Wat heeft Wiepje?

• Michelle

Hallo allemaal,

Ik heb vijf maanden een cavia en ben ondertussen helemaal verslingerd aan dat beestje. Hij komt altijd lekker bij me in de bank zitten en poept bijna nooit. De laatste dagen is hij echter heel erg rustig en gisteren toen ik hem op probeerde te pakken beet hij me in m'n duim. Toen viel me op dat hij blaartje op zijn neusje heeft. Ik ben nu heel erg bang dat hij dat Mond- en klauwzeer heeft dat nu zo veel in het nieuws is. Ik durf niet naar de dierenarts omdat ik bang ben dat hij dan afgemaakt moet worden. Wat vinden jullie dat ik moet doen? Zijn er hier soms mensen die heel veel van cavia's af weten en mij kunnen vertellen wat Wiepje heeft?

Groetjes,

Michelle

• Jennifer)

Hoi Michelle,

Raap al je moed bij elkaar en ga toch maar snel naar de dierenarts!

Wie weet heeft je cavia wel pijn en dat wil je toch ook niet?

En je moet maar zo denken, als hij iets ernstigs heeft kan ik er beter vroeg bij zijn zodat het nog te behandelen valt. De mensen die hier komen weten ontzettend veel, maar het zijn geen dierenartsen en je kan beter ook niet zelf gaan zitten dokteren, dan maak je het misschien alleen maar erger.

En misschien is het helemaal niets ernstigs..en is hij er zo weer bovenop.

Kom op, grijp die telefoon..doe het voor Wiepje.

Groetjes Jennifer

• Gandr

Hai Michelle,

Wat betreft de mond en klauwzeer kan ik je gerust stellen… Cavia's zijn geen hoefdieren. Voor zover mij bekend zijn het alleen hoefdieren zoals varkens, koeien, herten, en dergelijke (Ik geloof overigens niet de paarden…) met voor zover mij bekend twee hoeven/tenen die de mond en klauwzeer kunnen krijgen.

Ik heb al sinds zeer lange tijd cavia's (ook ik ben verslaafd aan deze diertjes) en ik weet dat ze veel kunnen oplopen, maar mond en klauwzeer? Niet dat mij bekend is. Wat je misschien ook even kan doen is vragen aan je dierenarts of dit mogelijk is… Maar ik denk dat je gerust kan zijn op dat gebied.

Ik zou wel zo spoedig mogelijk naar de dierenarts gaan daar cavia's niet bekend staan om hun sterke gezondheid. Een snelle behandeling is bij deze dieren geboden.

Een blaasje op de neus kan ook iets geheel anders zijn. Ik ga niet zeggen dat het niet iets ernsitgs is of juist wel… Daarover weet ik hier te weinig, ik heb de cavia zelf niet gezien. En dat geld ook voor de dierenarts, deze kan pas een oordeel geven als deze de cavia gezien heeft.

En als je het beste voor je cavia wilt, toch even gaan…

En als je cavia het om wat voor een reden niet haald, het is niet leuk, maar je hebt gedaan wat je kon, toch? De tijd dat de cavia bij jou gewoond heeft was immers een goede tijd toch? Je kan niet zeggen: “Ik wil niet dat hij ge-euthaniseert wordt” Alleen omdat jij dat niet wilt. Dan ben je verkeerd bezig. Als dit het oordeel is wat er komt, dan is dit de meest diervriendelijke manier… Echt.

En het is hard als je zoiets te horen krijgt, maar het gaat erom dat jij voor je cavia de beste beslissing maakt… Niet voor jezelf.

Echter, ik zou gewoon eerst naar de dierenarts gaan. Je voelt er volgens mij ook weinig voor om met een cavia, waar je veel om geeft, te komen zitten die langzaam maar zeker steeds meer pijn begint te krijgen en langzaam er aan onderdoor gaat, toch?

Veel sterkte en ga voor je cavia.

Groetjes,

Gandr & beestjes

• knavia

Hoi Michelle, wees gerust! Cavias kunnen geen mond-en klauwzeer krijgen. Ik heb juist gisteren naar “Alle dieren tellen mee” zitten kijken en daar legde dierenarts Henk Lommers uit dat alleen evenhoevige hoefdieren het kunnen krijgen. Dat zijn hoefdieren met een even aantal hoefjes aan elke poot. Bijvoorbeeld een geit heeft 4 hoefjes aan elk been, en een varken ook. Maar een paard weer niet (die heeft maar 1 hoef aan elk been, en 1 is oneven getal) die kan het niet krijgen. Het zal dus wel iets heel anders zijn wat Wiepje heeft, en het kan net zogoed iets zijn wat goed te genezen is. Hartelijke groeten van mij en mijn acht cavia's.

• martine

Klinkt ook eigenlijk wel logisch, dat van die even hoeven…Volgens mij is klauwzeer een onsteking tussen de “tenen” zeg maar, of bij hoefdieren dan de hoeven. Aangezien een paard maar 1 hoef per been heeft kan het niet tussenin gaan ontsteken. Grappig, zo leer ik ook weer eens wat.

martine

• ineke a

Hoi,

Ik wil niet rot doen, maar een geit varken etc hebben een gespleten hoef, net als een koe,dus in 2 delen. Verder vind ik het een beetje onnodige paniek, want mond-en klauwzeer is nog niet in Nederland geconstateerd, het ruimen is alleen preventief geweest bij diersoorten waaraan de uiterlijke verschijnselen niet te zien zijn en die kortgeleden geimporteerd zijn uit Engeland, en dus een KANS op besmetting hebben. Mond- en klauwzeer is voor boeren een ramp, omdat het ontzettend besmettelijk is en hele bedrijven geruimd moeten worden. Vandaar ook de marktverboden en de preventieve ruimingen. Maar om nou bij een cavia te denken dat het eerste blaasje een uitbraak van mond en klauwzeer is gaat mij iets te ver. Succes met het Caafje, Groet, Ineke A

• Lara

Hoi Michelle,

De dierenarts kan adviseren om de cavia in te laten slapen (ALS het ongeneeslijk is en ALS je cavia pijn heeft), maar zal dit nooit doen zonder toestemming van de baas! Ga dus nooit de confrontatie met je da uit de weg uit angst je beestje te verliezen, want daar mag je altijd ZELF over beslissen.

Laat je horen wat de da over je caafje zei?

Het zal vast niet zo erg zijn als je nu vreest, maar zekerheid is alles ;->

Lara

• mary-linne

hoi michelle

mond en klauwzeer kan volgens mij niet bij knaagdieren voorkomen

alleen bij hoefdieren.

jouw cavia kan een kou hebben.

je moet zijn neus op snot controleren en zijn oogjes horen schoon

te zijn.

is dit niet het geval ga dan snel naar de dierenarts,want een cavia

kan erg snel achteruit gaan bij een ziekte.en zelfs overlijden.

hij kan daarom ook een kou op zijn maagje hebben,vandaar

het bijten.

houd hem uit tochtige omgevingen,en kou,houd hem een beetje

warm dat is nu wel belangrijk.

maar raap alle moed bij elkaar,en niet wachten,met naar de dierenarts

gaan.

strekte mary-linne