konijn castreren?

• Lara

Hallo iedereen,

Mijn konijn Tambo heeft waarschijnlijk het voorjaar in zijn kop, want hij randt regelmatig mijn cavia Dandy aan. Bij Mandy heeft hij al afgeleerd pogingen te doen, want die kan behoorlijk fel reageren! Dit weekend heb ik ze apart gezet (2 kooien van 100 bij 50 cm) en laat ik ze alleen onder direct toezicht samen los lopen (vroeger ook zonder direct toezicht, zolang ik maar thuis was). Sinds hij een dag van ze gescheiden is geweest gedraagt hij zich weer als een nette heer, maar ik vertrouw hem op het moment toch niet helemaal.

De problemen zijn relatief eenvoudig te verhelpen met een castratie, maar toch heb ik daar iets tegen. Allereerst is elke operatie een gevaar en daarnaast is mijn ervaring bij mijn vorig konijn niet al te best. Hij werd na de castratie dik en sloom. Het kan aan zijn kanker hebben gelegen, de diagnose was nog niet gesteld maar ik geloof dat hij de diarree al wel had…

Ik ben gek op mijn goedaardig macho-konijn zoals hij nu is. Ik wil zijn karakter niet veranderd zien. Maar ik wil wel dat hij samen met zijn collega's kan wonen. Een jaar lang waren er geen (merkbare) problemen tussen de cavia's en Tambo.

Heeft iemand misschien ervaring met de cycli van rammelaars? Is het te voorspellen wanneer zijn hormonen een continue goede omgang met de cavia's weer toestaan? Of is het toch beter om het risico van een castratie te nemen. Zijn er mensen die ook een slomer konijntje kregen na de ingreep, of veranderde Ramp vooral ten gevolge van zijn ziekte? Ramp was met een jaar gecastreerd en werd met 4 jaar tijdens een kijkoperatie bewust ingeslapen. Tambo is nu bijna 1 1/2 jaar.

Alvast bedankt voor het meedenken,

Lara

• Vera.

Hoihoi.

Ik had mijn vorige konijn ook laten castreren, maar tog bleef hij agresief tegen mijn cavia's. Het is dus niet zeker dat die agressie over gaat als je hem laat castreren.

Nou in iedergeval veel succes er meer.

Groetjes van Vera&DeBeesjes

• Carmen

Hoi Lara,

Ik heb ook een gecastreerde ram en hij is niet veranderd. Ik heb hem toen laten castreren omdat ik dacht dat ik drie vrouwtjes had ;-) maar daar bleek dus een mannetje bij te zitten.

Buiten dat hij mooie kindjes kon maken was hij verder niet macho, en ik had geen aspiraties als konijnenfokker.

Hij is nog steeds dezelfde lieve Pukkie. Niet lui of dik. En hij wordt deze zomer al vijf.

Ik zal het denk ik wel doen als ik jouw was, is toch ook minder stress voor de cavia's. Alleen zou ik het wel laten doen door een dierenarts met ervaring aangezien konijnen erg gevoelig reageren op narcose.

Carmen

• Lara

Bedankt voor de snelle reacties Vera en Carmen!

Tambo is niet agressief, alleen irritant veel aan het wassen.

Toen hij vrijdag ook nog eens herkenbare bewegingen op Dandy maakte, was de maat even vol.

Hij is nu al weer een paar uur samen met ze los en heeft gezellig aan ze gesnuffeld.

Verder gaan ze zo hun eigen gang.

Ik ben er nog niet helemaal uit.

Ik hoop ergens nog dat de castratie niet nodig is…

Groetjes,

Lara

• Gandr

Hi Lara,

In mijn ervaring met de diverse konijnen uit de tijd dat ik nog een opvang had (ik heb er zeker zo'n rond de 50 de reveu zien passeren) heb ik gemerkt dat het vaak fout gaat tussen mannetjes konijnen en cavia's bij elkaar. Ook de gecastreerde heren bleven hun rijgedrag ten opzichte van alles wat ze maar voor de voeten kwam behouden. Castratie haalt eigenlijk weinig uit als je het rijgedrag naar de cavia's ermee wilt verwijderen. Bij een enkele uitzondering zal het wel wat doen, maar ik denk omdat jou konijn al 1,5 is en dus heeeeeel goed weet hoe het moet het niet veel meer zal verbeteren.

Maar misschien is het mogelijk om je konijn een chemische castratie te geven voordat je echt besluit hem te laten castreren. Dit gaat door middel van injecties en wordt vaak gedaan bij reuen die nog ongecastreerd zijn en karakter problemen vertonen die mogelijk verband houden met het niet gecastreerd zijn. Het duurt wel even voor dat het aanslaat, maar de reactie is hetzelfde. De injecties zijn alleen bedoeld als een voorproef op de werkelijke castratie en mogen dus niet een heel leven gegeven worden…

Maar als ik terug denk aan mijn manne konijnen, dan denk ik dat castratie niet veel uithaalt. Laten lopen onder toezicht bij de cavia's lijkt me in dit geval nog het beste wat je kan doen. Terug zetten bij de cavia's is geen optie daar het gedrag zich toch vroeg of laat weer zal herhalen.

Het is nou eenmaal een diertje en dieren zijn erop uit hun ras in stand te houden en de enige manier waarop je dat doet is dus… Inderdaad… ;-)

En aangezien er vele mannelijke konijnen zijn die zelfs kippen helemaal kaal rijden… Ik bedoel maar dus…

Ik hoop dat je toch nog wel een oplossing vind misschien, eentje waar niemand van ons mogelijk aan gedacht heeft, maar ik ben dus zelf bang van niet.

Laat toch nog even weten wat de uitkomst is, oké?

Groetjes en een knuf voor de beessies,

Gandr & beestjes.

• daphne

Hoi Lara,

Ik heb mijn konijn ook laten casteren. Dat waren twee redenen dat ik dat gedaan heb:

Ten eerste omdat ik in plaats van 2 konijnen ineens 7 konijnen had. En ik wou geen konijnenfokker worden.

Ten tweede omdat hij zoveel sproeide en dat is echt over gegaan na de casteratie.

Of hij rustiger is geworden nou nee hoor. Hij weet nog steeds wat hij als man zijnde moet doen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Groetjes Daphne, Aruna, Flappie en Nijntje

• Lara

Even een update over Tambo.

Hij heeft nu al een aantal dagen zijn oude hok terug en lijkt er goed aan gewend.

Vandaag was een grote test: hij moest vluchten voor het monster (stofzuiger, ik was vergeten ze alvast op te sluiten).

Uit ervaring wetende dat dat ding hem in een hok niets doet ging hij braaf ‘naar huis’.

En dat was zijn huidige hok!

Het begint er op te lijken dat ik de scheiding erger vind dan hij…

De cavia's lijken hem niet echt te missen. Als ze allemaal los lopen (ja, mijn cavia's doen dat wel eens tegenwoordig ;->) dan ontlopen ze Tambo niet en zoeken ze hem ook niet op. Tambo springt wel eens in de caviakooi, maar zit toch het liefst naast die kooi op zijn oude plekje onder de kast.

Behalve dat het veel ruimte kost en dat dit hok (plastic onder- en bovenbak) niet gewoon een deurtje heeft, is het een goede oplossing.

Ik denk dat ik het voorlopig maar zo houdt.

Bedankt voor alle reacties,

Lara

PS. Ik denk dat ik maar weer eens echt caviavoer ga kopen. Ze eten nu (na overal advies ingewonnen te hebben) konijnenvoer aangevuld met vit. C. Dat is beter dan een konijn caviavoer geven vanwege het eiwitgehalte.

• Vera.

Hoihoi,

Even over het voer van de cavia's Ze kunnen best konijnenvoer eten, zolang ze maar extra vitamine C bij krijgen. Ook kun je je cavia's parkietenvoer geven met stukkjes fruit en vitamine C. In de vrije natuur eten ze immers ook zaden. Zolang ze maar voldoende Vitamine C krijgen is er niets aan de hand.

Groetjes van Vera&DeBeesjes

• karin

Ik denk niet dat castreren je probleem oplost, maar ik wil er nog wel iets over zeggen.

Castratie is een zogenaamde uitwendige operatie die daardoor heel snel uitgevoerd kan worden. Daardoor is het een vrij ongevaarlijke operaties. Wel zou ik het enkel en alleen door een ervaren arts laten doen. Iemand die er echt iets van weet. Ook mag je konijn absoluut niet vasten voor de operatie en moet hij ook vlot weer gaan eten. Maar de praktijk leert dat het allemaal reuze meevalt als operatie.

Succes met ze!

Groetjes Karin