One down, two to go... Zarifa exit.

• Gandr

Ja erg cru gezegd, ik weet het. Maar dit is even ter verduidelijking over hoe ik dit geheel even zie. Ik heb vanavond mijn epileptische rat Zarifa laten inslapen. Ze kreeg twee aanvallen in een half uur tijd en dat was me toch echt te veel. Ik bedoel, hoe zou het voelen om met een barstende koppijn uit zo'n aanval bij te komen? Niet lekker. Of ineens merken dat je poot gebroken is… En je dus bij de beste wil van de wereld niet kunnen herinneren hoe dat nou kan? Nee, dit was niets. Dus naar de dierenarts. Dierenarts, beste man daar niet van, gaat dan vragen of ik het wel zeker weet. We waren het er beide over eens, dit kon alleen maar een tumor zijn. Nou moet ik gaan wachten tot die tumor zo'n ellende veroorzaakt dat Zarifa in een staat van Status Epilepticus naar de dierenarts gesneld wordt om dan alsnog in te slapen? En in de tussentijd al die maanden haar weer op moeten lappen van alle schade die ze oploopt aan haar aanvallen? Nee dank je, ik zou het zelf ook niets vinden als het mijzelf overkwam. Niet weten war je bent als je bijkomt, en dan ineens merken dat je hele lijfje pijn doet, omdat je weer eens zowat door het traliewerk geschoten bent…

Ik heb haar acht dagen in huis gehad. Ze heeft lekker rondgescharreld door de mouwen van mijn blouse, en vanavond voor haar aanvallen nog even lekker over me heen geplast… Ze at lekker, dronk goed, daar niet van. Maar een rat met aanvallen die zo ontzettend door het hok gejaagd wordt? Dat is geen dieren leven. Als de aanvallen anders waren geweest, niet zo destructief, had ik er wel een andere mening op na gehouden.

Maar voor nu? Ik ga me op de twee overgebleven ratjes concentreren en ondertussen me behouden met de gedachte dat Zarifa in ieder geval nog die acht dagen heeft mogen hebben hier. Lekker in de rust en de verdiende zorg die ze nodig had… (En dan hou ik die vier aanvallen maar even buiten beschouwing.)

En op zulke momenten ben ik blij dat dieren en euthenasie wel mogen samengaan. Stel je voor dat dit een mens geweest was? En het was een vorm van kanker in de hersenen? Dan is het leed niet te overzien geweest… Maar valt mij toch weer op… Over mensen wordt de laatste tijd niet meer zo moeilijk gedaan. Als die overlijd, tja dan is die weg… Maar ja als ons huisdier besluit om het tijdelijke voor het eeuwige eens in te wisselen, omdat die ook wel eens een change of scenery willen… Dan gaan er een heleboel sterkte betuiginkjes op… Wat erg voor je, wat naar nou… Ja ik geef toe, je huisdier verliezen is ook niet niets… Maar voor een huisdier hebben we gelukkig nog het besef dat eeuwig aandokteren minder vaak ook echt goed doet. Voor onze huisdieren hebben we nog euthenasie. En ik ben daar op zulke momenten blij om. Een dier moet je niet willen behouden omdat je er zo gek mee was, omdat het zo'n lief dier is… Als je echt van een dier houd, moet je er ook afscheid van kunnen nemen. En bij deze…

Ik neem afscheid van Zarifa… Live goes on… Terug naar mijn andere twee dames.

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Channah

Hallo Gandr,

Hoewel je er heel nuchter over praat, weet en voel ik, dat het overlijden van Zarifa voor jou toch een emotionele gebeurtenis is. Veel sterkte, meisje!

Groeten van Channah

• margali

Gandr, ik begrijp precies wat je bedoelt. Vind ook dat je overwegingen zuiver zijn, en dat Zarifa aan jou een goeie had !

Heel veel sterkte, en ga zo door !

groet

margali

• ineke a

Hoi Gandr,

Ik ben het helemaal met je eens. Ik werk zelf in een ziekenhuis met kankerpatienten, en dat wordt allemaal heel normaal gevonden. Kanker hoort bij het leven en dat is ook zo. maar als iemand dan vertelt over zijn parkietje, cavia, konijn of wat voor dier dan ook, die doodgegan is wordt er van alle kanten sterkte gewenst, alsof er geen groter leed in de wereld bestat. Aardbevingen in verre landen, schietpartijen op scholen, grootscheepse verkrachting, mensensmokkel, zwerfkinderen en slavenhandel, dat is allemaal een ver-van-mijn-bed-show. Maar als je huisDIER overlijdt wordt er op gereageerd alsof de wereld vergaan is.

Ja, ik ben ook dol op al mijn huisdieren, en ja, ik ben ook verdrietig als ze doodgaan, maar probeer dingen wel in de juiste proporties te zien.

Als een dier doodgaat en hij heeft het altijd goed bij jou gehad, is dat heel jammer, maar begraaf hem, cremeer hem of gooi hem voor mijn part in de vuilnisbak, en neem weer een andere. Verlies de realiteit niet uit het oog, er zijn veel ergere en belangrijker dingen in de wereld. Groet, Ineke A

• Jennifer)

Hoi Gandr,

Ben blij dat Zarifa toch nog 8 leuke dagen heeft gehad bij jou.

Sterkte ermee..

En Ineke, ik ben het helemaal niet eens met jouw uitspraken.

Ik hou niet van bagatellizeren..“Er zijn wel ergere en belangrijkere dingen in de wereld”…waarmee je dus mensen bedoelt en waarmee je tegelijk zegt dat dieren(leed) minder belangrijk is. …“en neem weer een andere”..daar stuit je natuurlijk erg veel mensen tegen de borst! Ik vind mensenleed net zo erg als dierenleed, waarom altijd weer dat verschil maken..een lijn trekken met aan de ene kant de mens en aan de andere kant alle andere miljoenen diersoorten.

Waarom niet gewoon allebei? Tenzij je je als mens, verheven voelt boven elke ander diersoort natuurlijk…De mens als kroonjuweel van de “schepping”.

De mens als middelpunt van de aarde..

“Probeer dingen in de juiste proporties te zien”…Het zijn wel jou proporties..niet iedereen denkt er zo over. En iemands verdriet/leed bagatellizeren vind ik fout, of het nu om een mens of ander dier gaat. Groetjes jennifer

• martine

rottig voor je…sterkte!

martine

• Elsa

Ja ik wil me bij deze wel voor een stukje bij Jennifer aansluiten,

Natuurlijk moet je de werkelijkheid niet uit het oog verliezen, maar je hebt nou eenmaal mensen die heel veel van hun beestjes houden.

Zoals ik, kan ik wel zeggen, Mijn moeder heeft kanker en zij zal de leeftijd van 50 niet gaan halen, we mogen blij zijn als ze nog een half jaar heeft.

Ik vind het hartverscheurend, vreselijk !

Maar het is niet zo dat nu ik dit zie gebeuren makkelijk denk over het leven van een dier, Ik moet er niet aan denken dat er iets met een van m'n honden gebeurd.

Ik zou dat ook vreselijk vinden en dat zal mij ooit ook heel erg veel verdriet gaan doen. en dan….neem maar een nieuwe en gooi hem/haar desnoods in de vuilnisbak nee nooit. ik zal dan mischien op den duur wel een nieuwe hond nemen maar die zal mijn huidige hond nooit vervangen.

Het is allemaal erg maar het is allemaal verschillend, ik denk eerlijk gezegd niet dat dit te vergelijken is, hoe je het ook bekijkt, het is allemaal vreselijk !

• Bert

't Kan niet anders, toch naar!

Groeten, Bert