Maandag D-Day voor de drie muisketiers!

• Gandr

Yep, maandag aanstaande gaat het gebeuren. Shaardul, Shakeela en Shalika gaan dan “onder het mes”… Aanvankellijk wilden Saskia en ik eigenlijk ook haar katten meteen laten helpen, maar helaas kunnen de dierenartsen hier maar twee sterilisaties op een dag aan. Dus heb ik maar besloten om de drie ukkies van mij als eerste te doen. Jammer vind ik het wel. Vond Shaardul wel leuk met die kleine pingpong balletjes. Helaas zijn ze hier bij de dierenarts radicaal (LOL) en gaat alles eraf.

Het zal voor mij weer voor het eerst sinds een lange tijd zijn dat er diertjes gesteriliseerd en gecastreerd gaan worden. Beetje zenuwachtig ben ik wel ja. Maar goed, ik vertrouw erop dat alles goed gaat.

Oh ja, nog even wat anders, ik heb gebeld voor cavia's, de selectie inbeslagname van Heiloo… Welnu, hier in de omgeving hebben ze geen cavia's gekregen. Uiteindelijk heb ik knaagdierenopvang 't Knagertje maar gebeld (in Den Haag). Ook die hadden niet gekregen wat ik zocht. Muizen, Gerbils en hamsters waren wel gekomen. Ze vertelde me ook dat men van de dierenbescherming had gezegd dat alle dieren al onderdak gevonden hadden. :-(. En ik had al een kooi aangeschaft… Nou ja, nu heb ik maar besloten om een paar caafjes van deze knaagdierenopvang mee te nemen. Ik ga er zaterdag heen om er een aantal uit te zoeken. De reden dat ik voornamelijk uit was op de knagers van Heiloo, was omdat deze hoogstwaarschijnlijk met meer in 1 kooi gezeten hadden en dus misschien wel bij elkaar konden. Nu is het nog maar de vraag of ik er een aantal vind die bij elkaar geplaatst kunnen worden. Nu denk ik dat wel hoor, maar ja, het is wel even koud op je dak zo. Meld je je aan voor vier cavia beesten, krijg je bericht en zijn ze er of nooit afgegeven of ze zijn allemaal al geplaatst. (Dat laatste vind ik ergens ook alleen maar fijn hoor, maar toch…)

Hoe dan ook, organisatie is ook niet alles blijkt maar weer. Zucht, nou ja, kijken wat ik in Den Haag vind. En op die manier ga ik dan toch wel denken hoor, zou hier toch wel een plekje nodig zijn voor knaagdieren opvang, die is hier dus echt niet in de buurt…

Misschien… Nou ja, ik moet maar even kijken…

Jamahl heeft verhoging gehad van de medicijnen… Hij had donderdag op vrijdag nacht drie keer een aanval. Mijn moeder, die hier op bezoek was, heeft een bruin vermoeden dat Jamahl niet lang meer mee zal draaien. Ik ben er ook wel een beetje bang voor. Maar affijn, binnenkort gaan we weer naar de dierenarts, gehele check up uitvoeren en meteen even de verdere vooruitzichten grondig doorspreken. Het is even kijken wat de dierenarts zegt. Gelukkig heb ik twee weken geleden foto's laten maken van de jongen en mag ik die woensdag gaan halen. Ze zijn heel leuk geworden.

Gijs loopt ook lekker mee, die is vrijdag uit de bench losgelaten. Hij gromt al een stuk minder, komt veel beneden en vind het zelfs lekker om even gekroeld te worden op het koppie. Nou dat is al heel wat. Saskia viel zowat van haar stoel toen ze ervan hoorde. Ik heb ook foto's van hem gemaakt, hopen dat die gelukt zijn, want een zwarte kat op de foto zetten als het al donker is buiten, dat is nog niet makkelijk LOL.

Gijs heeft ook een nieuwe naam: Shomari, wat Krachtig betekend in het Afrikaans.

Het is Swahili en ik vond het mooi tussen de anderen passen. Gijs, Shomari dus, blijft hier. Saskia vond het zo overduidelijk dat hij het hier meer naar zijn zin had… Nou ja, ik moet zeggen dat hij het misschien bij haar ook wel goed was gaan doen, als hij in een kalmere periode gekomen was.

Hoe dan ook, die naam moest veranderd worden. Saskia vond Gijs niet bij hem passen, en ik al evenmin. Shomari staat hem wel. Het is een hele grote jongen. Maar ook heel lief, hoewel hij erg snel angstig reageert.

Nou en dat waren de updates weer even… Ik hou mijn vingers gekruist voor maandag. Ik mag ze zondag vanaf 17:00 niet meer laten eten… Wat zullen ze balen! Het is niet anders helaas, anders zijn ze straks heel erg misselijk en dat geeft alleen maar problemen.

Shaardul weet nog van niets… Trots stapt hij nog rond met zijn pingpong balletjes… LOL Nou ja, ik zal in ieder geval wel blij zijn als het achter de rug is. Want ik moet toch wel bekennen, leuk vinden is anders, maar ik heb ook geen trek in nog meer ongewenste of inteelt kittens… Toch… He, wat zit ik weer moeilijk te doen, ze gaan gewoon en daarna lekker op een rustig plekje bijkomen, ze gaan samen dus dat scheeld al een hoop.

Nou jongens, ik ga naar bed, zou het niet te laat maken en kijk nou eens… Foei. Nou ja, tot de volgende keer maar weer! Bye bye!

Groetjes,

Gandr & beestjes

• endy

Mijn hemel wat is dit nu weer voor pagina! Hebben we met z'n allen niks beters te doen dan zwetsen over de castratie van een hond, kat of muis? Wat rekent die veearts daar voor trouwens? Ik doe het voor de helft!

Come back to earth man! Ga es bij een boer werken en dan het liefst bij eentje in Amerika, Australie of het Oostblok. Dan sta je weer effe met twee beentjes op de grond. Neem nou die Jamahl. Dat noem ik dierenbeulen! Een hond die zo wrak is dat hij drie keer in een nacht een aanval krijgt, maak je af. In ieder geval beter voor de hond en zeker ook voor je portemonnee. Die veearts lacht zich toch te barsten man! Ze zal dat echter heus niet laten merken naar de eigenaars toe. “Nee, laten we toch nog maar even een fotootje nemen mevrouw, je weet maar nooit.Het komt toch niet op een paar centen, wel?”

Kijk, voor een oud vrouwtje, dat niets anders meer heeft dan haar huisdier, is het nog wat anders. Maar iedereen die weet hoe internet werkt is jong genoeg om een beetje rationeel over een dierenleven te kunnen denken, lijkt me zo. Een echte dierenvriend voelt aan wanneer het tijd is voor een dier om er diermeel van te maken. It's the circle of life. Real life.

• Marielle

Eerst even een reactie op Gandr: in Alkmaar zijn er wel een aantal cavia's vanuit Heiloo bij een knaagdierenopvang geplaatst, maar deze beestjes kunnen nog niet geplaatst worden, want ze hebben allemaal schurft.

Verder zijn er inderdaad geen cavia's meer te vinden, die uit Heiloo komen.

En wat Endy betreft: ik ben het niet met je eens. Je probeert toch het beste voor je dieren te doen. Daarom heb je ze!

Ik neem dan ook aan dat iedereen hier op deze pagina alles voor zijn/haar dieren probeert te doen en het heus wel inziet wanneer verder behandelen geen zin meer heeft, want dat heeft ook met dierenliefde te maken.

• Gandr

Misschien Endy, maar jammer genoeg weet ik net even iets meer schijnbaar dan jij… Bevooroordeeld reageren is een vak die je zeker onder de knie hebt, want weet jij wat er inmiddels al besproken is betreffende Jamahl? Nee. Weet je misschien dan wat voor type aanvallen van epilepsie Jamahl heeft? Nee. Nou dan? Ik heb mijn opleidingen en diploma's in de dierensector gedaan, dierenartsassistente, dierenasiel pensionhouden, hondengedrag… Realistisch denken moet je kunnen, maar je kan er ook meteen een zeer botte houding tegenover zetten zoals jij nu doet. Van mij mag je, je doet je best maar, maar ik adviseer je toch ook om voor je je bevooroordeelde mening rond gaat strooien vooral eerst ook zelf even goed na te denken.

Niet iedere dierenarts houd een eigenaar aan het lijntje tot het dier er vanzelf wel bij neervalt. Ik vind dat je, zolang je de dierenarts zelf ook niet kent, ook daar niet over mag oordelen.

En als je het zo naar vind als mensen over een castratie praten, tja dan denk ik dat je hier op het verkeerde adres bent. Hier zitten mensen met behoorlijk gezond verstand die hier over hun dieren praten, overleggen en meer. Gewoon om dat de mogelijkheid er is, of omdat ze omringt zijn met bevooroordeelde types als jij. Gaan werken op een boerderij? In Amerika, Australië of het Oostblok? Hier zijn ook boerderijen dacht ik zo, dus waarom dat in het buitenland doen? Zijn de boeren hier minder realistisch?

Nee, ik zou toch als ik jou was eerst even heel goed nadenken voor je reageert, in dit geval heb je dat gedeelte net even overgeslagen.

Maar goed, mij maakt het niet uit hoor, kom dagelijks meer van jou slag mensen tegen die een vooringenomen mening erop na houden en te snel hun mond opentrekken. Het enige wat ik eigenlijk wel eens zou willen is dat het ook zinnige informatie zou bevatten… Want met informatie dat ik eens zou moeten gaan werken op een boerderij in een of ander land, of dat ik eens down to earth zou moeten doen over een castratie… Of en hoe maakte je dat ook alweer… Iedereen die weet hoe internet werkt is ook jong genoeg om te weten hoe het dierenleven werkt… Zie niet echt wat dat met elkaar te maken heeft. Wat kan ik met jou bericht? Niet veel. Maar ondertussen, leuk dat je reageerd hoor knul. Volgende keer met iets meer inlhoud? Fijn!

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Dijko

Beste Gandr en Endy,

Ten eerste wil ik Endy feliciteren met het feit dat hij zijn mening durft te verkondigen op deze pagina die toch duidelijk overheerst wordt door mensen die een heel ander beeld hebben ten opzichte van dieren. Heel erg jammer vind ik het dat Gandr als reactie op deze integere mening niets anders in kan brengen dan dat zijn mening bevooroordeeld is. De argumenten die Endy aandraagt lijken me heel realistisch hoewel ze wellicht veel mensen die regelmatig op dit prikbord posten tegen de borst stuiten. Zo valt er te discussieren over de vraag wat beter is voor een hond; “drie epilepsieaanvallen per avond of in laten slapen”. Waarbij is het welzijn van het dier het meest gebaat? Het is een feit dat een dier niet aan kan geven waar het pijntje zit, wat de behandeling van zo'n dier lastig maakt. Geeft dit geen aanleiding tot onnodig lijden?

Aangaande het punt dat Endy aangaf over de veehouderij in het buitenland ben ik het volledig met hem eens. Het was mooi dat Gandr hem in de kaart speelde door te vragen of Nederlandse boeren soms minder realistisch zijn dan buitenlandse. Dit is, als je je er enigszins in hebt verdiept, een erg domme vraag. Nederlandse boeren behoren tot de meest realistische in de wereld. Onze boeren realiseren zich dat ze moeten inspelen op de eisen van de mensen die op dit prikbord posten. Daartegenover staat wel dat ze aan hun bedrijf nog iets moeten verdienen en dus zal een koe, kip of varken die epilepsie heeft, het veld moeten ruimen. In veel andere landen moeten de woorden diervriendelijk en welzijn nog uitgevonden worden en zijn dieren die het geringste mankement vertonen direkt het haasje.

Zet dus eens een andere pet op als je over dit onderwerp nadenkt Gandr……

• Sandra21

Hoi Gandr,

Let maar niet op dat soort mensen hoor!

Wat voor werk doe je eigenlijk? Ik vraag me namelijk af of het niet heel duur is zoveel beesten te hebben en te voeren en mee naar de dierenarts te gaan?

hoi,

Sandra

• Gandr

Hallo Dijko,

Oké toegegeven heel knap dat Endy zo voor zijn mening uitkomt, echter, wat ik toch duidelijk uit zijn bericht opmaak is dat mijn mening niet meer dan een hoop zielig gezwets in de ruimte is en mijn manier van met dieren omgaan dierenbeulerij…

Dus met andere woorden Endy heeft het goed gedaan om een andere zijn/haar mening in de grond te stampen…?

En dat ook op zo'n tactvolle wijze! Geweldig. Hij weet zelf niet eens hoe de situatie is hier, hij weet nog niet half hoe mijn mening is op veel gebieden met dieren, leest 1 keer een bericht en heeft zich meteen al een beeld gevormd over wie ik ben. Kijk dat vind ik nou heel knap! Zeker als je de plank, door het missen van heel vel informatie over hetgeen wat er vooraf gegaan is, misslaat. Knap. Effe een schouderklopje uitdelen. GOED GEDAAN ENDY!

Nee, als Endy inderdaad een juiste goede mening wil geven, dan zou hij eerst maar eens een jaartje mee moeten draaien in mijn leven. Maar of ik dat wil is de vraag nog maar… En ik betwijfel of Endy daar wat voor voelt gezien zijn toch behoorlijk botte manier van mening uiten. Ik kan ook bot zijn, kort door de bocht en een bek als een scheermes… En als ik die heb… Dan is dat tegen mensen zoals Endy. Kijk eerst naar de achtergrond informatie voor je je mening zo kort door de bocht gooit. Dat is het bericht dat ik er maar mee geven wil.

Groetjes,

Gandr & beestjes

• martine

Endy

Er is een verschil tussen huisdieren en dieren waar je je brood mee verdient. Hard, maar waar. Een huisdier kost je hoe dan ook geld en buiten lol en aandacht krijg je daar financieel niks voor terug. Dat is toch niet te vergelijken met de dieren die op een boerderij lopen? Ik heb zelf jaren op de landbouwschool gezeten, maar de stageadressen die ik heb gehad waren ook schappelijk tegen hun huisdieren hoor, daar gingen ze echt wel mee naar de dierenarts als er wat aan de hand was. Daartentegen werd er veel eerder beslist om een boerderijdier af te laten maken op het moment dat het beest meer kostte dat opbracht. Ik vind ook niet dat jij kunt beslissen over de portemonnee van een ander door de opmerking dat je een hond die zoveel aanvallen heeft laat afmaken, omdat het beter is voor je financien. Ik snap tot op zekere hoogte wel wat je met je bericht wil zeggen, maar zo bot als jij het stelt strijkt toch wel tegen enige haren in. En die bedrijven in Australie waar jij het over hebt zijn prachtig, maar zo enorm groot……Hoe groter het bedrijf, hoe meer alles op de automatisch piloot gaat. Als jij 600 koeien hebt maak je mij niet wijs dat je elke individueel beest nog herkent, zeker niet als je veestapel regelmatig vernieuwt. Dat gaat bij veel Nederlandse bedrijven ook nog anders, daar hebben heel veel boeren nog best een beetje “band” met hun vee.

martine

• ineke a

Hoi,

Wie denken jullie wel dat je bent, Jahmal heeft net epilepsie en wordt nu ingesteld opo medicijnen. Praat alleen over dingen waar je verstand van hebt!!! Groet, Ineke A

• claudia

Endy

Als je niets van een situatie afweet (zoals die van gandr) moet je daar niet zo gemakkelijk over oordelen. Net wat gandr al aangaf, jij weet helemaal niet wat voor soort epilepsie jamahl heeft. Daar heb je ook tich van!

WAt jij allemaal zegt heeft niets te maken met een eigen mening, je bent puur aan het veroordelen op iets waar jij geen kijk op heb. Bepaalde dingen denk je en zeg je niet klakkeloos op zo een dierenprikbord. Jij werkt zeker op een boerderij, heel leuk en aardig maar die dieren kun je niet vergelijken met je huisdieren!

Boeren zijn radicaal en denken inderdaad alleen met hun portemenai. Die gaan anders met hun dieren weer om. Dat moeten ze zelf weten natuurlijk, zoals iedereen over zijn eigen huisdier beslist…

groetjes van claudia