machisme + antistierenvechten

• "OLGA" (Spaanse org.)

Wij zijn “OLGA”, een Spaans collectief bestaande uit mensen van alle leeftijden, geslacht, opleiding, enz. die meer dan genoeg hebben van het beeld dat sommige Spaanse media verspreiden over Spaanse vrouwen en mannen, alsof het machisme nog steeds in volle bloei is en vrouwen maar domme meiden zijn voor wie het uiterlijke alleen maar belangrijk is. We werken heel hard tegen het door de Regering gesubsideerd “Fiesta Nacional” (stierenvechten)als een uiting van mannelijke “bravoure en inteligentie”, terwijl iedereen weet dat het een wreed spectakel is, dat de gevoeligheid van een normaal mens aantast.

We beogen een maatschappij waar termen als tederheid, spontaniteit, vriendschap en respect voor alle levends wezens gelden. We hebben enorme steun van mensen uit het buitenland nodig, want de Spaanse pers én TV staan nog steeds ten dienste van de belangen van Regering en politici.

Op dit moment, gefinanceerd door onze vrienden van het CAS te Utrecht, staan er twee billboards in Benidorm, een in Fuengirola-Mijas, een in Sevilla en nog een in Salamanca, waar je heel duidelijk kunt zien welke instelling de onze is, maar die totaal verzwijgd wordt door de Spaanse media, alsof we niet bestaan, zodat de buitenlandse tourist een eenzijdige indruk krijgt van Spanje

Denk je ons te kunnen helpen?…Graag reageer dan eens!… Francisco Javier Barbero y Garrido

• Channah

Hallo Francisco,

Ontzettend goed wat jullie doen!

Ik wist al van jullie bestaan (via de nieuwsbrief van het Comité Anti Stierenvechten, waar ik donateur van ben) en had laatst naar aanleiding van een berichtje over stierenvechten al iets op dit prikbord gezet hierover.

Natuurlijk wil ik jullie helpen! En ik denk vele dierenliefhebbers, die dit prikbord bezoeken ook!

DUS DIERENLIEFHEBBERS: HIER IS DE KANS OM IETS TE DOEN TEGEN DE MISHANDELING VAN STIEREN IN SPANJE!

• Channah

…………ik had mijn bericht nog niet ondertekend, maar er liep een poes over het toetsenbord…………….

Groeten van Channah

• Martine D.

Veel succes bij alles wat je hiertegen organiseert!

Ben ook vreselijk TEGEN stierenvechten!!!!!!

Groetjes Martine D.

• margali

hallo Francisco,

ik heb een tijd geleden een handtekening gezet op een brief die bij mijn dierenarts lag, waarin geprotesteerd werd tegen stierengevechten.

Kan me niet herinneren welke groep er achter dit protest zat. Als je wilt kan ik het proberen na te gaan, maar weet ook niet precies meer hoe lang geleden het was…kortom: mijn hersencellen laten me in de steek.

Ik vind een “stierengevecht” een walgelijke vertoning, en begrijp niet hoe men dit nog kan toestaan, en al helemaal niet hoe men hier naar kan zitten kijken.

Groeten

margali

• Dicky

Hallo Francisco,

Ook ik wil jouw actie ondersteunen.

Stierenvechten is moord. Een ander woord heb ik er niet voor. een walgelijke vertoning van machtsmisbruik.

Oneerlijke strijd en ik vind moord met voorbedachte rade.

Iedereen die naar deze walgelijke vorm van dierenmishandeling gaat kijken is in mijn ogen mede schuldig.

Zolang er mensen naar toe gaan om deze afslachting te bekijken, zal dit door blijven gaan.

Wat mij betreft mag elke toreador zo terug gepakt worden door de stier, zodat dit beroep uitsterft.

Wij hebben ieder jaar op onze braderien handtekening lijsten liggen tegen deze vorm van “vermaak”.

Ik weet niet of dit jullie organisatie is, maar iedereen die zich inzet om dit uit te roeien is geweldig.

Heel veel succes met je acties en we horen nog wel van je

Groetjes, Dicky

• Marjorie

Ook ik vind stierengevechten walgelijk. Veel succes met jullie strijd!

Groet, Marjorie

• Bert

Hallo Francesco,

Heel goed, suggesties hoe wij mee kunnen werken? Brieven, E-mail, bijdragen, enz.?

Groeten, Bert

• Francisco Javier

Aangezien de Spaanse politici bang voor de mening van andere Europëse politici zijn (wegens het Eur. subsidie-programma!) kunnen ze erniet tegen,dat we - “OLGA” - grote billboards aan de rand van de auto wegen c.q. ingang van supermarkten. enz. opzetten.(We hebben er nu al vijf, o.a. twee in Benidorm ) Maar dat kost veel geld. 't CAS te Utrecht helpt ons ontzettend goed in deze actie, maar het is niet zo leuk als je zó afhankelijk bent van maar één sponsor. Daarom zijn we een “wervings-actie” van donateurs én activisten begonnen. Iedereen dat het ons omvraagt, krijgt van ons een pakket vol info, stickers, posters, enz. in je eigen taal, w.o. het Nederlands.

We willen nu twee nieuwe billboards op zetten in Burgos, waar de Gemeente op scholen kinderen van 10 tot 18 “voorlichting”(!!) is begonnen te geven over “de kunst” (!!) van het Stierenvechten. Idem dito in Zaragoza. Groeten. FRancisco Javier

• Channah

Hallo Francisco,

Bedankt voor de aanvullende informatie. Stuur mij maar zo'n informatiepakket!

Omdat ik mijn adresgegevens niet voor iedereen zichtbaar wil maken, stuur ik wel een berichtje naar je e-mailadres.

Voor iedereen, die dit ook wil doen, je kunt gewoon de naam van Francisco aanklikken, dan gaat het vanzelf. Maar het luidt: olgacritica@terra.es

Ondanks de ernst van deze actie vind ik het toch leuk om de namen van de Spaanse steden Benidorm, Burgos en Zaragoza. Ik ben in alle drie steden geweest (en in bijna alle grote steden van Spanje) en heb dus ook de arena's gezien. Alleen aan de buitenkant, want ik wil uiteraard niet meewerken aan de marteling van dieren! Het is jammer, dat een land met zo'n rijke en interessante cultuur er zulke middeleeuws-folkloristische martelpraktijken op na houdt!

Groeten van Channah