Hallo, nog even wat opgezocht.
Een tumor aan de tepel kan door meerdere typen kanker veroorzaakt zijn. Voor zover mij bekend is dit makkelijk “weg te snijden”. Na dit type operaties is het voornamelijk zorg dat de hond niet de wond steeds open maakt. Pillen van anti biotica worden soms gegeven. Chemotherapie wordt bij dit type kanker niet vaak voorgeschreven. Dat is meer het geval, voor zover in mijn boeken terug te vinden, als het gaat om een kanker soort die niet meer weg te snijden is en alleen nog door de chemotherapie te verhelpen is. En dan eigenlijk ook alleen maar bij de jonge dieren. Met andere woorden, als het rendabel is voor het dier en het dier daarmee nog een kwalitatief leven geboden kan worden. Echter als de kanker weggesneden is, waarom dan nog de chemo??? Om eventuele nog aanwezige cellen van kanker te vernietigen. Maar zoals ik al zei, bij kanker rond de tepel wordt meestal of de tepel zelf verwijderd of, bij mammacarsinoom, het melkklierpakket. Meestal is daarmee de kanker ook verwijderd. Deze type van kanker is erg makkelijk te opereren. Dus ik zou me daarover geen echte zorgen maken. Een zorg is wel de eventuele toestand van het hart van de hond. Oudere honden kunnen last hebben van “hartruis”, het niet goed meer functioneren van de hartklep of hartkleppen. Dit kan soms een risico vormen voor een operatie. Maar een goede dierenarts kijkt altijd even naar het hart.
Dan de Whiplash. Zoals ik al eerder aangaf, mijn teckel heeft dit ook gehad toen hij ongeveer 6 jaar was. Hij droeg toendertijd een halsbandje. Bij whiplash is het belangrijk dat de hond complete rust krijgt, dus inhoudende dat de hond zoveel mogelijk ligt. Ik heb mijn teckel in de rust periode in de bench gehouden, hij at zelfs daar. Uitlaten was alleen het verplichte en nodige plasje en hoopje en dan weer in alle kalmte terug naar huis. Hij heeft 8 weken rust moeten houden. Jessy, de teckel, ging zelf al in de bench, hij had last van zijn nek en voelde dat de rust hem wel goed deed. Om weer een beetje therapie te geven is wandelen in gedoseerde mate in rul zand erg goed, zwemmen is ook erg goed om de spieren weer wat beweging te geven en sterk te maken. Langzaam opbouwen is hier erg belangrijk. Daarnaast is het ook belangrijk te weten dat een hond die whiplash gehad heeft of heeft GEEN halsband of slipketting meer mag dragen om te voorkomen dat de whiplash zich herhalen kan. Een tuig is beter. Mijn teckel draagt nu al drie jaar een tuigje en dat gaat goed. Ook voor grotere honden zijn tuigjes beschikbaar. Even navragen of bestellen bij de dierenwinkel. Daarnaast is springen, rennen en dollen iets waar wel altijd voorzichtig mee moet worden omgegaan. Echter als je een hond hebt die gewend is om lekker te dollen, dan kun je dat moeilijk gaan verbieden, maar een hond die verstandig is zal zelf aangeven wanneer de nek weer op gaat spelen. Rust is dan weer het beste om het op te heffen. In sommige gevallen worden pijnstillers voorgeschreven, echter ik ben er geen voorstander van, want immers de hond voelt dan geen pijn meer en de kans dat de whiplash blijvende schade geeft is dan groter. In geval van een bouvier de flandres (Ik hoop dat ik het even goed schrijf LOL) kan ik aannemen dat je niet in het bezit bent van een bench of een andere kleine ruimte waar de hond min of meer verplicht wordt te blijven liggen. Probeer dan een stuk huiskamer af te zetten waarmee de bewegings vrijheid beperkt wordt tot een minimum. Ook een babybox kan in dit soort gevallen voor een grotere hond een uitkomst zijn.
Ik hoop dat je hiermee even vooruit kan. Mocht je echter nog vragen hebben, stel ze gerust. Maar stel ze ook aan je dierenarts. Het is namelijk een tijd geleden dat ik mijn dierenartsassistente cursus gedaan heb en aangezien ik niet in die lijn werkzaam ben (helaas) kan enkele informatie van mij verouderd zijn, echter ik denk dat het niet zo ver outdated is dat er niets meer van klopt. En het kan alleen maar beter zijn geworden denk ik, niet nadeliger. Dus….
Je hond kan hier nog mooi overheen komen lijkt mij en ik denk ook dat ze dan ook nog wel een aantal kwalitatieve jaren kan hebben. Mocht je echter nog onzekerheden hebben, stel ze altijd aan de dierenarts. Schrijf je vragen desnoods op. Dierenartsen zijn blijer met je als je veel vragen steld dan dat je alles maar gewoon aanneemt en verder niets vraagt.
Succes, geef je hond maar een voorzichtige knuffel (denk om het nekkie!) en laat het even weten hier oké?
Groetjes,
Gandr & beestjes