Hallo Miekie,
Ik heb zelf jaren in een asiel/pension gewerkt, en wat je moet doen is eigenlijk iets wat, als het goed is, al elk jaar gedaan wordt… Ze moeten geënt zijn. De enting mag niet jonger zijn dan drie weken… (Sommige asiels zijn er wat strikter in dan de ander, maar dat valt te bevragen niet waar…) Daarnaast moeten je katten gesteriliseerd of gecastreerd zijn.
Inderdaad sommige pensions zetten de katten in een eigen ruimte, dit is echter voor de kat op den duur een vervelende bedoeling. Anderen laten de katten na een dag in eigen hok geobserveert te hebben en geconstateerd te hebben dat de kat gewoon eet, drinkt en naar de bak gaat, bij de anderen.
Wat ziektes betreft, overal waar veel dieren langere tijd bij elkaar gehouden worden is een risico dat er een ziekte uitbreekt. De meest geziene ziekte is de niesziekte bij de katten en de kennelkuch bij honden. Als je dier goed geënt is, is er niet echt een alarm gaande…
Maar elk goed pension heeft een dierenarts die bij het pension is aangesloten en deze zal dan zijn uiterste best doen om alle katten gezond te houden.
De prijzen zijn nog al verschillend. Van 10,= bij de ene pension tot ongeveer een gulden of 30 bij de ander. Dat is even een kwestie van rondbellen.
Wees wel tijdig met het reserveren, veel pensions zijn erg in trek en zitten vaak al compleet volgeboekt als je in de vakantie periodes weg gaat… Voor de zomervakantie periode is het verstandig om in januari al te gaan reserveren….
Al jou kat bijzonderheden heeft, speciaal voer, medicijnen enz, vermeld dit dan bij het pension… Sommige mensen vergeten dat nog wel eens en dat kan voor lastige problemen zorgen… Ook een nood telefoonnummer achterlaten voor als er toch eens iets gebeurd, is altijd verstandig. Bijvoorbeeld een nummer waar je zelf te bereiken bent, of waar een ander iemand die jou katten en jou goed genoeg kent te bereiken is zodat het asiel in ieder geval iemand kan bereiken als dit nodig mocht zijn.
Dat is eigenlijk zo'n beetje wat je kan regelen…
Ik zou zeggen, veel succes en veel plezier op je vakantie… Enne het is heel verstandig dat je je katten niet mee wilt nemen, er worden nog te vaak katten als vermist opgegeven die zoek geraakt zijn op vakantie… Veel van deze katten komen niet meer terug. Texel, waar ik woon, is er een voorbeeld van.
Groetjes,
Gandr & beestjes