help!!??

• ilona

wie kan mij helpen, we hebben een hond, een reu van 8 jaar. Gister toen ik hem aan aaien was, voelde ik een bultje bij z'n ribben. Het leek wel of het aan de bloedvaten vast zat. Natuurlijk gaan we met hem naar de dierenarts, maar ik hoop dat ik nu alvast antwoord krijg zodat we niet lang in spanning hoeven zitten.

Me moeder denkt dat het een ouderdoms bultje is, maar daar heb ik geen vertrouwen in, ik denk nl. dat het een tumor bultje is, kan dat??

• Channah

Hallo Ilona,

Bultjes kunnen verschillende oorzaken hebben. Het zou inderdaad een tumor (goed- of kwaadaardig) kunnen zijn, maar het kan ook een cyste zijn. Of een abces, of inderdaad een ouderdomsbultje. De dierenarts is de enige, die je hier uitsluitsel over kan geven.

Probeer je niet al te zenuwachtig te maken: heel vaak zijn dit soort dingen onschuldig. Maar ik weet het: dat is makkelijker gezegd, dan gedaan…….

Sterkte!

Groeten van Channah

• Gandr

Hoi Ilona,

Het kan ook heel goed een vetbultje zijn. Mijn Jamahl zit er onder mee. Maar ook heeft hij andere bultjes, die eigenlijk ook niet kwaad kunnen, maar die zitten tussen de huid en de eerste spierlaag in, zijn veel harder… Het is eigenlijk een probleem in de klieren van zijn huid heeft de dierenarts geconstateerd.

Over het algemeen is mijn ervaring eigenlijk, de goeie bultjes (die dus de hond het leven niet hoeven te kosten, zie eigenlijk altijd zo zitten, het zijn de kwaadaardigen die zo sneeky zijn om van binneuit te werken… Als je begrijpt wat ik bedoel.

Mijn Jessy, teckel van 8 jaar, had ook van de ene moment op de andere een bultje op zijn borstkast. Abnormale plaats voor vetbultjes, want die komen in de meerderheid onder de oksels en zo voor… Maar het is wel degelijk een vetbultje…

Vaak, en dat zul je door de tijd wel merken als je hond ouder wordt, hebben vetcellen de neiging om zich op plaatsen op te gaan doen die eigenlijk niet bedoeld zijn… Daar krijg je dan die vetbultjes van.

En aan de andere kant, zolang het in het zicht is (wil ik dus mee zeggen dat het niet ergens zich tussen de organen in bevind) is het vaak ook nog wel te verwijderen. Dus ik zou me niet té veel zorgen maken… Als het een minder goed bultje is, zijn deze type gelukkig nog het makkelijkst te verwijderen…

Laat je nog wel even weten wat de dierenarts zei?

Sterkte en groetjes,

Gandr & beestjes

• mary-linne

hoi ilona

mijn hond heeft eens een onderhuidse vetbult gehad

dit voelt heel hard aan

de dierenarts kan er iets aan doen,als het dat mocht zijn

ik hoop dat alles goed met je hond is

laat nog effe wat horen

groetjes mary-linne

• ilona

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik probeer me zo min mogelijk zorgen maken, maar ja dat is wel moeilijk, want er blijft iets tegen me zeggen dat het goed mis is. Samson, onze hond, laat niet merken dat hij pijn heeft ofzo, en hij lijkt ook nog wel joliger. Het bultje is niet hard, je kunt het zeg maar indrukken. Ook is het een beetje te bewegen, alsof het dus ergens aan vast zit. Hopelijk is dat een goed teken!!! Maar nogamaals bedankt voor jullie reacties, en ik zal vandeweek zo snel mogelijk laten weten wat hij mankeert!

• Gandr

Een beetje bewegen zei je? Dan zit het juist niet vast en dat vergroot de kans op een vetbult alleen maar. Bij Jamahl zit 95% van zijn bulten ook ietwat lossig en zijn ze allemaal zacht… En het zijn dan ook allemaal vetbulten. Nu zitten ze enigsinds op onzichtbare plekken zoals oksels en buik, want zijn hele stroomlijning gaat ermee naar de knoppen LOL.

Affijn, we horen het hopenlijk snel.

Groetjes,

Gandr & beestjes