Hitsig Konijn

  • Kim

    Het is echt te erg voor woorden, maar Droopy, 1 van onze konijnen is zo hitsig. Hij blijft hitsig. Je hoeft de kamer maar in te lopen en daar gaat ie weer. Heen en weer lopen, piepie de lucht in. Aaien hoef ik niet eens te proberen. want dan bespringt ie me. Hij is 2 weken geleden geholpen (balletjes eraf), dus er is volgens mij geen hoop meer. Weet iemand nog iets????

  • Lara

    Bij mijn cavia werd verteld dat hij 6 weken (!) na de castratie nog vruchtbaar kon zijn. Het is dus nog niet uitgesloten dat dit gedrag weg zal slijten. In de tussentijd kan je hem misschien afleiden met snoepjes op moeilijke plekken en andere leuke spelletjes (mijn konijn speelt niet graag met mensen, dus kan ik je helaas geen tips geven). Het hitsige gedrag kan namelijk ook (deels) voortkomen uit verveling en daar valt vast wel iets tegen te doen.

    Als je op deze pagina niet verder komt, vraag het dan ook eens na bij vrijkonijn.nl Daar zitten ervaren konijnenbezitters die volgens mij zeer goed op de hoogte zijn van konijnengedrag.

    Veel succes,

    Lara

  • Karin

    Hoi, wat lara schrijft klopt, het duurt minimaal 4 weken voordat de hormonen uit je konijn weg zijn. Het meest wel na 2 weken maar nog niet alles.

    Je kunt verder nog proberen een homeopatisch middel, het heet prodier geslachtsdrift. dit schijnt ook goed te helpen.

  • Lara

    Hoi Karin,

    Dat homeopatische middel is misschien iets voor mijn Tambo.

    Een tijd geleden heb ik geinformeerd of castratie nut heeft bij een konijn dat al langere tijd cavia's ‘lastig valt’ en we zijn toen tot de conclusie gekomen dat de kans dat hij zijn gedrag wijzigt te klein is tov de nadelen van een castratie.

    Met dit middel zou ik toch kunnen testen of die conclusie klopt…

    Voorlopig woont Tambo los in mijn kamer met een grote kooi als eet-, poep- en slaapplek.

    Als ik toezicht kan houden gaat ook de caviakooi open en dan mogen ze samen los.

    Is hij ‘vervelend’ dan wordt hij de rest van het ‘caviauurtje’ opgesloten in zijn kooi.

    Dit laatste zou niet nodig zijn als hij zich niet door zijn hormonen zou laten leiden, maar het weegt niet op tegen een castratie.

    Heb je meer info over dit middel?

    Ik wil uiteraard wel even met mijn da overleggen voor ik het probeer ;->

    Groetjes,

    Lara

  • Karin

    Het duurde even maar ik heb het middel gevonden.

    Het heeft prodier geslachtsdrift, het homeopatisch, je gebruikt er 2x daags 0,1 ml van.

    Ik denk denk trouwens dat het wel zin heeft om je konijn te laten castreren. Je kunt eerst dit proberen maar als het niet lukt zal ik wel je konijn laten castreren.

    Succes

  • Alyssa

    Heh zo erg mijn konijn Tsjoetie is nu al sinds gisteren erg histig ik wist eerst niet wat er met hem skeelde maar ik ging naar beneden om te gaan plassen en ik ging naar mijn konijn,ik wou hem strelen maar hij ging achteruit en hij nam mijn arm vast en hij zette zijn nagels in mijn arm.En hij begon te rijden op mijn arm.Ik wist echt niet wat dat was!!! :s de volgende dag erachter ( vandaag) was hij weeral zo.Maar ik denk dat het is omdat (we hebben een konijntje die hier momenteel loggeert en ik laat Tsjoetie soms bij de kooi van Flappy en dan zitten ze heelsan neus tegen neus en ik denk dat hij verliefd is op Flappy) hij verliefd is op Flappy. Maar hij rijd om mijn arm! Ik weet niet hoe het nu komt is het door Flappy of is hij gewoon hitsig??? gr. Alyssa

  • Xandra B.

    Ja,haar hormonen spelen op!

    Het is de tijd van het jaar èn dan nog eens een ander konijn in de buurt.

    Voedsters die nukkig zijn kun je maar het beste zo veel mogelijk met rust laten.

    Misschien wordt ze schijnzwanger.

    Dit gaat meestal vanzelf over,maar als het te lang gaat duren,dan kun je haar beter laten castreren.

  • Alyssa

    Oei! Maar het is nu al van eergisteren dat het al bezig is vandaag is hij weer bezig maar niet zo lijk gisteren. Ik heb een beer die zo groot is zoals Tsjoetie en hij heeft nu zijn hoestje gehad,

    en ik dacht dat hij ging stoppen maar dat was niet zo!

    Ik wil wel ook mijn konijntje niet laten castreren,ik wil hem dat niet aandoen!

    Maar Flappy de voedster staat buiten en Tsjoetie staat binnen maar soms laat is tsjoetie buiten en hij gaat direct naar de kooi van Flappy.

    Hij staat dan recht en ze zitten dan neus tegen neus.

    Maar is da normaal als Tsjoetie heel de tijd keutels achterlaat als hij bij Flappy is?????

    Tsjoetie deed dat anders nooit keutels laten als hij rondloopt.

    Dus ik had gisteren die beer in zijn kooi gezet en hij was aan het lekken der aan en bijten en ik doe de kooi open en zet de beer recht tegen zijn kooi en jah et was van gang hij “geweetwel”

    met de beer en toen hij stoptte haalde ik die beer eruit en aan zijn poot hangde er een beetje bloed. :S

  • Alyssa

    Maar allée zo'n klein beestje laten castreren dat is toch normaal dat ze eens willen een beurtje hebben??

    Maar ik wil graag baby konijntjes hebben maar ik kan moeilijk Tsjoetie bij Flappy zetten!

    Ze “kennen” elkaar nog maar net en als een Ram een Voedster wil zwanger maken dan bijt hij altijd in de nek maar ik wil niet dat Flappy pijn zal hebben hoor ;)

    Flappy is wel het konijn van mijn Beste Vriendin!

    Maar ik ben bang dat Flappy en Tsjoetie zouden vechten. :S

  • Xandra B.

    Dieren willen geen `beurtje`,maar hebben alleen voortplantingsdrift.

    Dieren hebben geen lol aan de daad zoals mensen het ervaren.

    En denk nog maar eens heel goed na over een nestje,want het is niet alleen een risico voor de moeder,maar er zijn ook te veel konijnen.

    Als je geen bezwaar hebt dat konijnen eindigen als voederdier voor b.v. slangen,dan wens ik je veel plezier met een nestje.

    Castratie van een dier is niet zielig,omdat ze dan rust krijgen omdat ze dan geen voortplantingsdrift meer hebben.