Uitslag dierenarts Zarifa de rattendame

• Gandr

Nou even nog een laat berichtje voor ik naar mijn bedje ga,

ik ben vandaag naar de dierenarts geweest, die dus meteen al vrolijk reageerde want hij had zelf ook ratjes…

Zarifa heeft epilepsi… Zoek ze ook wel uit, dacht ik nog. Hoe dan ook als ze niet vaak een aanval krijgt kan ze er goed mee leven zei hij. Het oogje dat iets meer uitpuilt dan de ander is verder helemaal in orde en hij kon niet een aanleiding vinden om te denken dat er een hoge druk of een tumor achter zit. De reden dat ze de laatste aanvallen heeft gehad liggen waarschijnlijk aan de stress van de reis. En dat zou inderdaad ook nog kunnen natuurlijk, die was behoorlijk zwaar. Verder bevestigde hij mijn vermoeden dat de dame geen 8 maanden is zoals mij verteld was. Ook hij geeft haar in ieder geval een jaar in leeftijd.

Als Zarifa verder niet te veel stress krijgt dus zal ze ook minder aanvallen krijgen. Echter gisternacht had ze haar teentje tijdens een aanval beschadigd en daar krijgt ze nu medicijnen voor… En die vind ze me toch een partij goor! LOL Hoe dan ook ze zal moeten want het teentje is inderdaad wat rood en gezwollen…

De andere twee dames houden haar steeds in de gaten en Ezri, lief dier, besnuffeld Zarifa steeds controlerend. Het is net een beetje het idee van een moeder die haar kind nagaat op eventuele blauwe plekken of schrammen. Echt heel lief om te zien. Ziyal duikt steeds tegen haar aan om te slapen, en dan heel dicht tegen haar aangekropen. Ook heel lief.

Het is dus even aankijken hoe het nu verder gaat. Echter als ze te vaak aanvallen krijgt is het alsnog over… Ik vroeg hem ook of zo'n diertje dan nog wel een leefbaar leventje heeft. Zijn antwoord was dat het heel goed kon, als ze er niet te veel krijgt. Hij vond het nog geen tijd om haar nu al te euthaniseren, daar de aanvallen waarschijnlijk een stress reactie zijn en eigenlijk verder niet meer voor zullen komen.

We zullen het moeten afwachten.

Voor nu,

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Bert

Hallo Gandr

Naar is dat, zo'n diagnose, maar is het niet mogelijk anti-epileptica te geven? Of kan dat niet bij ratten.

Groeten, Bert

• Gandr

hai Bert,

Is wel mogelijk schijnt het, maar als ze niet veel aanvallen geeft is het beter om dar niet mee te beginnen. Omdat er verder helemaal niets over haar bekend is is het nu dus eerst even kijken (Net als bij jamahl) hoevaak de aanvallen zich voordoen. Op het ogenblik heeft ze gelukkig geen aanvallen meer gehad, dus ik hou mijn vingers gekruist want misschien was het puur allemaal een beetje teveel voor haar. Ze is nu lekker levendig sinds vanavond en ze beweegt lekker door het hok. Ik ga haar heel voorzichtig aan me laten wennen, hoewel ze eigenijk nu al niets liever doet dan mijn mouw van mijn blouse als hangmat gebruiken… LOL

Maar voorlopig is het dus even afwachten. Als ze anti epileptica nodig heeft dan zal het in het begin een hele kleine dosering zijn… Maar daarvoor is het nu eigenlijk nog een beetje te vroeg dus. Moet er eerst een beter beeld zijn omtrent de aantal van de aanvallen.

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Bert

Hallo Gandr

Hou m'n vingers gekruisd…

Als een kleine kat maar 1/4 pilletje mag, dan zou het voor een rat wel erg klein gemaakt moeten worden.

Groeten, Bert