Info gezocht over....

• Gandr

Hallo,

Nou normaliter ben ik wel bekend met zo'n beetje de meeste verschijnselen van vreemde zaken bij dieren, echter dit is voor mij een onbekend iets.

Het gaat om Zafira, de husky rat… Ze is heel lief en ook erg rustig, echter vandaag vloog ze ineens als een wilde door haar hok heen… Nu had ze zoiets ook zaterdag al toen ik haar net in huis had, dus toen weet ik het nog aan stress, echter nu lijkt me dat een beetje sterk. Gisteren heeft ze de hele dag lekker liggen slapen tussen de twee anderen in, ze heeft goed gegeten en gedronken en ook nog rondgescharreld.Vanmorgen scharrelde ze ook weer rond.. En daarna was ze lekker aan het slapen… De andere twee sliepen ook, geen andere dingen van buiten af die haar ertoe aangezet kunnen hebben… Maar ineens vanuit haar slaap schiet ze als een gek door de kooi om daarna in een hoek geheel wezenloos te blijven zitten… Ze is dan ook slappig… reageert de eerste minuten even geheel niet.

Daarna komt ze weer langzaam op gang. Als ik niet beter zou weten zou mijn eerste idee een epileptische aanval zijn… Maar ze heeft geen trekkingen van spieren… Dus dat valt bij mij dan weer af. Maar ja, dan denk ik wel weer… We hebben het hier over een rat en niet over een hond of een kat… Dus misschien is het dan wel weer anders…

Wel moet ik zeggen dat haar linker oogje ietwat boller is dan het rechter… Mogleijk dan misschien een tumor… Haar gedrag is vriendelijk, ze bijt niet en kruipt lekker in je mouw als ze bij je zit, dus je zou denken geen pijn, maar voor hetzelfde geld is ze er al zo aan gewend dat ze de pijn niet meer ervaart als pijn… Dus…

Mijn vraag is, wie heeft hier ervaring mee? Wie heeft een rat gehad die ook deze rariteit erop nahield? En was er bij deze rat een oorzaak voor?

Ik zal vanavond in ieder geval ook het Knagertje bellen om te kijken wat die weten. De dierenarts kan ik vanvond bij terecht, dus dan hoor ik wat die ervan denkt… Maar ik hoop nog even iets meer info erover te krijgen, zodat ik de dierenarts ook weer kan helpen met zoeken naar de oorzaak. (Ze hebben hier namelijk meer verstand van schapen en koeien…)

Ik hoop er toch wel achter te komen, want het is geen leuk gezicht en ik ben bang dat als ze dit vaker krijgt ik toch voor de optie kom te staan om haar te euthaniseren…

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Carmen

Hoi Gandr,

Ik denk dat het misschien een tumor is zoals jezelf ook al zegt. Ik heb altijd erg veel ratten gehad op een gegeven moment wel dertig en bijna allemaal krijgen ze vroeg of laat tumoren. De laboratoriumrat in de “huisrat” is dan ook zeker nog niet weggefokt als je begrijpt wat ik bedoel.

Maar zeker weten doe je dat natuurlijk alleen met een scan of andere onderzoeken.

Sterkte ermee, Carmen

• Gandr

Hoi Carmen,

Ik heb 't Knagertje aan de lijn gehad (en daardoor het spreekuur bij de dierenarts gemist) en die wisten eigenlijk niets over Zarifa (Lees dus net dat ik me vergist had, het is zarifa en niet zafira…) ze is gevonden de vrijdag ervoor en toen ook bij ze binnengebracht. Ze wisten dus eigenlijk niets van haar…

Wel konden ze me vertellen dat dit door meerdere zaken kan komen, kleurstoffen in het voer, verandering van het voer, geluiden, geuren, nou ja dus een heel skala aan mogelijkheden. Het oogje, tja, dat hadden wel eens meer ratten. Sommigen aan beide oogjes… Schoot er dus niet veel mee op. Ik heb vanavond getracht mijn bericht op een dierenartsenforum geplaatst te krijgen maar dat lukte dus niet… Al met al, ik weet nog niets.

Als het om een tumor gaat, dan is het ook afgelopen ook denk ik. Bij ratten is er best wel veel te doen hoor, maar een tumor in het koppie achter het oog? Zelfs bij Jamahl (als zijn epilepsie inderdaad door een tumor veroorzaakt wordt) kunnen ze daar niet veel meer aan doen…. :-(

Nou ja, morgen dan maar naar de dierenarts, eens kijken wat die me vertellen kan.

Ik hou iedereen op de hoogte.

Groetjes,

Gandr & beestjes