kat met gebroken poot

• Jadira

Beste dierenpagina,

Ik heb een kater, die heeft drie weken geleden zijn rechterachterpoot gebroken. Op de foto van de dierenkliniek was dat duidelijk te zien. Volgens de artsen is er ook een pees gescheurd, omdat hij niet op zijn teen loopt maar zo een beetje zijn hele onderpoot (vanaf de knie) op de grond zet en hij zakt door zijn heup. Ik heb zoveel verschillende adviezen gehad dat ik nou niet meer weet wat ik met hem moet doen. Ik woon op Curacao en de kat die leeft buiten. Hij komt alleen maar thuis om te eten. Nu heb ik hem al drie weken binnengehouden zodat hij kan genezen. Hij is inmiddels ook gecastreerd. De ene arts zegt dat ik hem niet binnen hoef te houden, de andere zegt van wel. Wat moet ik doen en hoe lang duurt het voordat ik weet dat hij genezen is? Hij is ergongelukkig omdat hij niet naar buiten kan.

Alvast bedankt voor de hulp,

Jadira

• Gandr

Hi Jadira,

Ik denk dat het verstandig is om eens te kijken of er een dierenarts te vinden is die de poot kan spalken. De pees zou eigenlijk aan elkaar gezet moeten worden, dit is echter een lastig iets bij dieren. Maar als het daarna gespalkt wordt en de kat rust krijgt (Dus NIET naar buiten) zou het wel weer redelijk genezen… Hij is misschien nu ongelukkig, maar bedenk, hij zal misschien nog ongelukkiger zijn als de poot op de een of andere manier nog meer last gaat veroorzaken. Dit kan sneller gebeuren als de kat buiten loopt en niemand hem eigenlijk goed in de gaten houd. En dat kan niet als hij buiten loopt en wel als hij binnen is… het is voor beide partijen even behelpen, maar ik neem aan dat zowel de kat als jij wel weer willen dat het pootje zo goed mogelijk geneest nietwaar?

Veel succes!

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Gandr

Hi Jadira,

Ik denk dat het verstandig is om eens te kijken of er een dierenarts te vinden is die de poot kan spalken. De pees zou eigenlijk aan elkaar gezet moeten worden, dit is echter een lastig iets bij dieren. Maar als het daarna gespalkt wordt en de kat rust krijgt (Dus NIET naar buiten) zou het wel weer redelijk genezen… Hij is misschien nu ongelukkig, maar bedenk, hij zal misschien nog ongelukkiger zijn als de poot op de een of andere manier nog meer last gaat veroorzaken. Dit kan sneller gebeuren als de kat buiten loopt en niemand hem eigenlijk goed in de gaten houd. En dat kan niet als hij buiten loopt en wel als hij binnen is… het is voor beide partijen even behelpen, maar ik neem aan dat zowel de kat als jij wel weer willen dat het pootje zo goed mogelijk geneest nietwaar?

Veel succes!

Groetjes,

Gandr & beestjes

• esther

Hallo Jadira,

Ik ben het alweer met Gandr eens. Bij katten kunnen breuken spontaan genezen zonder gips/verband of spalk. Alleen door rust kan het genezen. Nog beter zou zijn als je de kat klein opsluit, bv in een bench. Momenteel kan het gevaarlijk zijn als je de kat buiten laat; indien ze achterna gezeten wordt door honden of andere katten kan zij niet goed vluchten omdat zij minder mobiel is.

Bij ons in de dierenartsen praktijk sta ik soms versteld hoe katten snel genezen van botbreuken.

Groeten van Esther

• r.meijer12

beste Jadira. Esther heeft gelijk. Het beste is door rust en het liefst opsluiten in een bench.

De kat van mijn zus kwam op een dag ook aanlopen met een gebroken poot.

Zij liep er niet op, en nu was zijn poot op vijf plekken gebroken. de dierenarts heeft de poot geopereerd. pezen weer aanelkaar genaaid en met bouten allemaal geprobeerd om alles weer op de plek te houden. Ze heeft de kat wel tien weken in een bench gehad, omdat dat moest. De kat is er hele maal bovenop gekomen en loopt weer heerlijk buiten.

groetjes van Lydia en mijn dieren

• Jadira

Beste Gandr,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb de kat opnieuw naar de kliniek gebracht omdat hij nog steeds zo moeilijk loopt. Hij speelt en rent af en toe in huis, maar hij loopt nog even moeilijk. (Ik heb hem nog steeds in huis.) Ik heb uitdrukkelijk gevraagd of zij niet iets aan de pees kunnen doen. Zij hebben mij later verteld dat zij in een boek hebben gekeken dat je de hele poot open kan leggen om te zoeken naar de gescheurde pees, en dan moet er een pin door de enkel en het scheenbeen om de poot recht te houden. Maar zij hebben hier nog nooit zo'n operatie gedaan en zijn volgens mij ook niet echt geneigd om het te doen. En omdat zij het nog nooit hebben gedaan, weet ik ook niet of ik het wel zou aandurven.

Zij zeggen de pees is niet helemaal afgescheurd maar gedeeltelijk, want bij de achilles zit het nog een beetje vast, maar de poot is slap. Ik heb ze gevraagd of als de poot gespalkt zou worden de pees geen kans krijgt om te genezen, maar hier hebben ze in feite niet op gereageerd. Zij hebben het steeds over amputeren. Ik kom met deze dierenartsenpraktijk niet verder en zoveel andere dierenartsen zitten er hier op Curacao niet. Ik kan hem misschien wel naar een van de andere brengen, maar ik weet niet hoe die erover denkt, natuurlijk. Voordat ik dat doe, heb ik aan jou de volgende vragen:

Als de poot gespalkt zou worden zonder dat het geopereerd is, zou dit helpen?

Wat is een goed alternatief?

Als jij of iemand anders mij hierbij zou kunnen helpen, zal ik zeer dankbaar zijn.

Vriendelijke groeten,

Jadira