kooien

• Lara

Het verhaal over kooien was bijna niet meer terug te vinden, dus begin ik maar even opnieuw.

Ik zoek (nog even met dichte portomonaie, aangezien mijn beestjes zolang ik nog thuis mijn studie afmaak de hele dag een hele kamer hebben) een geschikte cavia/konijnen kooi voor binnen. Veel vloer, deurtje voor de cavia's en liefst tralies (kan 's zomers anders de warm worden). Ook wil ik wegens hygiene geen houten bodem. Helaas kom ik dat type alleen als buitenren zonder bodem tegen :-<

In merken ben ik niet helemaal thuis. Die terzani kooien, zijn dat die donkere, goed verkrijgbare kooien met bloktralies, een lichte onderbak en een of 2 witte tralieverdiepingen? Zo ja, dan kan je frettenliefhebbers met zo'n kooi misschien de volgende tip geven. Bevestig met stevige knijpers op alle verdiepingen oude handdoeken. Zolang die niet worden losgetrokken, doen de tralies de pootjes geen pijn. De onderbak wordt bij mijn moeder beschermd met een laagje Corbo korrels. Isis en Kala zijn niet zindelijk, dus moest de bodem (traliebodem was daar week een al gelijk uit gehaald) beschermd worden. De handdoeken zijn daar niet goed aan vast te zetten, dus moest er iets anders komen (en niet de grijze papierkorrels voor fretten die ze als bak herkennen). Uiteraard zijn er ook 2 bakken, een slaaphangmat en een hangend holletje aanwezig ;->

Groetjes,

Lara

PS. Als er nieuwe, goede hulpmiddelen voor het houden van kleine huisdieren op de markt komen hou je ons op de hoogte he Marjolein?

• marjolein

we hebben wel een geweldig mooie kooi voor konijnen/cavia's

1.50 meter lang en 50 diep

die zit op een 250,-

hij heeft een plastic onderbak en verder gewoon met tralie's

(merk weet ik niet, maar hij is van ferplast)

dat zijn inderdaad de terzanie kooien die ik bedoel

wij verkopen die niet voor fretten maar voor ratten (vind ze veel te klein voor fretten)

voor de mensen die wel zo'n ding hebben voor fretten raad ik zelf aan om een stukje vinyl over de tralie bodem te leggen

om ze wat meer ruimte te geven kan je ook de tralie's die op de bodem liggen ergens in de midden te hangen en dan een trappengat er in te maken (ook daar een stuk vinyl op)

maar ik blijf die kooien wel afraden

ik zou die corbo korrels ook niet gebruiken voor fretten (zelfs deze zijn te stoffig)

en gewoon op de bodem een paar losse handdoeken te leggen (fretten op een kale bodem is verder geen probleem dus mochten ze de handdoeken verhuizen is dat niet erg)

tuurlijk houd ik iedereen op de hoogte ;-)

groetjes marjolein en de frettenbende

• Lara

Hoi Marjolein,

Die caviakooi klinkt goed! Vreemd dat ik die bijna nooit zie, echte dierenliefhebbers die geen gelegenheid hebben hun beestjes meerdere uren per dag los te laten lopen horen daar toch voor in de rij te staan ?!?

De fretjes op handoek-bodem gaf het probleem dat ze de drollen op de kale vloer legden, half in de tralies. Na een werkdag is die al te ver ingedroogd om hem makkelijk weg te halen :-< Met deze korrels doen ze het veel minder en aangezien ze op de bovenste verdieping slapen gok ik er maar op dat het gaat. Andere bodembedekking is vaak nog stoffiger of het lijkt te veel op de bakkorrels. Ze wroeten er niet vaak in, ze sparen liever hun energie om met de kattendrinkbak te kunnen slepen ;->

Onze kooi is de grootste van de 3 versies die ik ken: hij heeft 2 tralie-verdiepingen en de onderbak = 3 verdiepingen. Het is meer hun slaaphok dan speelkooi, dus denk ik dat het voorlopig wel volstaat. Het is uiteraard nog uitgebreid met ‘hangende verdiepinkjes’, te weten een slaaphangmat en een slaaphol. Via de bekende plastic buizen kunnen ze omhoog en omlaag, want de bijgeleverde trapjes zijn zonde van de ruimte (voor gezonde fretjes, ze liggen op de kast voor als een van beiden over een jaar of 8 slecht ter been wordt ;->)

Groetjes en waarschijnlijk mail ik je zodra ik fulltime ga werken over de cavia-kooien.

Lara

• marjolein

hier staat niemand in de rij voor die prachtige kooi

(hij is echt heeeeeeeeeeel mooi)

ik snap het ook niet hoor zo veel geld is het ook weer niet voor zo'n mooie behuizing maar ja mensen stoppen ze liever in van die mini hokjes waar je door er naar te kijken al claustofobie van krijgt

mail me maar zodra je gaat werken

(wij zitten alleen wel helemaal in friesland)

die allergrootste terzani daar wonen dus mijn 3 ratten in (lekker veel ruimte)

ik blijf het niet ideaal vinden die dingen

gelukkig krijgen we straks echte frettenkooien (die met plastic bodem en dan heel groot ongeveer 80 vierkantecm aan oppervlak en dan in de hoogte 1.50m ongeveer

met een plastic onderbak dus dat scheelt weer schoonmaken

groetjes marjolein en de dierentuin (vriend inbegrepen LOL)

ps en wie weet tot mails!