tweelingveulens

• suus

hoi allemaal

Ik heb een welsh kruising van 1.20 en 16 jaar die nu 7 maanden dragend is.

Nu hebben wij zeer sterk het vermoeden dat er een tweeling inzit nu ben ik op zoek naar mensen die nuttige informatie hebben omtrent de bevalling en de verzorging of die hier zelf ervaring mee hebben wie oh wie kan mij helpen!!

• nancy

ik advizeer je om zodra de bevalling begint een veearts er bij te roepen, want er bestaat ten eerste een kans dat 1 van de veulens in stuitligging liggen omdat ze met z,n tweeen zijn maar dat is nog niet het enige want vaak kan de merrie het eerste veulen wel op eigen kracht ter wereld brengen maar de tweede meestal niet.

mijn ervaring is dat als een merrie van een tweeling moet bevallen dat het meestal via een keizersnede wordt gedaan ,dus ik zou gewoon even goed met je veearts overleggen wat de beste keuze is maar ik zou zoizo een veearts bij de bevalling houden voor het geval er iets mis mocht gaan want anders ben je niet alleen je veulen kwijt maar ook je merrie!

veel succes nancy!

• Lara

Hoi Suus,

Ik zou met je veearts overleggen wat het verstandigst is. Het kan zijn dat een natuurlijke bevalling het beste is, maar de kans is ook groot dat een keizersnede veiliger is.

Hou er rekening mee dat veel merries geen 2 veulens accepteren, dus moet je alvast bedenken hoe je het zou moeten regelen indien er een flesseveulen bij zit. Vaak overleeft echter maar een van beide veulens.

Ik wens je veel plezier van je veulens.

Groetjes,

Lara

• Annie

Hoi,

Ik zou eerst met de veearts overleggen.

Hou er wel rekening mee dat vaak 1 van de 2 veulens het niet overleeft en soms zelfs geen van beide.

Ik weet niet waarom je denkt dat het een tweeling is, maar laat je niet voor de gek houden door een hele dikke buik, dat zegt niks hoor!

Groetjes!