Viruswaarschuwing!!!!

• Christa Barto

Ik weet dat het niet het goede onderwerp is voor deze pagina, maar aangezien ik ondertussen hier veel mensen ken, wil ik hierbij de Webmaster vragen of dit bericht hier enkele dagen mag blijven staan. Want ik wil zoveel mogelijk mensen waarschuwen.

Er is een virus in de computerwereld, waar Heleen en ik door getroffen zijn. Het komt per e-mail bij je binnen. Het e-mailtje heeft wel een afzender, maar geen onderwerp. In de bijlage (een of andere screensaver) zit het virus. Je harddisk wordt hierdoor flink aangetast en de programma's onbruikbaar.

Het begint er mee dat je van internet gegooid wordt met de melding: Dit programma heeft een ongeldige bewerking en wordt afgesloten. Na enkele dagen start je computer niet meer op.

Advies: download een virusscanner (gratis!!!) of haal er een in de winkel (Norton is een hele goeie, kost 90 gulden) En vergeet die virusscanner niet te updaten!

En daarnaast: maak regelmatig een backup.

Mensen, doe er wat mee!

Groetjes,

Christa

• Claudia E

Alvast bedankt!

Groetjes Claudia.

• Lara

Bedankt voor de waarschuwing.

Dit past overgens prima op deze pagina. We willen toch via de comp. over dieren praten? Dan moet 'ie het wel doen!

Groetjes,

Lara

• Math

Vuistregel nummer 1 in de IT branche:

Open nooit of te nimmer attach bestanden waarvan je niet weet van wie het komt.

Ieder attachbestand kan een virus bevatten.

En inderdaad:

Koop een virusscanner en laat de virusscanner zijn werk doen op het moment dat je pc opstart. Dus niet scannen op het moment dat je er toevallig een keertje aan denkt, nee concequent bij het opstarten eerst de virusscanner zijn werk laten doen en vervolgens bollen maar.

Het I love you virus werkte ook op basis van een meegeleverd attach bestandje. Succes verzekerd want wie wil er niet een @!#$ brifje van een mogelijke vriend of vriendin voor zijn snufferd zien?

Ik hoor sommigen van jullie al weer kreunen:

Heb je weer zo'n kl..thommel die denkt dat iedereen zo is……

Ja hoor dat denk ik gezien het succes dat het virus gehad heeft op Internet. Half Nederland op het Internet lag plat en later was Amerika aan de beurt. Ook half plat.

Opletten geblazen dus met attach bestanden.

En denk aan de virusscanner!!!!!!!!

• Christa Barto

Nee Math, je bent geen kl..thommel!

Ik wou dat iemand mij eerder gewaarschuwd had!

Dan had ik het hele weekend kunnen computeren. Nu heb ik een verziekt weekend omdat mijn pc het niet deed en ik er te weinig verstand van had om hem goed te installeren!

Ik denk dat er meer leken zijn zoals ik die er niet bij nadenken om de juiste maatregelen te nemen. Nu heeft iemand zoals jij mij geholpen door een virusscanner er op te zetten die iedere keer als ik internet op ga, kijkt of er een update beschikbaar is.

En omdat ik uren met mijn pc bezig was (ook met mijn gedachten), hebben mijn honden te weinig aandacht gekregen.

Dus: inderdaad het hoort zelfs op deze pagina thuis. Want mijn dieren zijn belangrijk voor me en verdienen die tijd die nu weggegooid is.

Dus Math: bedankt voor je raad, ook al is het voor mij te laat.

Maar iedereen die hierdoor geholpen is, is er geheid blij mee!

Groetjes!

Christa

• Petra

Dankjewel!!!!

Ik heb het mailtje ook gehad, maar heb gelukkig de bijlage niet geopend!!!!

Groetjes Petra

• Isolde

Even een kleine aanvulling op jouw vuistregel: een virus maakt voor de verspreiding veelal gebruik van het adresboek of wordt ongemerkt als een tweede mailtje verstuurd wanneer een geïnfecteerd persoon een mailtje verstuurd. Veel virussen komen dus als attachement bij een mailtje van een BEKENDE daar iedereen in zijn adresboek bekenden heeft staan en ook aan bekenden een mailtje stuurt.

Ook met opgestuurde bestanden van bekende personen moet je dus uiterst voorzichtig zijn. Of misschien wel juist voorzichtig zijn.

Groetjes

• marijke

Hoi Christa,

Bedankt. Ik had wel een virusscanner maar die liep niet op de achtergrond mee. Door jouw berichtje ben ik toch gisteren gaan zoeken naar een andere. Ik heb nu McAfee antivirus. Alleen, kreun, hij scant alles behalve mijn email. Moet nog uitzoeken waarom niet, want dat is nou juist het belangrijkste.

Groetjes

marijke

• `Monique

waar gaat het mailtje over???

vrolijk pasen??