Hai Michelle,
Wat betreft de mond en klauwzeer kan ik je gerust stellen… Cavia's zijn geen hoefdieren. Voor zover mij bekend zijn het alleen hoefdieren zoals varkens, koeien, herten, en dergelijke (Ik geloof overigens niet de paarden…) met voor zover mij bekend twee hoeven/tenen die de mond en klauwzeer kunnen krijgen.
Ik heb al sinds zeer lange tijd cavia's (ook ik ben verslaafd aan deze diertjes) en ik weet dat ze veel kunnen oplopen, maar mond en klauwzeer? Niet dat mij bekend is. Wat je misschien ook even kan doen is vragen aan je dierenarts of dit mogelijk is… Maar ik denk dat je gerust kan zijn op dat gebied.
Ik zou wel zo spoedig mogelijk naar de dierenarts gaan daar cavia's niet bekend staan om hun sterke gezondheid. Een snelle behandeling is bij deze dieren geboden.
Een blaasje op de neus kan ook iets geheel anders zijn. Ik ga niet zeggen dat het niet iets ernsitgs is of juist wel… Daarover weet ik hier te weinig, ik heb de cavia zelf niet gezien. En dat geld ook voor de dierenarts, deze kan pas een oordeel geven als deze de cavia gezien heeft.
En als je het beste voor je cavia wilt, toch even gaan…
En als je cavia het om wat voor een reden niet haald, het is niet leuk, maar je hebt gedaan wat je kon, toch? De tijd dat de cavia bij jou gewoond heeft was immers een goede tijd toch? Je kan niet zeggen: “Ik wil niet dat hij ge-euthaniseert wordt” Alleen omdat jij dat niet wilt. Dan ben je verkeerd bezig. Als dit het oordeel is wat er komt, dan is dit de meest diervriendelijke manier… Echt.
En het is hard als je zoiets te horen krijgt, maar het gaat erom dat jij voor je cavia de beste beslissing maakt… Niet voor jezelf.
Echter, ik zou gewoon eerst naar de dierenarts gaan. Je voelt er volgens mij ook weinig voor om met een cavia, waar je veel om geeft, te komen zitten die langzaam maar zeker steeds meer pijn begint te krijgen en langzaam er aan onderdoor gaat, toch?
Veel sterkte en ga voor je cavia.
Groetjes,
Gandr & beestjes