeftijd, maak je je toch een beetje zorgen. Jamahl is afgelopen vrijdag 13 jaar geworden… En dan is een blaasontsteking bijvoorbeeld niet echt aan te raden.

Ik dus de dierenarts bellen. Na veel besprekingen werd me geadviseerd om de wateropname van Jamahl maar eens te meten voor een paar dagen… Hahahahaha… Paniek! Hij is niet de enige die uit die waterbak drinkt, enne… Ik ben een ramp met cijfers! LOL Na een beetje puzzelwerk heb ik al een beetje voor mezelf uitgedokterd hoe ik dat ga doen… Ik moet gewoon heel goed in de gaten houden wanneer een van de andere dieren drinkt en dan de bak tot zeg een liter of drie weer aanvullen. Ik moet het over een 24 uur berekenen… Dus ‘s nachts… Dan kunnen de katten er dus bij… Dat is eigenlijk nog een probleempje. Kan moeilijk ook ’s nachts bij die waterbak op wacht gaan zitten. Maar daar vinden we ook nog wel wat op… Vindingrijk zijn Gandr dan kom je er wel… LOL

Maar ik ben dus een oet op gebied van cijfers en op het gebied van liters en dergelijke is dat al niet veel beter… Gelukkig is mijn moeder er wel iets beter in… In deze tijd zou je eigenlijk een koksopleiding gehad moeten hebben… Dan kan je mooi die berekening maken, dat leer je dan wel. Jongens jongens… En de bak even weghalen als ik niet in de buurt ben om te controleren is geen optie… Maar ik weet gelukkig wel dat als Jamahl meer dan 1 liter per 24 uur drinkt, dan zit hij over een maximum heen… Nou ik denk wel dat hij dat haalt, zoveel is een liter nou ook weer niet.

In ieder geval, de fenobarbital is niets bekend over onzindelijk worden of zo… Ik zit in mijn achterhoofd dan ook weer te denken aan het feit dat Jamahl een jaar geleden een zeven jaar kennel afsloot… (Hij heeft 7 jaar in een asiel kennel gezeten voor hij bij zijn vorige baasjes kwam die hem 9 maanden gehad hebben…) Kijk een beetje hond houd toch echt iets over van al die jaren kennel… Onzindelijkheid is niet een van de laatste zaken… Juist meer iets voor een van de eerste.

Het is een mysterie waarom hij echter nu pas ermee begint. Het is echt iets van de laatste twee weken en ik heb Jamahl al sinds 25 december… Raadsels raadsels raadsels. Ondertussen ligt Jamahl prinsheerlijk te slapen…

Ik weet dat het geen kattenplasjes zijn. Shaardul sproeit al wel, dat wel, maar die ruiken echt anders, geloof me. En als Shaardul zulke grote plasjes doet… Dan is het echt niet goed met hem… LOL

Het kan ook niet van een van de andere katten zijn… Kattenplas ruikt dermate anders dan had ik dat wel geweten en ook geweten wat het euvel was… Jamahl is het ook gaan doen voor dat alle logees kwamen, dus daar ligt het ook niet in… En ik heb het hem ook een keer zien doen… Gewoon rustig richting kattekamer sjokken, ik erachter aan omdat ik vermoede dat hij uit de kattebakken ging eten, maar nee, midden in de kamer liet hij gewoon wat urine lopen. Hij ging er wel voor staan… Nou wachten tot meneer dan maar klaar is, want weghalen en naar buiten laten… Dan loopt hij al piesend mijn hele huissie door! Neeeee, moesten we maar niet doen. Nou hij klaar meteen maar mee naar buiten, want hij plast niet alles eruit, alleen een overschot als het ware…

Maar daar bleef het dus niet bij… dat is mij nu ook duidelijk…

Dus dan maar aan de maatkan… Ik lach me nu a rot, want ik ben er dus helemaal niet goed in hoor. Nou ja, als er iemand een andere, makkelijkere oplossing heeft voor me, dan hoor ik dat natuurlijk graag… Ondertussen… Ga ik lekker aan het kliederen met water en rommelen met cijfers….

Groetjes,

Gandr & beestjes

• martine

Tja, dat wordt inderdaad een probleem ja. Het enige wat ik kan bedenken is dat je de waterbak voor je kleinere honden laag zet, desnoods onder een overkapping of in een kartonnen doos met daarin een gat waar alleen je kleine honden in kunnen met hun kop. Voor Jamahl dan ergens anders op een wat hogere plek een bak neerzetten misschien? Of toch een paar dagen gelimiteerd drinken. Klinkt niet zo aardig en is het ook niet, maar je kan wel heel precies zien wat ze “tanken”. Dus gewoon elk uur voor mijn part twee bakken neerzetten. Een voor de twee andere honden en 1 voor ?Jamahl, waar je bij blijft en zorgt dat alleen hij eruit drinkt. Moet je denk ik wel in het weekend doen ;-)). En voor 1 nachtje 's nachts ff niet drinken? Ik weet niet hoelang je het moet bekijken? als het om 24 uur gaat is het probleem niet al te groot, gaat het om een langere periode dan is het wat lastiger. Succes!

martine

• Gandr

Hoi Martine,

Is inderdaad een idee, ware het niet dat 's nachts het drinken weghalen geen optie is. Hij moet juist zijn water blijven behouden van de dierenarts… Maar ik heb net een tip gekregen van Ineke en die verwees me naar Doggy.net waar meer over de bijwerkingen te vinden was van Fenobarbitol… En wat staat erbij, meer plassen. Juist ja, dan weet ik eigenijk al genoeg… Het schijnt van voorbijgaande aard te zijn volgens die beschrijving, dus we zingen het nog maar even uit… ;-)

Ik ga wel even de vochtopname meten van Jamahl, al is het maar voor de zekerheid. Zo kunnen we in iedergeval een aantal zaken toch goed onderzoeken. Het kan dus heel goed die fenobarbital zijn… Maar ik hou van zekerheid in dit geval… Het gaat tenslotte om een bejaarde hond nietwaar. Maar ik heb nu eigenlijk mijn denkwijze wel enigsinds bevestigd gekregen, het is dus ook de fenobarbitol die dit doet… Het maakt in ieder geval dat hij meer moet plassen, en als zijn sluitspieren toch al niet al te sterk waren… Ja dan krijg je dus dit. Volgende week is er een afspraak met zijn “vaste” dierenarts, want die heeft hem in behandeling voor de epilepsie… Dus die mag hem dan nog een keer binnenste buiten keren. Arme jamahl, die zal wel denken… “Waar ben ik terecht gekomen sinds ik uit het asiel kwam? Ze brengen me zo'n beetje elke week naar die dierenarts en ik voel me toch goed.” Hij vind het eigenlijk maar niets… Wat logisch is, want die bloedprikken worden in zijn hals gedaan…

Ik neem jou methode even in eigen overweging, kijken of mijn honden dan nog wel willen drinken als er iets over de waterbak staat… En anders moet ik er een ander iets op verzinnen. Maar ik had al een ander idee hoor. Als ik de deur uitga voor boodschappen neem ik Jamahl mee, en als ik water in de bak doe tot een bepaalde hoeveelheid, en een van de andere dieren drinkt eruit, dan vul ik het weer bij tot die hoeveelheid. Als Jamahl dan drinkt schrijf ik steeds op hoeveel eruit is… Het zal een paar dagen moeten. Ik hoop maar dat vier dagen voldoende is… Hoe dan ook, als het Jamahl helpt, dan moeten we het er maar even voor over hebben. Want als hij ineens een suikerziekte of iets dergelijks ontwikkeld heeft, dan zijn we verder van huis ben ik bang… Maar ik denk niet dat er verder iets mis is… Toch wil ik even alles uitsluiten dan alleen de bijwerking van de feno.

We zien wel even… In ieder geval bedankt voor het meedenken. Is wel een goed idee, nu even kijken of het werkt, anders toch maar weer terug naar mijn idee… ;-)

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Bert

Hoi Gandr

Dit vraagt bijna om melige reacties, maar ik zal me inhouden. Ik begrijp eerlijk niet hoe een DA die jouw situatie kent zoiets kan voorstellen…

Ik vraag me nu ook af wat die kennis van de hoeveelheid water voor nieuws op zou leveren als al bekend is dat het om een bijwerking van fenobartbital gaat. Tenslotte heb je zelf al gezien wat er gebeurt. Enig idee waarom de DA dit wil weten?

Groeten, Bert

• Ans

Gandr is het niet mogelijk om b.v. de katten hoog water te geven en de honden apart, of deze hond even een paar dagen helemaal apart te houden om zo zijn water wat hij drinkt op te meten? Het moet toch mogelijk zijn hier is op te verzinnen ,, de hond alleen in je slaapkamer b.v. het is maar een idee hoor. poezengroetjes van Ans.

• Gandr

Nou Ans,

Het is inderdaad wel een goed idee…Ware het niet dat ik geen kamer heb waar hij apart zou kunnen zijn. Jamahl weegt een kilo of 21 en ik zou hem naar de zolder moeten dragen wil hij apart op mijn slaapkamer gehouden worden. Op zich ook geen probleem… Alleen ik heb maar een flizo trap… En die kunnen ons beiden denk ik niet houden.

Hoe dan ook, er is wel een maniertje te vinden hoor, waar een wil is is tenslotte ook een weg. Toch?

En nu ben ik gelukkig een vindingrijk meissie dus is er vast wel een oplossing voor te vinden. Ik hou jullie op de hoogte, ik ben blij dat jullie meedenken, want met zijn allen weten we toch nog meer dan alleen ik zelf, toch?

Maar goed, vandaag is het al een beetje de mist ingelopen, morgen weer een dag zeg ik dan maar…

Groetjes,

Gandr & beestjes