Spreken dieren een taal?

• Vink

Kunnen dieren met elkaar communiceren? Zo ja, hoe dan?

• Jennifer)

Ja, natuurlijk communiceren dieren met elkaar..net als wij mensen, dmv van klanken en vooral lichaamstaal. Het is ook niet zo moeilijk om de taal van een ander dier te leren, als je je er maar in verdiept en goed observeert.

• Lara

Een taal om mee over het verleden of over abstracte zaken te communiceren hebben ze denk ik niet, maar dieren kunnen zeker relevante gegevens over het heden uitwisselen. Dingen zoals ‘ik ben boos’, ‘ik vind je lief’, ‘dit is van mij’. Dit doen ze meestal met lichaamstaal, eventueel ondersteund met geuren en geluiden.

Roofdieren die in groepen leven moeten daarnaast ook in staat zijn een jacht te ‘plannen’. Hierbij zijn begippen als ‘dit is de prooi’, ‘jij neemt de linker kant’, ‘ik ga voor de keel, dus jullie moeten af blijven leiden’ relevant en ik denk dat ze die ook door kunnen geven.

Bij een bepaalde groep dieren (ik dacht apen of vogels) is ook een geluidstaal ontcijferd. Hierbij waren er diverse geluiden voor ‘gevaar op de grond’ (bijv. een slang), ‘gevaar in de lucht’ en ‘gevaar geweken’ ontdekt.

Het is dus ook wetenschappelijk bewezen dat dieren met elkaar kunnen communiceren.

• Marjorie

Wat dachten jullie dan van dolfijnen en olifanten, die communiceren over een afstand van honderden kilometers…….

M.v.g. Marjorie

• knavia

Mijn zebravinkjes hebben een speciale alarmroep voor ‘gevaar in de lucht’. Ze gaan massaal deze kreet slaken als ze een vliegtuig horen (en dat horen ze dus al enige minuten voordat ik het zelf kan horen) of als ze een grote vogel zien vliegen.

(Dat is dezelfde kreet in beide gevallen). Dan hebben ze ook een enthousiaste kreet voor “wat ziet mijn oog daar voor iets lekkers, moois, interessants….”, en deze kreet attendeert direct alle andere zebravinken op wat er te ontdekken valt.

En ga zo maar door…..