wie kan mij vertellen over het sterriliseren van konijnen?
ik heb namelijk gelezen hoe ouder een konijn wordt hoe
eerder ze kans op baarmoederkanker hebben.
en hoe doen ze het met narcose?
Hallo Debby,
Voor vragen over die sterilisatie van konijnen kun het beste je dierenarts raadplegen.
Ik weet wel dat narcose met name voor kleinere knagers als ratten, fretten, hamsters, cavia's en konijnen een zeker risico met zich mee brengt.
Het is erg lastig een goede dosering te vinden en het gebeurt wel eens dat ze dat niet overleven.
Als je vragen hebt over baarmoederkanker bij oudere konijnen, kun je toch het beste je dierenarts even vragen. Desnoods laat je je konijn even controleren.
Succes ermee!!
Groetjes, Tigger, Zelda en Maus
hallo debby en tigger,
tigger meestal een goed advies om zo iets aan je dierenarts te vragen. het probleem met deze vraag is dat heel veel dierenartsen hier niets van weten. het is namelijk pas een paar jaar bekend dat dameskonijnen een zeer groot risico lopen op baarmoederkanker. oplopend tot 80% vanaf het 4e jaar. alleen dierenartsen die pas zijn afgestudeerd en dierenartsen die speciaal in konijnen zijn geinteresseerd weten hier van ( en dat zijn er dus heel weinig).
wil je je konijn evt laten opereren kijk dan eens op de site www.konijnen.nl
bij het stukje konijnendokters. hier staan een aantal goede dierenartsen die (meestal) meer dan de standaard dierenarts van konijnen weten.
zo'n grote operatie kun je het beste met gasnarcose laten uitvoeren, dit is beter dan een priknarcose te doseren en bij te stellen.
succes ermee!
groetjes natascha
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?