huisdiertips?

• Karin

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik vind het erg gezellig om een huisdier te hebben, heb vroeger bij mijn ouders altijd katten gehad (en vissen). Nu woon ik samen met een lief, maar ook erg allergisch, vriendje. Een kat zit er dus niet in, vogeltjes kan hij geloof ik ook niet tegen (mietje:-)). Een hond is leuk, maar daar hebben we niet genoeg tijd voor. Wie heeft er nog een leuke suggestie voor een huisdier dat wel moglijk is voor ons (wel een beestje waar je een ‘band’ mee kan opbouwen).

Alvast bedankt en groetjes Karin

• kurt

hallo karin

hebben jullie er al eens aan gedacht om een reptiel in huis te nemen reptielen zijn niet altijd vieze beesten hoor denk er eens over groetjes kurt

• Karin

Bedankt voor je reactie Kurt.

Kan je wel ‘een band’ opbouwen met bijvoorbeeld een hagedis ofzo (een slang daar moet ik niet aandenken). Wat ik jammer vind aan reptielen (maar ook aan vogels, cavia's enzo) is dat ze in een hok opgesloten zitten, zin(de)?lijk krijgen zit er niet in lijkt me!

• kurt

ja je kan weldegelijk een band opbouwen met een hagedis (leguaan bv)het is wel een beetje als een kind opvoeden zeggen wat mag en niet verwacht nu niet dat hij zal komen als je roept ik denk dat je dan van een kouwe kermis zult thuiskomen je kan ze wel leren wanneer ze eten krijgen en waar ze goed vertroeteld worden .je kan ook een ratje nemen bevoorbeeld een naaktrat je moet er eens over praten

• layla

wat dacht je van een cavia of een hamster die verharen niet zo (als je een kortharige cavia neemt) of als je er niet bang voor bent een rat of een muis. of een fret.

• Kim

Is hij ook allergisch voor hooi en zaagsel en stro? Anders hoef je niet eens aan een knaagdier te denken. Wij hebben thuis 5 konijnen en 3 cavia's . We kopen in grootverpakking. Het zaagsel wat uit een baal van 140 liter komt, stuift echt haast niet. (tipje). Nou, succes ermee. trouwens, ik heb een goudvis gehad die 17 is geworden, daar hadden we toch ook wel een bandje mee (geen zwembandje)

• Gandr

Ehm ik wil niet vervelend doen hoor, maar voordat we nu even de indruk gaan wekken dat cavia's geen allergiën veroorzaken, mag ik even het feit naar voren brengen dat juist de cavia's op de nummer 1 staan als veroorzakers van allergie… Daarop volgend de vogels, en dan komen pas honden en katten…

Cavia's en zeker de gladharigen verharen juist wel. De borstelharigen minder en de langharigen nog minder.

Echter het is niet de zaagsel of hooi of het haar dat de allergie alleen veroorzaakt. Het gaat bij de cavia om de huidschilfers die van deze dieren af komen die de allergie op met name de luchtwegen veroorzaakt.

Niet iedereen is hiertegen bestand en het is gebleken dat men dus met name bij de cavia tegen de meeste allergieën aanloopt.

Het is mogelijk om te laten testen voor welk dier je mogelijk niet allergisch bent. Is een lastige test, maar ik weet dat deze er is. (Heb hem zelf jaren geleden gehad omdat ik weigerde mijn cavia's zomaar weg te doen vanwege een allergie waarvan de werkelijke oorzaak niet vastgelegd was… Ik bleek niet allergisch voor dieren maar voor planten die bij ons vrolijk inde tuin groeiden en ik iedere dag weer mee in contact kwam…)

Een reptiel als een hagedis zit je in principe het meest veilig mee, hoewel ook allergieën op dat gebied niet geheel onbekend zijn alleen die zijn er echt in een veel lager aantal en bijna te verwaarlozen.

Een knaagdier lijkt mij dus geen goed plan, en vogels ook niet.

Groetjes,

Gandr & beestjes

• marjolein

hoi kim

een fretis geen knaagdier maar een roofdier

hij mag niet gehouden worden op welke soort bodem bedekking dan ook omdat ze te gevoelig zijn voor stof

(om even een misverstand te voorkomen)

maar het maakt niet uit als hij alergisch is is het niet alleen voor stof maar ook voor de huidschilfers van dieren

dit betekend dus geen hond, kat of ander dier met haar

als hij echt alergisch is dan word het niks

(uit proberen raad ik af waar moet het dier heen als hij er niet tegen kan?)

groetjes marjolein en de 7 fretten 4 ratten 2 katten 1duitse herder en 13 vissen

• Lara

Een test bij de huisarts lijkt me inderdaad het beste idee.

Als je daarna nog twijfels hebt, vraag dan eens rond bij eigenaren van ‘veilige dieren’ of je hun beestje tijdens hun vakantie mag verzorgen. Kan je gelijk in de praktijk testen of de diersoort je ligt!

Groetjes,

Lara

• Kim

Vraagje: Hoe kwam ik op een fret dan? Ik heb er niks over geschreven. Had niet eens aan een fret gedacht. Of ik begrijp je reactie misschien verkeerd?!