Lollige fretjes

• Lara

Gisteren was ik weer eens gezellig bij mijn moeder thuis en natuurlijk gingen de ‘monsters’ even los!

De fretjes hebben de irritante gewoonte om de drinkbak van de katten leeg te gooien en door de kamer te slepen, dus was er een nieuw soort drinkbak aangeschaft. Een grote container waaruit het water in een klein bakje stroomt. Handig als je niet de hele dag thuis bent en er drie katten uit moeten drinken. (Nou ja, twee. Xena drinkt uit de vissenkom met plasic visjes) Ook dachten we dat ze die container niet zo snel om zouden kunnen gooien…….

Ervaren frettenliefhebbers zagen het vast al aankomen: Het werd een waterballet! Kala groef het water er met flinke halen uit en Isis stond er verbaast naast. ‘Ik wordt nat, hoe doet Kala dat?’ stond er op haar verbaasde snoetje te lezen. Een paar minuten later had ze het door en ging ze ook graven…

Ze hebben de hele avond lol gehad van de nieuwe waterbak. Eerst werd al het water er uitgehaald, daarna werd hij omgekiept en ging Kala op onderzoek. ‘Er zal toch wel meer water zijn? Waar is het, het was net zo leuk!’

Met dit spelletje hebben ze zich lekker uitgeleefd. Wij daarna ook.

Er kwam ruim een kwart emmer water van de grond af! Dit ‘speeltje’ zal dus heel vaak buiten bereik worden gezet als ze los mogen…

Groetjes,

Lara

• Gandr

Hihihi, Lara,

Ik heb dan geen Fretten, maar ik voelde de bui ergens al hangen.

Zeg is zo'n zware stenen hondendrinkbak niet wat? Die is volgens mij toch echt te zwaar voor een fret om om te kieperen… Ja denk ik hoor, zal je zien, hebben jullie die dus net gehad…

Maar als ik het zo lees, die fretten van jou zouden de grootste schrik hebben met mijn drie kittens… Die vinden water graven namelijk ook zo leuk…

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Carmen

Dit verhaal klinkt mij bekend in de oren. Mijn fretten doe dit dus ook. Het zijn zulke ondeugende beesten.

Ik werd een keer 's nachts wakker van lawaai. Ging ik kijken, waren de fretten losgebroken. Ze hadden de planten uitgegeraven, w.c. papier door het hele huis verspreidt, de drinkbak omgegooid. En eentje stond blij bij het konijnehok op en neer te springen, waardoor het konijn in paniek begon te stampen, waar ik dus wakker van werd. En dan heb ik het nog niet over alle frettepoepjes die overal lagen. Ach,ik moet er nog om lachen ook.

Carmen

• Lara

Hoi Gandr,

De bak met water is niet omgevallen, hij is leeggegraven en daarna pas omgeduwd. De paar druppels die er toen nog uitkwamen waren niet eens de moeite om een dweil voor te pakken ;-> Een stenen bak zal dus niet helpen, een groot plastic zwembad ook niet. Zo'n bad (een kleine kattenbak op een handdoek) krijgen ze met warm weer om lekker af te koelen. Daarna mogen we uiteraard dweilen, maar ach, het zeil kan er tegen.

In hun hok is geen waterprobleem. Daar hangt een drinkflesje en ze hebben nog niet door dat daar heel veel water in zit. Ze drinken er uit en dat is alles. Maar om katten aan zo'n klein flesje te moeten laten lebberen…

Groetjes,

Lara

• Lara

Hoi Carmen,

Fretjes zijn inderdaad eigenwijze beestjes. Ze parkeren hun staartjes in alle hoeken.

Ehh, ik bedoel dus dat ze alle hoeken gebruiken om met de staart omhoog achteruit te waggelen (alsof ze een te grote auto parkeren) en dan een vieze ‘parkeerkaart’ achter te laten :-<

Weet jij misschien hoe je iemand kunt leren van fretjes te houden?

Toen onze fretjes nog snoezig, jong en happerig waren hebben ze mijn vriend maar eens lekker in de sokken gebeten en nou wil hij er geen hebben :-< Ik mag ze best meenemen, maar dan wel uit het zicht houden svp. Daar volgens mij alle dieren volledige gezinsleden moeten zijn, is het dus geen eigen fretjes voor mij :-< Gelukkig zijn Isis en Kala goede ‘deeltijdfretjes’ en woon ik maar 10 minuten lopen bij ze vandaan. Goede reden voor heimweh :->

Groetjes van een fretten-, katten-, cavia's-, konijnen- en nog veel meer beestjesgek,

Lara

• Carmen

Hoi Lara,

Hoe je iemand van fretten kunt laten houden weet ik niet. maar het moet toch niet zo'n probleem zijn.

Als hij er is dan zitten ze in hun hok. En als hij weg is laat je ze pas los.

En als je een paar goed opgevoede fretten hebt, gaat hij er vanzelf van houden.

Want het is echt gezellig een paar van die “monsters”in huis.

Carmen

• Lara

Hoi Carmen,

Jouw voorstel komt aardig overeen met zijn idee van fretjes in ons huis, maar niet met het mijne! Alle huisdieren moeten door allen gewenst zijn, anders komen er onnodige problemen van. En ik hou van zoveel beestjes, dat ik rustig een leven de tijd kan nemen om Ralf te leren hoe leuk fretjes zijn… En tot die tijd kunnen we genieten van een konijn, 2 cavia's, 2 hamsters en hebben we ons opgegeven voor de opvang van 4 muisjes (nog niet teruggebeld door de DB). Ook zijn we de spulletjes voor 2 katten bijeen aan het sparen. (Niemand heeft zeker een krabpaal van minimaal 1m70 over? ;->)

Isis en Kala bijten (bijna) niet meer, maar maken er wel een vrolijke bende van. Mijn moeder en ik vinden dat wel grappig, Ralf vindt het gewoonweg onze eigen schuld als er weer een glas drinken om gaat, of een buidel shag wordt gestolen…

Groetjes,

Lara