aanvallende hond

• myriam

heb een duitse herder uit asiel, schat van een dier een groot nadeel hij valt alle andere honden aan, kan niet normaal gaan wandelen en zeker niet als een andere hond los loopt en naar hem komt, ben naar de hondenschool geweest helpt niet wat nu, zou castreren helpen dit raden ze mij aan wie kan mij helpen

• Gandr

Als je wilt weten of een castratie helpt zou je misschien eerst eens een chemische castratie kunnen doen… Hierover is meer informatie te vragen bij je dierenarts. Ik krijg wel de indruk dat het hier om een vrij dominante hond gaat. Castratie kan in sommige gevallen helpen maar niet in alle…

Succes en groetjes,

Gandr & beestjes

• Gery

Ik kan je ook niet helpen. Maar wel vertellen dat ik ook een hond heb die dat doet. Mijn hond is een kruising tussen een poedel en een bordelcollie. Ze is zo groot als een dwerg poedel. Ze valt ook alles aan en ook hele grote honden waar ze van zal verliezen. Vaak als ik loop te wandelen dan kom ik altijd mensen tegen die een hond los laten lopen, en dan komt die altijd naar mijn hond. Ik roep altijd van de verte hou de hond vast, die van mij bijt. Ik heb al verscheidende keren mijn hond bevrijd door gewoon omhoog te trekken aan haar riem, omdat ik niet zelf gebeten wil worden. En iedereen zegt altijd mijn hond bijt niet als ik vraag of ze de hond uit mijn buurt wil houden. Ik zeg dan maar de mijne wel, en dan kijken ze toch gek want dat dat kleine hondje kan veranderen in een vals ding. Zelf ben ik er achter waarom ze dat doet. Ze is gewoon bang en daarom doet ze dat. Nu ga ik in elk geval savonds niet meer wandelen, moet ze maar achter het huis in de tuin. Want dan lopen de meeste honden los. Gery

• Gandr

Ik herken wel wat in het gedrag van jou kruising poedel… Ik heb een kruising Jack Russel/Whippet teefje… Die is sinds de laatste drie jaar zo… Ze kan niets meer hebben van andere honden op straat. Ik roep al niet eens meer of mensen in mijn omgeving hun hond bij hun willen houden, want ik kan je zeggen dat de meesten dan toch wel lachen. Echter als die kleine driftkikker van mij dan uithaalt wordt er laconiek gereageerd met de woorden: “Moet je haar maar loslaten lopen, is het veel minder…” Maar dan kennen ze mijn Juno nog niet. Ze is zo geworden omdat mijn teckel Jessy half doof is… Nu heeft ze sinds kort nog twee honden in haar roedeltje opgenomen (zij is namelijk wel degelijk de leidster hier) en ook die dienen in haar ogen beschermd te worden. Jamahl is een grote jongen, een lobbes… Stafford… Waar je toch echt van denkt wat dient er aan beschermd te worden die kan dat toch best zelf? Ja kan hij ook… Echter hij lijdt aan epilepsie en heeft een hartkwaal. Juno heeft dit door en is dus van mening dat dit in ere gehouden dient te worden. Van Basil (voorheen Basje… ;-) ) valt er weinig te beschermen, die kan het heeeel goed zelf, hij is nog op en top reu… Maar ja, hij hoort bij de groep en dus in haar roedel en dus… Je raad het al.

Juno heeft echter nog een klein euveltje, ze kan niet opgeven. Als ze vind dat een andere hond haar ten onrechte afgesnauwd heeft, dan zal ze haar gelijk halen. Daar kan ze heeeeel lang op wachten… Maar ineens dan heeft ze hem. 1 Enkele snauw is alles wat ze dan nodig heeft en dan is haar gelijk behaald vind ze… Meer niet, maar ze zal die enkele snauw toch even geven.

Nu ik die grote zwarte Stafford erbij heb is het makkelijker om andere mensen met honden een beetje uit de buurt te houden. Dat is dat voor oordeel he, ze zien hem ook als Pitbull en dus gaan ze liever aan de andere kant van de straat lopen. Dat scheeld.

Maar ik kan heel goed begrijpen dat je er af en toe een sik van kan krijgen om steeds weer te moeten uitleggen waarom jou hond zo kan doen. Veel honden eigenaren is me opgevallen vatten het niet geheel.

Nou succes met je woefer, geef die maar een knuf van me…

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Charlotte

Hoi Miryam

Ik heb hetzelfde probleem met mijn boxer (2) en ik heb ook nog geen oplossing. Dit was al op puppycursus, en mij werd verteld dat het aan het ras lag en dat boxers altijd vals en heel gemeen zijn (slaat nergens op.) Misschien dat ie van castratie rustiger wordt, maar het hoeft niet per se. Ik loop ook niet echt relaxed als mijn hond losloopt, als er een andere hond aan komt moet ik er meteen aanlijnen. Het zijn vooral vrouwtjes en kleinere hondjes en puppy's. Wees in ieder geval heel streng en straf het hard af met een flinke tik. (Niet echt leuk maar het moet). Misschien kun je een een halti proberen, een soort halster voor honden, en je hebt veel meer controle over je hond daarmee. Heel veel succes ermee in ieder geval!

Groetjes Charlotte

• Christa Barto

Hoi Myriam,

Ik heb twee Rottweilers. De jongste is nu 6 jaar en is een dominante reu.

Nadat hij bij een vechtpartij een hond behoorlijk verwond heeft, stonden we voor de keuze: herplaatsen of castereren. We konden hem niet meer de baas.

We hebben voor casteratie gekozen. En binnen 6 maanden was hij omgeturnd. Niet dat hij helemaal niet meer vecht, nee het is geen doetje. Maar we kunnen hem nu met woorden terugroepen. We hebben de casteratie gecombineerd met een heropvoeding. Goede slipketting om en geen pardon. Vechten is niet toegestaan. Basta. Martin Gaus methode dus. Goede schoenen aan, stevig staan en een goede ruk geven zodat hij ineens aan de andere kant staat en dan zeggen AAN DE VOET (streng). Toen hij dat door had heb ik hem losgelaten en als hij niet direct aan de voet kwam een reserveslipketting (niet te hard!!!!!!!!) tegen zijn bips. En dat was de doorslag. Als er nu een andere hond aankomt en hij luistert niet direct, dan rammel ik met de slipketting en hij zit keurig netjes klaar om aangelijnd te worden.

Dus mijn advies: castereren en heropvoeden. Wees hard, maar wel eerlijk. Dus de eerste maanden niets pikken van hem. Jij bent de baas.

In ieder geval: veel sterkte!

Groetjes, Christa

• Nina93

Ik heb inmiddels alle berichten gelezen en ook echt in een deuk gelegen van deze verhalen ook al is dit natuurlijk een hele vervelende zaak! ik zat mij ook even af te vragen hoe ik dit met mijn teef moet doen, die kan nl niet gecastreerd worden, maar ze heeft wel hetzelfde probleem: Ze valt enkele honden uit de buurt aan.. Wat een ellende is het toch om altijd zenuwachtig het bos in te lopen aangezien je geen idee hebt van wat er nu weer gaat gebeuren! Mijn herdershond van 3 jaar is 1 van de grootste schijterts die er bestaan, vandaag heeft ze de hond van de buren aangepakt en moest die naar de dierenarts wegens een wond aan de buik, hopeloos dus. Het is een schat van een hond, maar als ze 1 van haar gevreesde buur hondjes tegen komt hangt ze voorin de riem(als ze nog aangelijnd is) en als ze los is vliegt ze erop af en legt ze tegen de grond.. Hier en daar een hardloper vindt ze ook wel interessant om op af te vliegen om over de katten nog maar niet te spreken. We hebben haar een keer geprobeerd her te plaatsen, maar na 2 maanden kwam ze graadje mager thuis en was dit dus ook geen oplossing. De buurman gaat er alles aan doen om er voor te zorgen dat mijn lieve doch gevaarlijke hondje aangelijnd moet blijven! Maar het probleem hiervan is: Hoe kan deze HERDER ooit zijn energie kwijt?? Ze moet wel los lopen, want het is onmogelijk om haar moe te krijgen als je haar vast houdt. Als iemand nog een oplossing heeft? Groeten Nina

• karin R

Het is een onderwerp van 10 jaar geleden.

Ik kan er lang of kort over praten: mijn vorige hond heb ik in laten slapen, had weliswaar andere problemen maar toch…

een muilkorf kan een oplossing zijn, maar ik vind het geen leven voor een hond, bovendien kan ze zich niet meer verdedigen bij een aanval.

wat is de oorzaak van alles? want je zegt het al, ze is een grote schijterd (zie je dat wel goed?) en daar kun je mee trainen, alhoewel ik daar zo m'n twijfels over heb, ook weinig ervaring moet ik eerlijkheidshalve zeggen.

zoals je het verteld komt ze/je over als een foute, angstige dominante teef.