Ik word er moedeloos van!!

• Marielle

Ik heb net zitten kijken op de pagina van de Stichting Herplaatsing Huisdieren en ik word er heel erg boos, verdrietig en vooral moedeloos van. Zoveel mensen die naar heel veel jaren een huisdier (hond, kat, knaagdieren) wegdoen! En dan de redenen die ervoor gegeven worden: de een nog onzinniger dan de ander. Natuurlijk zijn er ook goede of begrijpelijke redenen, maar dat is maar zo weinig!

Als ik bij de volgende vallende ster een wens mag doen, dan is dat dat ik wens dat mensen een keer ECHT gaan nadenken voordat ze een huisdier nemen. Het zou een hoop mensen, inclusief mezelf, een hoop werk schelen…

Of ben ik nu te naief?

• Claudia-2

Nee! Gelijk heb je!!! Eerst nadenken en dan doen…maar ja…dat schijnt zo moeilijk te zijn.

Groetjes

• Kim

Wat ook een wens van mij is dat iedereen er eens mee stopt om voor de leukigheid even een nestje konijnen te fokken. Er zijn er al zoveel. Ik zit nu met 3 afgedankte (waarvan 1 bijna opgegeten, ook een manier om van je konijn af te komen) konijnen. We wonen op een flat en het wordt me echt te veel. Als mensen 1 eens nadenken voordat ze aan een dier beginnen, en 2 niet gaan fokken dan was er ook niet zoveel dierenleed. Mijn nicht heeft nog een konijn waar ze geen aandacht aan geeft en die in een te klein hok zit. Ze heeft een advertentie bij alberto heijno's (geen reclame natuurlijk) gezte om het beest ergens te dumpen. Ik heb er zelf over nagedacht om hem in huis te nemen, maar ik heb nu 7 konijnen en 3 cavia's. Ik kan ze niet genoeg aandacht geven. En ik heb geen ruimte meer. Dus als er nog iemand een groot wit, heel lief pluisig konijn van 1 jaar wil hebben…….In Almere.

• Channah

Hallo dames,

Ik ben het helemaal met jullie eens, en probeer deze gedachte/mening/levensovertuiging ook steeds uit te dragen, onder andere via de prikborden. Soms word je er wel eens moedeloos van……

Groeten van Channah

• Gandr

Om eerlijk te zijn… Een beetje naïef is het dan dus wel… Mensen leren het vaak niet. Waar de een maar onbezonnen in huis haalt mag de ander voor de ellende ervan opdraaien om het maar even zo te zeggen…

Ik heb er hier zelf 23 van die “ondoordachte aanschaf” resultaten zitten. En wetende dat ik niet de hele wereld op kan nemen… Baal ik net als jij als ik weer eens een zeer achterlijke reden van afstand zie. Echter vaak zijn die redenen nog niet zo achterlijk… Is het dier dan niet beter af om uit de buurt te zijn van dit soort onnadenkende types?

Hoe vaak hoor ik het niet hier voor mijn raam roepen: “Oh wat een leuk katje!!!!” En ik denk dan bij mezelf automatisch:“Neem dat leuke katje maar een uurtje mee naar huis wedden dat je het binnen vijf minuten gillend weer terug brengt?” Mijn katten zijn zeer schattig om te zien, maar mijn drie kittens alleen al vormen een demolition ploeg op zich LOL. Ik weet dat ik niet een mok waar chocolademelk gezeten heeft kan laten staan… Die wordt zonder pardon tijdens het uitlebberen tegen de vlakte gekwakt… Bloemen op tafel? Ha! Niet hier… Mijn katten hebben allemaal een chronische afkeer tegen bloemen… Spontaan komen dan de killer neigingen naar boven.

Moedeloos worden van die mensen die zonder pardon een aangschaft dier weer wegdoen? Ik kan het al niet eens meer worden. Ik lach die mensen alleen maar uit. Ja wreed he? Maar die bezitten toch geen ruggegraat joh… “Mijn hondje moet weg want hij is niet zindelijk!” Jongens jongens jongens wat erg! Vloerbedekking is te vervangen, je hond niet. MAAK HET DAN ZINDELIJK! Zo moeilijk is dat nou ook weer niet! Maar ga ik dat nog uitleggen? Nou nee, niet meer. Heb het geprobeerd, meer dan eens, maar luisteren ho maar. Als ze eenmaal die gedachten in hun kop hebben dat het dier de schuld is van hun stompzinnigheid, denk ik dat het diertje beter af is elders. Laat ze ze maar herplaatsen. Krijgen mensen met een zinnig verstand tenminste nog een kans om te bewijzen dat het nog wel mogelijk is om die onzindelijke hond of die naar krabbende kat tot een leuk gezellig huisdier om te turnen. Probleem is voornamelijk dat mensen (dat soort mensen) zoeken naar het idieale huisdier. Nou als die nou uitgevonden wordt, vinden ze nog wel iets om over te emmeren hoor. Laat je niet ontmoedigen. Wees blij dat deze types dan tenminste nog wel het verstand bezitten dat hun dier, die zij eerst de vernieling in hielpen, elders beter af is. Je zal zien, wordt je een stuk minder moe van…

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Marleen

Helemaal met het bovenstaande eens. Op honden.startpagina.nl stond van de week een berichtje van iemand die zijn pup de volgende dag kreeg en zich af vroeg hoe het beestje moest gaan heten en hoe ze zindelijk gemaakt moest worden en hoe het zou gaan met hun kindje. Ik kon het niet laten en heb een stekelig antwoord gekregen wat niet werd gewaardeerd, nou jammer dan. Mensen kopen te snel een hond en hebben er geen weet van wat het opvoeden van een hond allemaal betekent, afgezien van het kostenplaatje.

veel hondengroeten van Marleen.

• Marielle

Ja, ik ben het ten dele met jullie eens Gandr en Marleen, maar het probleem is juist het herplaatsen. De mensen die wel nadenkend een dier aanschaffen en die zich tevens geroepen voelen om andere dieren te helpen, zitten ook eens vol. Ik woon zelf op een flat, die toch al niet groot is, maar zat al te denken om dat lieve wollige konijn, dat een paar berichtjes eerder werd genoemd op te halen!

Maar dat is het nu juist, eens ben ik ook vol en daarbij kan ik een cavia meer of minder nog wel kwijt, maar moet ik nu ook al aan konijnen beginnen. Mijn wens is dat mensen eerst nadenken en dan pas een dier nemen, dan is herplaatsing bijna niet meer nodig…

Maar Gandr, zoals je al zei: ik ben naief…

• Gandr

Nou zo naief nou ook weer niet… Maar om te wensen dat mensen ooit eens wijzer worden? Ik moet helaas zeggen dat ik daar heeeeeeel weinig hoop op heb. En ik ken je euvel. Ik heb al 23 dieren zo…

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Lara

Hoi Gandr,

Nu je het toch over zindelijk hebt… Weet je nog een goede truc om een poes die al 6 jaar alle trucjes negeert zindelijk te krijgen? Ze is geholpen en het begon nadat haar baasjes een keertje zonder haar op vakantie gingen (uiteraard wel dagelijkse verzorging en verschoning van de buren!). Sinds dien mag ze naar de camping mee en lijkt daar gelukkiger dan thuis. Loopt meer rond en wordt slanker.Thuis heeft ze een groot huis en bijna altijd toegang tot de tuin (mauwen = deur open).

Afgelopen zomer heeft een ex-zwerfkat zich ook een plaatsje weten te veroveren in de familie. Hij was (op sproeien na, maar is inmiddels geholpen) zeer zindelijk, maar is sinds hij er woont ook enkele keren betrapt op onzindelijkheid. Ook dat wordt netjes opgeruimd. We vermoeden dan hij het gedrag van de poes heeft overgenomen.

De baasjes hebben inmiddels de moed opgegeven en ruimen op en beschermen een zeer geliefd hoekje van de bank met een krant. Een andere bank lijkt schoon, maar daar is al zo vaak op geplast (krant wil er niet blijven liggen) dat er vast wel een luchtje in is gaan zitten :-< Ook elders in het huis (vooral woonkamer) moet regelmatig een ‘ongelukje’ worden opgeruimd. Diverse schoonmaakmiddeltjes al geprobeerd. Diverse kattegrit, bak met en zonder kap, etc ook geprobeerd. Ook geen medische oorzaak gevonden, behalve toevallig nu, ze heeft te harde keutels en wordt gelaxeerd. Dit is echter niet DE oorzaak van de onzindelijkheid, want normaal heeft ze dit probleem niet. Er is een vermoeden dat het gedrag een gevolg kan zijn van het met de hand opgevoed worden en de enige overlevende van het nest zijn met een week of 2. Ze is erg op de bazen gericht, maar wil bijna geen fysieke aandacht.

De katten mogen eeuwig blijven, hebben een full-time opruimbaasje, een ruim huis en een redelijk beschermde tuin. Ze kunnen dus lekker blijven waar ze zijn. Maar toch zou het voor die baasjes wel prettig zijn als deze katjes zich wat zindelijker zouden gedragen…

Misschien weet iemand nog een oplossing voor dit probleem. Zo niet, dan blijven deze katjes met hun baasjes een bewijs dat niet iedereen onzindelijke katten dumpt!

Groetjes,

Lara

• Gandr

Lara,

Ehm even ter verificatie… (Of hoe je dat ook schrijft LOL) maar is de poes begonnen met in huis plassen toen de eigenaren een weekje met vakantie waren gegaan zonder de kat? Zo ja is mijn vraag daarop weer, waren ze ervoor ook al eens een weekje weggegaan zonder de kat? En zo ja, had de kat dezelfde verzorgers??? Het klinkt mij namelijk verdacht veel in de oren als een vreemde manier van aandacht trekken van de kat. En het ergste is het is gelukt! Alles wordt weer netjes opgeruimt… En de nieuwe kat in huis heeft dit truukje ook snel doorgehad… Als ik erover nadenk moet ik zeggen dat het ergens op een bepaalde manier toch wel komisch is… Maar voor de eigenaren is het dus niet… Het heeft geen zin om de kat te bestraffen, daarodoor zal deze het alleen maar meer gaan doen. Het heeft geen zin om de kat met extra zorg te benaderen… Daar wordt het ook alleen maar erger van… Het beste is om de gedane zaken op te ruimen als de kat het NIET ziet! Want dat is het hem nou juist… Het is allemaal een beetje ingewikkeld om het uit te leggen… Anders zal ik je morgen (nu wordt het een beetje te laat) nog wel even mailen erover, oké?

Groetjes,

Gandr & beestjes