Brinkhorst ..... dierenvriend?????

• Christa Barto

Hallo allemaal.

Ik had al een berichtje achtergelaten bij de discussie ‘minivarkentje’.

Maar daar komen natuurlijk geen reacties meer op.

In Rhoon (bij Rotterdam) is een boer ‘betrapt’ met wat schapen in een aanhanger.

O stoute boer! Je mag niets vervoeren! En voor straf: jawel hoor 7 schapen en een ram worden terplaatse afgemaakt, terwijl ze niet eens ziek zijn.

Zijn we hier in Nederland nou echt gestoord geworden, Brinkhorst!

Even evalueren. Het begon met het plan om varkens te houden in een betonnen flat op de Maasvlakte. Bravo Brinkhorst! Krijgen ze alleen lucht te zien.

Daarna het idee om massaal onze lieve huisgenoten te castreren, aanlijnen, muilkorven, afmaken, gestoord maken door testen. Wow, wat een idee. Goed gedaan, ashhole!

En nu worden er duizenden schapen, varkens, koeien, reeen en geiten afgemaakt terwijl er niet een ziek is en ook niet opgegeten wordt. Oké, de koeien kunnen niet ingeënt worden tegen BSE, maar alle andere dieren wel tegen Mond en Klauwzeer. Maar nee, dat vindt Brinkhorst niet nodig. Nee, massale vernietiging. Lege stallen en boeren die kapot gaan.

Brinkhorst hoort de man te zijn die voor de dieren in Nederland op komt.

Maar wat doet hij? Juist, de veestapel terugbrengen en het leven van onze huisdieren kapot maken.

Wat zal het volgende zijn? Katten van hun poten ontdoen, zodat ze niet meer naar buiten kunnen? Het poepgaatje van duiven dichtmaken, zodat ze niets meer kunnen vervuilen? Paarden verbieden om nog buiten de stal te komen omdat ze een hoop poep neerleggen waar je niet om heen kunt? Konijnenhollen dichtmetselen, omdat ze dijken kapot kunnen graven?

Waar stopt het? Bij mij bij de verkiezingen. Geen stem meer voor D66! En zeker niet voor die Brinkhorst.

Zo, hier weer voer voor een nieuwe discussie. Rest my case!

Groetjes!

Christa

• Bert

Angela heeft op 07-03-01 het volgende bericht geplaatst:

Bezoek deze site en onderteken!

Groeten, Bert

• Bert

De begeleidende tekst:

Ministers verdienen een tomaat

Koeien, kalveren en stieren zijn geen rotte tomaten die je doordraait als er te veel van zijn. De Europese Ministerraad daarentegen verdient wel rotte tomaten voor haar besluit. Doe mee aan onze Actie Tomaat en raak onze Europese ministers in het hart!

De Dierenbescherming verzamelt alle tomaat-protesten en overhandigt die binnenkort aan de Zweedse voorzitter van de Raad.

• Channah

Hallo Christa,

Ik begrijp je verontwaardiging om het “ruimen” van gezonde dieren. Maar ik wel wel enige nuances aanbrengen in je bericht.

Om te beginnen de “betrapte boer” die 7 schapen en een ram vervoerde. Ja, boer, tegen de regels in: je wist, dat daardoor je dieren kans liepen om afgemaakt te worden. Met zo'n boer heb ik geen medelijden: hij/zij ziet zijn dieren doorgaans alleen als vleesfabrieken, in plaats van levende wezens. Met die dieren heb ik uiteraard wel te doen, hoewel…. zou hun einde echt zo veel slechter geweest zijn door deze actie als hun einde in de slachthuizen met hun verschrikkelijke praktijken?

Met je verdere betoog ben ik het grotendeels eens. Alleen: voor het welzijn van de dieren is het van het grootste belang, dat de veestapel teruggebracht wordt. Hoe wil je de dieren anders verantwoord huisvesten in het toch al, door dier en mens, overbevolkte Nederland?

De site,die Bert noemde in zijn reactie op jouw bericht, heb ik ook al via diverse dierenvrienden ontvangen, getekend en doorgestuurd. Ik stuur de link zo even naar je e-mailadres, dan hoef je niet te zoeken, en kan je toch protesteren.

Groeten van Channah

• Christa Barto

Hai Channah, ik kan met je meedenken. Maar ik blijf het belachelijk vinden om gezonde dieren af te maken ‘omdat ze weleens heel misschien’ ziek kunnen zijn. De betreffende boer wilde de dieren naar een andere weide brengen. Ze waren dus (nog) niet voor de slacht bedoeld.

En het teveel aan dieren wordt langzamerhand opgelost door de verkoopregelingen van de regering. Vele varkensboeren hebben hun boerderij verkocht met subsidie van de regering.

Begrijp me goed: de situatie in de slachthuizen en op vele boerderijen is vreselijk. Maar ieder dierenleven is voor mij een leven. En als een dier geslacht wordt voor consumptie, dan kan ik nog indenken dat deze dieren moeten sterven. Maar gewoon afmaken en verbranden, omdat Brinkhorst niet wil dat de dieren ingeent worden vindt ik niet normaal.

Van de minister die verantwoordelijk is voor het welzijn van de dieren, verwacht ik andere zaken dan het massaal vernietigen van dierenlevens, het opsluiten in betonnen flats terwijl we naar scharrelvarkens toe zouden gaan en het uitroeien van eeuwenoude hondenrassen.

Trouwens, de discussie komt niet echt op gang he?

Groetjes,

Christa

• Channah

Hallo Christa,

Om met je laatste opmerking te beginnen: de discussie komt inderdaad niet op gang. En dat zou je toch wel verwachten op dit prikbord, waar vele dierenliefhebbers komen.

Helaas, ik heb het al eerder gemerkt: zo gauw het verder gaat, dan het (de) eigen huisdier(en) is het welzijn van dieren niet meer zo belangrijk om je voor in te zetten.

Heb je vanmorgen de Volkskrant gelezen? Daarin staat een schrijnende foto van een gestorven ram. Gestorven, omdat hij in een moerassig weiland stond, en daardoor ziek is geworden, zoals zovele mannetjesschapen (rammen) op het ogenblik. Ze waren anders ook wel gestorven, hoor: voor het Islamitisch offerfeest. En dan ritueel geslacht: een methode, die, zoals hij nu uitgevoerd wordt, volgens mij beter is, dan de massale moordpartijen, in de gebruikelijke slachthuizen, zonder enig respect voor het dier.

En lees vooral het artikel erbij: de ooien (vrouwtjesschapen) staan allemaal op “springen”. Tja, dat levert geld op! Dus daarom mogen die wel kin een warme stal. Nogmaals: ik heb geen medelijden met dit soort boeren, die dieren allen maar als vleesfabrieken zien; sterker nog: als geldfabrieken!

Het was een naar begin van de dag: zo onderweg naar mijn werk de krant lezend in het openbaar vervoer. Ik heb er de hele dag last van gehad. Want ja: voor mij is een dierenleven ook een leven: en net zoveel waard als een mensenleven. Daarom ben ik ook al sinds 1977 vegetarier.

Het niet willen inenten is overigens ook iets, wat de boeren niet willen, en dus niet alleen een maatregel via de overheid. waarom? Waarschijnleik ben ik te “dom” om dat te begrijpen.

Nog iets: jij beshuldigt minister Brinkhorst, en natuurlijk is hij het paradepaaardje in dit soort kwesties. Maar het echte uitdenken van matregelen wordt niet door hem gedaan, maar door een aantal oppermachtige ambtenaren. En uiteindelijk natuurlijk door de kiezers……

O.K., dit luchtte op. En ik ben blij, dat er tenminste één persoon is, die er net zo over denkt als ik. Het zullen er wel meer zijn, maar waar blijven ze? En hebben zij al gekeken op www.dierenbescherming.nl. En getekend tegen dit soort mistoestanden?

Bedankt voor je reactie, Christa, en ik hoop, dat je straks toch een beetje lekker slaapt, ondanks al die nare beelden en berichten van stervende en gestorven dieren.

Groeten van Channah

• Bert

Hallo Christa en Channah

Ik ben het helemaal met jullie eens dat er hier op dit prikbord veel te weinig over wordt geschreven.

Ik weet niet hoe het nu is, maar ik herinner mij van de lagere school dat schapen, koeien, varkens en kippen ook tot de huisdieren werden gerekend, met het onderscheid dat de veeteelt ook nog voor consumtie bedoeld was.

Nu wordt er alleen nog over productie gepraat en gedacht, alsof het om materiaal gaat wat zonder meer vernietigd kan worden, en dat onder het mom van voorkomen van gezondheidsrisico's voor de consument.

Ik ben trouwens blij dat er steeds meer politici zijn die zich hier over uitspreken, dat het niet acceptabel is dat complete gezonde ‘veestapels’ worden ‘geruimd’ en vernietigd op grond van verdenking. De termen alleen al!

Groeten, Bert

• Channah

Hallo Bert,

Ook ik heb geleerd, dat die “boerderijdieren” huisdieren genoemd werden. Maar toen ik in 1962 (waar blijft de tijd….) op een boerderij logeerde, bleek dat toch slechts een romantische naam te zijn. Gewoon, productie dus, zoals nu nog steeds, helaas. En steeds grootschaliger, omdat er steeds meer mensen komen. En doordat steeds meer mensen het beter hebben, en zich vlees kunnen veroorloven. En…… verder ga ik niet, want ik wil het niet al te laat maken vanavond ;-)))

Als de consument, die dus ook de regering kiest, nu eens ophield met vlees te eten, of in ieder geval geen vlees uit de bio-industrie? Geen gezondheidsrisico's meer: probleem opgelost!

Ik vind het veel te gemakkelijk om de schuld te leggen bij “DE politie”. De politiek? Dat zijn wij zelf.

Groeten van Channah

• Channah

Hallo Christa,

De door jou begonnen actie is een eigen leven gaan leiden op het kattenprikbord, onder de titel MKZ en Mond- en Klauwzeer. Met succes! Kijk maar even. Misschien een idee om je oproep opnieuw te plaatsen op dit prikbord (en op andere dierenprikborden), zodat hij weer “in het zicht” bovenaan de dierenpagina staat?

Groeten van Channah

• Gandr

Ik heb hier eens de dierenartsen gevraagd… Die komen tenslotte veel bij boeren, daar is het hier een schapeneiland voor…

Het blijkt dat enten tegen mond en klauwzeer niet gedaan wordt omdat dan later, mocht het ooit nog een keer uitbreken, niet te zien is of het dier dat geënt is ziek is of niet, want ziek kunnen ze er nog wel degelijk van worden schijnt.

Daarnaast blijkt dat het maken van de entstof een gevaarlijke zaak is… (Stoffen die ervoor gebruikt worden…)

Dit even ter verduidelijking… Verder moet ik zeggen, ik discuseer hierin inderdaad niet echt mee, temeer omdat ik niet gek veel van het onderwerp weet, ten tweede, ik vind het inderdaad erg dat al die dieren allemaal nutteloos gedood worden, maar ik krijg er geen woorden meer voor uit mijn strot. Ik wil wel even vermelden, ik ben geen vegitariër, maar ik ben ook geen overmatige vlees eter… Eet eigenlijk zelden vlees…

Over het hele gedoe rond de MKZ kan eigenlijk maar 1 ding zeggen, hoezo hysterisch? Het is voor mij wederom een bewijs dat dit land gerunt wordt door 75% hysterische mensen en de 25 % die het niet is wordt het wel gemaakt daar in Den Haag.

Het enige wat tegen hysterie helpt is een flinke klap in het gezicht met de vlakke hand. Maar ja… Als je dat doet……… (Niet dat ik dat niet zou willen hoor, de eerste is bij mij Brinkhorst… Maar dan zitten mijn dieren met de problemen en daar zijn al die veedieren niet echt veel verder mee geholpen…)

En dan zijn er nog mensen die het gek vinden dat ik me schaam om soms een Nederlander te zijn… Is het gek met een beleid zoals die nu gevoerd wordt ten tijde van de MKZ?

Groetjes,

Gandr & beestjes