zinnelijk maken

• IRIS

Een vraagje: Ik heb al enige tijd 2 fretten. Zij zaten de meeste tijd buiten in hun hok. In het huis mochten ze eigenlijk niet komen omdat ons moeder er bang voor is. Nou ben ik op mijn eigen gaan wonen en mogen ze natuurlijk binnen.

Nou is mijn vraag hoe krijg ik ze zinnelijk. Ik heb el een klein kattebakje gemaakt met korrels maar wanneer ik op ze let dan doen ze niets en dan ineens is het alweer te laat. Wie weet wat ik moet doen?

• Carmen

Zindelijk maken kan het beste in een kleine ruimte waarin niets anders staat dan een kattebak een handdoek en eten en drinken natuurlijk. De handdoek leg je op de grond zodat er geen plekje meer over is alleen de kattebak. In de handdoek slapen ze dus zullen ze die niet bevuilen. Dan blijft er weinig anders over dan het op de kattebak te doen. Dit houdt je twee a drie weken vol en dan is het kwartje wel gevallen.

Ik zou ze er wel even elke dag uit halen om te spelen en de benen te strekken. En als ze er uit zijn zullen ze de eerste tijd nog wel iets in huis doen, maar dan goed opletten en gaat het staartje omhoog, dan de fret op de kattenbak zetten.

Zo moet het wel lukken! Veel succes!

Carmen

• Lara

Hoi Iris,

Hoewel veel mensen hun fretjes redelijk zindelijk krijgen, is een goed schoon te maken vloer de makkelijkste oplossing :-<

Mijn moeders fretjes zijn in hun hok met 2 bakken vaak, maar niet altijd, zindelijk. Buiten het hok hebben ze 4 faforiete plekken voor hun ontlasting, maar als we daar een bak plaatsen, dan graven ze die gewoon leeg en hebben we dubbele troep. Direct na het opsluiten doen we dus maar de ‘drollenronde’ :-< Daarbij kijken we ook verder dan de 4 faforiete plekjes, want als ze ineens moeten hebben ze soms geen zin om een eindje te lopen…

Ik hoop dat jouw fretjes meer zin hebben om zindelijk te worden!

Groetjes,

Lara

• marjolein

probeer eens op de plaatsten in de huiskamer (meestal alle hoeken) een paar slaaplappen neer te leggen

en in de overige hoeken een kattenbak

als alles goed gaat moeten ze de bedoeling snel door krijgen

groetjes marjolein en de fretjes

• Lara

Of ze hebben de grootste lol met het rondslepen van die slaaplappen ;->

Maar ach, dat is ook leuk!

Groetjes,

Lara

PS. Bijten die van jullie ook zo als het hok verschoond moet worden?

Isis en Kala hebben een sterke beschermdrang voor hun hok, dus halen we dan het trappetje maar even weg…

• IRIS

Carmen, Lara en Marjolein

Bedankt voor jullie oplossingen. Ik begin er volgense week consequent (of zoiets) aan om Timo en Cheadie zinnelijk te maken. Het liefst eerder maar ik heb het nog druk met de verhuizing.

Ik denk dat ik ze overdag wanneer ik ben werken in het schuurtje zet met een hoop “todden” en de kattebak. Wanneer het oppervlak te groot is dan zal ik er kastjes opzetten. Ik kan het natuurlijk ook in hun hok proberen, maar ik ben dan bang dat ze dan toch alles mee naar hun slaapplaats nemen en dan, weer niet op hun bakje hun behoefte gaan doen.

Wanneer ik thuiskom zal ik ze mee in huis nemen met de bak en dan de kamer zo klein mogelijk maken zodat ik ze in de gaten kan houden. Wanneer ik dan naar bed ga moeten zij ook in hun eigen hok of in de schuur slapen.

Ik hoop dat het iets wordt maar het zal wel niet zo gaan zoals ik hoop.

O, ja Lara even over jouw vraag of onze fretjes ook bijten wanneer het hok verschoond moet worden. Die van mij bijten niet maar je kunt het hok echt niet rustig verschonen want ze gaan wel bovenop je hand zitten en gaan overal naar toe waar je hand ook naar toegaat. Voor mij is het ook veel fijner als ze er niet bijkunnen.

Groetjes Iris