Ehm ik wil niet vervelend doen hoor, maar voordat we nu even de indruk gaan wekken dat cavia's geen allergiën veroorzaken, mag ik even het feit naar voren brengen dat juist de cavia's op de nummer 1 staan als veroorzakers van allergie… Daarop volgend de vogels, en dan komen pas honden en katten…
Cavia's en zeker de gladharigen verharen juist wel. De borstelharigen minder en de langharigen nog minder.
Echter het is niet de zaagsel of hooi of het haar dat de allergie alleen veroorzaakt. Het gaat bij de cavia om de huidschilfers die van deze dieren af komen die de allergie op met name de luchtwegen veroorzaakt.
Niet iedereen is hiertegen bestand en het is gebleken dat men dus met name bij de cavia tegen de meeste allergieën aanloopt.
Het is mogelijk om te laten testen voor welk dier je mogelijk niet allergisch bent. Is een lastige test, maar ik weet dat deze er is. (Heb hem zelf jaren geleden gehad omdat ik weigerde mijn cavia's zomaar weg te doen vanwege een allergie waarvan de werkelijke oorzaak niet vastgelegd was… Ik bleek niet allergisch voor dieren maar voor planten die bij ons vrolijk inde tuin groeiden en ik iedere dag weer mee in contact kwam…)
Een reptiel als een hagedis zit je in principe het meest veilig mee, hoewel ook allergieën op dat gebied niet geheel onbekend zijn alleen die zijn er echt in een veel lager aantal en bijna te verwaarlozen.
Een knaagdier lijkt mij dus geen goed plan, en vogels ook niet.
Groetjes,
Gandr & beestjes