Cavia's op balkon: tips?

• Marielle

He, he, eindelijk is het zover, het weer knapt weer wat op en ik krijg echt weer zin in de zomer!

Ik heb mijn balkonnetje weer wat opgeknapt met leuke plantjes en potjes. Vinden de katten geweldig, natuurlijk.

Deze zomer wil ik ook mijn cavia's los laten lopen op het balkon, dus er moet gaas komen, zodat ze niet van 1 hoog naar beneden vallen. Zijn er lezers/lezeressen die dit ook doen met hun cavia's en hebben jullie tips waar ik op moet letten?

Mijn balkon is niet zo groot en ze kunnen in ieder geval niet van de plantjes eten. Er staat een bankje waar ze eventueel onder kunnen zitten, in de schaduw, maar verder weet ik het niet.

Tips of ervaringen zijn welkom!

groetjes,

Marielle

• Gandr

Hoi Marielle,

Ik heb vroeger op een flat gewoont en had mijn cavia daar ook op het balkon lopen. Ik had de beide zijden naar de buren toe ook afgezet, de opening waardoor hij naar beneden kon vallen was ook afgezet.

Op het balkon had ik een kartonnen doos omgekeerd neergezet met een gat in de zijkant, daar kon hij in kruipen, deed hij niet, maar hij kon in ieder geval wegkruipen als hij dat wilde. Ik had een bakje met water en een bakje met voer neergezet zodat hij gewoon kon eten en drinken als hij dat wilde. Tja en verder bleef ik er wel bij natuurlijk, want een cavia blijft een cavia en ze blijven klein hoor… Voornamelijk om te voorkomen dat hij toch niet ergens tussen zou kruipen of zich op een andere manier in de nesten zou werken.

Wacht wel even tot het echt een beetje redelijker weer is, het beton van het balkon kan nog wel eens te vochtig zijn en ondanks dat het droog mag lijken kan dit toch voor de cavia gezondheisdproblemen opleveren.

Veel plezier op je balkon met de cavia.

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Lara

Let ook op de wind.

Als het iets tocht op je balkon kan je cavia ontstoken oogjes krijgen.

Ze snappen vaak niet dat ze ook kunnen schuilen :-<

Langzaam met perfect weer laten wennen, dan harden ze een beetje en kunnen ze daarna vaker los.

Groetjes,

Lara

• knavia

Mijn cavia's zijn altijd bang op balkon, en dan heb ik ze nog niet eens los laten lopen. sZomers wel eens het hok buiten gezet, terwijl ik er bij bleef. Ze schrikken zich wild van elk vreemd geluid: een vogel, een auto, een fietsbel, een gillend kind, een deur die dichtklapt, etc. Ze zijn altijd zichtbaar opgelucht als ik de boel weer binnenzet! Knavia.