Katten niet naar buiten...

• Geert

Ik heb een gigantisch probleem, mijn katten (2 stuks) willen niet naar buiten en krabben al het behang van de muren. Straffen helpt niet, ik hoop als ik ze naar buiten weet te krijgen zij stoppen met krabben. De één is 1 jaar oud en de ander is 2 jaar. Alle tips zijn welkom.

Groeten Geert

• martine

Krabpaal een idee? Of en stuk hout bedekken met vloerbedekking en tegen de muur spijkeren op de plaats waar ze krabben. Genoeg te spelen in huis? Ik roep maar wat dingen…

martine

• Channah

Hallo Geert,

Wat een verstandige katten heb jij! Die weten gewoon, dat het buiten gevaarlijk is door het verkeer, door katenhaters, die de meest wrede dingen met katten doen, door het gevaar om ergens opgesloten te raken…etc.

Mijn katten mogen niet naar buiten, d.w.z. wel op mijn geheel met gaas afgezette (ook het plafond) dakterras.

En de oplossing voor je muren: haal het behang eraf, egaliseer de muren en schilder ze. Heb je er geen omkijken meer naar, alleen af en toe een nieuw verfje. En volg ook de adviezen van Martine op.

Groeten van Channah

• Ans

Kan je een overdekte buitenren maken?poezengroetjes van Ans.

• Gandr

Wat misschien een makkelijkere oplossing is is om hard plastic aan te schaffen en dit tot een bepaalde hoogte als een wandje langs je muur te bevestigen… Het is erg glad en katten nagels kunnen er geen grip op krijgen.

Ook kan je misschien een hele oude kussen nemen en dit besprenkelen met wat kattenkruiddruppels (nou weet ik niet meer maar was dat nou wat wij Valriaan noemen of was het iets anders… Ben vandaag wat warrig… Verkouden he krijg je dat…)

Vaak willen de katten dan alleen nog maar daar krabben. Helpt dit nou ook niet dan is misschien bovenstaande een nog wel zo'n goedkoopste manier om het op te lossen

En dat je katten niet naar buiten willen, ik zou me daar geen zorgen over maken, is eigenlijk alleen maar handig, zo weet je ten alle tijden tenminste waar ze zijn en wat ze uitvoeren en of ze in gezonde toestand verkeren…

Ik zelf ben meer een voorstander van een mooie kattenuitloop of de katten binnen. Dit omdat het bijvoorbeeld in geval van ziekte ook sneller te zien is dat ze niet helemaal lekker zijn en als ze verplicht binnen moeten blijven het zo ook niet moeilijk wordt voor de kat zelf…

En zoals Channah al aangaf, de buitenwereld zit vol gevaren voor een kat.

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Lara

Sommige katjes vinden de muur prettiger dan een ronde paal. Onze (helaas gestorven) Igor krabte het liefst aan een muur naast de krabpaal. Om dat hoekje uit het zicht te halen hebben we er een krabhoek (te koop in vele dierenwinkels) overheen gehangen. Hij vond het plekje nog steeds ideaal en wij waren van de lelijke hoek af ;->

Een ding mis ik in je verhaal. Hebben je katten een ‘officiele’ krabplek in huis? Zo ja, dan kan je die eens inwrijven met een kattenlokmiddel zoals valeriaan of kattenkruid. Zo nee, dan eigen schuld en op naar de dierenwinkel!

Dat de katten liever binnen blijven vind ik fantastisch! Weer een ‘matje langs de weg’ minder…

Groetjes,

Lara

• Bert

Zoals de anderen al hebben gemeld, tegen het behang-krabben zijn maatregelen mogelijk.

Als een kat niet naar buiten wil, dan wil ie niet naar buiten. Daar heeft ie dan een reden voor en dat zal je moeten respecteren. Dwingen werkt alleen maar averechts.

Groeten, Bert

• Gré

Ik heb twee katers van vijf jaar en komen buiten alleen in een grote ren,

geeft ze toch een beetje gevoel van veiligheid als ze bang of nerveus zijn.

en toch zitten ze buiten.

• Annie

hoi!

In dierenwinkels kan je spul krijgen dat je op je muren ofzo kan spuiten en dan blijven je katten daar vanaf. Een spuitbus kost ongeveer 8 gulden. Kijk wel uit want er is spul voor binnen en buiten. Als je dat buitenspul binnen gebruikt wil ik niet weten hoe je katten reageren…..

Succes!!!