konijn

• debby

hallo

mijn konijn vreet overal aan en piest op mijn dekbed,is

daar wat aan te doen?

ik heb alles van de grond af,maar hij knaagt aan

mijn tafel en bed,ik word er helemaal gek van

dus wie heeft er een oplossing?

Alvast bedankt.

gr.debby

• Gandr

Hoi Debbie,

Het is een dier behorende tot de orde der knaagdieren, dus wat jou konijn doet is iets wat je hem niet ontzeggen mag daar dit in het aard van het diertje zit.

Het is misschien een idee om je konijn wat meer knabbelwerk te geven, in de vorm van wilgentakken of knaagblokjes. Een konijn heeft een gebit waarvan de tanden en kiezen open zenuwen hebben, dit houd in dat het gebit altijd doorgroeid. Om te voorkomen dat de tanden en de kiezen buiten proporties doorgroeien is het voor het konijn van levensbelang dat deze dus door middel van knagen zijn tanden slijt.

Als het geven van knaagspullen aan je konijn niet helpt is het misschien iets om je konijn in een kamer los te laten waar niets te knagen valt.

Het plassen op je dekbed is een territoriaal gedrag. Konijnen zijn van nature zeer zindelijk en gebruiken in de regel altijd dezelfde plek om hun behoefte te doen. Als jou konijn niet zelf in zijn bak terug kan keren zal hij dus een tweede optie gaan zoeken. Dat dit jou dekbed is is eigenlijk meer een onfortuinlijke keuze aan de kant van het konijn en geen opzet.

Bedenk het is een dier die handeld vanuit wat hem ingegeven is aan instinct en gedragscode. En daar valt eigenlijk niet echt tegen op te boksen.

Ook hier denk ik dat het misschien een optie zou zijn om je konijn in het vervolg los te laten lopen op een gebied waar hij niet langer meer op je bed kan plassen.

Voor veel mensen met een konijn met gedragingen als de jouwe is de gang een geschikte optie.

Lukt dit ook niet of is dit ook geen optie, dan is er misschien een andere plek waar je konijn wel gewoon rond kan huppelen en dit soor t zaken vermeden worden.Jij kent je huis het beste… Kijk goed rond en overweeg de mogelijkheden.

Veel succes.

Gandr & beestjes

• Loti

Hallo Debbie,

Mijn onlangs overleden konijn had hetzelfde gedrag. Plassen deed hij in zijn hok en daarbuiten op de bank, wat ik beschouwde als een vorm van zindelijkheid, n.l. altijd op hetzelfde plekje op de bank. Daar legde ik dan een zeil en een oude deken, zodat hij rustig zijn gang kon gaan. Overigens zijn de aangeknaagde stoelpoten, gordijnen etc. nu een dierbare herinnering aan mijn konijn. Dat knagen hield wel risico's in, zodat wij het konijn op een gegeven moment naar buiten hebben gedaan, waar hij veel bewegingsvrijheid had. Dan moet je wel in het gelukkige bezit van een tuin zijn. Anders goed opletten als hij los loopt en als alternatief b.v. een sinaasappelkistje neerzetten waar hij wel aan mag knagen. Succes, Loti.