Zieke parkiet

• Lara

Hoi Jennifer,

Bedankt voor je uitleg, heb die gelijk naar mijn moeder doorgemaild!

Groetjes,

Lara

• Claudia

Hallo,

Wat een rotverhaal zeg! Zelf is een grasparkietje (mickey) van mij ongeveer twee jaar geleden dood gegaan. Ik begrijp dus heel goed hoe erg dat is en hoe vervelend mensen kunnen reageren. In mijn omgeving deed iemand er zelfs lacherig over!

Nog even over dat voer:

Mijn vader heeft zijn hele leven al vogels (in hokken in de tuin als hobby) en geeft ze gewoon zaad. Wel maakt hij zelf eivoer als aanvulling. Maar mijn vogels (ik heb een grasparkiet en een valkparkiet als huisdier) krijgen gewoon zaad. Daar is volgens mijn niets mis mee hoor.

Mickey is dood gegaan omdat er vanaf het begin iets niet goed was met het beestje. Wat weet ik niet, maar in een korte tijd ging hij heel erg achteruit. Ook vitamine gegeven, speciale druppels…. Niets hielp. Mijn vader heeft in al die jaren toch heel wat verstand gekregen van vogels en hij wist ook niet wat er mis was. dat is bij vogels soms heel moeilijk vast te stellen.

Maar toch…na dit gelezen te hebben…ga ik morgen meteen even vragen aan mijn vader hoe hij hierover denkt. Laat het dan wel weer weten.

Jennifer heel veel sterkte in ieder geval!

Groetjes Claudia.

• Bert

Hallo Jennifer)

Beetje laat, had het even over het hoofd gezien.

Rot voor jullie, dat het zo is gelopen. Het mag natuurlijk nooit iets uitmaken hoe groot een dier is. Als een dierenarts je het gevoel geeft dat je zo'n situatie ten onrechte als spoedgeval beschouwt, dan vind ik dat laakbaar!

Sterkte, Bert

• Claudia

Hallo,

Nou, ik heb het even gevraagd aan mijn vader. Hij zegt dat je als aanvulling kalkblokken, trosgierst, eivoer en grit kan geven. Die korrels waar Jennifer het over heeft zijn waarschijnlijk ‘pallets’. Dat zijn korrels die zijn samengeperst tot 1 blok en die zijn te verkrijgen in verschillende kleuren. In elke korrel zitten alle vitaminen e.d. die een vogel nodig heeft. Deze blokken zijn niet goedkoop en nog niet overal verkrijgbaar. Het schijnt dat je een vogel die als huisdier gehouden wordt met deze blokken goed in leven kunt houden. Een paar kwekers zijn op dit moment aan het experimenteren of ze ook geschikt zijn voor vogels waarmee gekweekt wordt. Maar het is dus niet zeker dat ze op de lange termijn goed zijn als complete vervanger voor de rest!

Maar je kunt met de 4 dingen die ik hierboven heb genoemd dus ook al een heel eind komen. Eivoer (en het liefst alle soorten voer) kun je het beste kopen bij een dierenwinkel die een goede omzet draait. Dan weet je zeker dat er geen oud spul verkocht wordt. Verder moet je eivoer kopen dat uit een bak geschept wordt en waarvan je zelf kan bepalen hoeveel je koopt. Dus niet uit een klein bakje dat voorverpakt is, want dat is kwalitatief veel minder! En je weet niet hoe oud het al is.

Groetjes Claudia