vraagje wat is beter

• brenda

ik ga binnenkort een konijn kopen maar wat moet ik nu nemen,

een man of een vrouw,

zijn er nog voor of nadelen aan het geslacht van een konijn,

bv plast een man meer,

en is het aan te raden een 5 maanden oud mannetje te kopen,

die al gecastreerd is?

bvd brenda

• Gandr

Hoi Brenda,

Een mannetjes konijn kan iets meer ruiken, de urine bevat een hogere concentraat aan ammoniak. Een gecastreerd mannetje ruikt minder, doordat de hormoonproductie is afgenomen is ook de ammoniak concentratie lager.

Over het algemeen qua karakter is het zo dat zowel de mannetjes als de vrouwtjes zo hun eigenaardigheden hebben. Het ras is beter te peilen, zo zijn hangoortjes over het algemeen de zachtaardigste. Dwergkonijnen zijn nogal fel en laten minder met zich doen dan de hangoren. Ook de Hollandertjes kunnen vrij fel zijn.

De grotere konijnen als Nieuw Zeelander bijvoorbeeld hebben een vrij rustig karakter, uiteraard ook hier en daar een uitzondering daar gelaten.

Zelf heb ik eigenlijk de beste ervaringen met de mannetjes konijnen. De vrouwtjes zijn iets meer op zichzelf terwijl de mannetjes de aandacht wel leuk vinden.

Een gecastreerd mannetje van vijf maanden… Hmm, voordeel is wel dat je niet bang hoeft te zijn voor overdominant gedrag als rijden op alles wat los en vast zit. Ze hebben wel meer een neiging tot fatsig worden dus moeten de gecastreerde mannetjes wel even iets meer beweging hebben en een beetje letten op de hoeveelheid voer.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Groetjes en veel plezier met je nieuwe konijn.

Gandr & beestjes

• claudia

Grappig, over 5 weken heb ik ook een konijntje….een jonkie. Ik vind het nu al erg spannend en ben nu alle informatie aan het zoeken wat ze eten waar ik rekening mee moet houden. Hij komt buiten te staan maar smiddags kan zij (ik kies voor een zij) lekker binnen crossen. En ik weet zeker dat het met mijn honden prima zal vergaan!! ;-) . Waarom ik voor een vrouwtje kies, zou het niet weten, mijn instict zegt dat (hihi).

groetjes van claudia en de beestenboel