Eieren

• Jennifer)

Poeh, ik heb net de boodschappen ingeslagen voor het paasweek-end.

Wat een drukte zeg!

Mijn favoriete eieren waren helaas op, maar da's een goed teken :-)

Ik heb even stiekum in de karretjes gegluurd van andere mensen en zag helaas dat een hele hoop nog eieren van de legbatterij kochten.

Ongegeneerd gaan ze voor de goedkoopste, ..Kan hen die kippen wat schelen, als het maar scheelt in de beurs he…

Fijne paasdagen iedereen en koop alsjeblieft scharreleieren.

(ook niet perfect nog allemaal, snavelpunten mogen nog steeds gekapt worden, behalve bij het Eko-keurmerk) maar beter dan legbatterijen.

Groetjes Jennifer

• Channah

Hallo Jennifer,

Gelukkig had ik er aan het begin van de week al aan gedacht, dat het Pasen werd, en dat er dus extra veel eieren gekocht zouden gaan worden. Ik heb dus dinsdag al een doosje graseieren meegenomen. Inderdaad, ook van de kippen, die graseieren leggen worden de snavels gekapt, maar ze hebben als producenten van in de supermarkt te everkrijgen eieren wel de meeste leefruimte.

Maar goed, dat je dit berichtje op het prikbord hebt gezet: ik zal in het vervolg EHO-eieren in de reformwinkel aanschaffen. Beetje lastig, omdat die om 18.00 uur sluit, en ik dan door mijn werk nog niet in de buurt van zo'n winkel ben, maar dat moet ik er maar voor over hebben.

Prettige paasdagen, en groeten van Channah

• Gandr

Heb een veel strakker plan… GEEN EIEREN! ;-)

Klinkt misschien maffer dan ik het bedoel, maar ik heb nooit echt die paaseieren drukte echt begrepen. Als kind al niet hoor. Wat moet een haas nou met een ei en waarom kan die niet de normale kleur hebben, waarom van die enge kleurtjes als groen, paars of blauw??? Ik zie dat verband niet. Ja, wedergeboorte, oké, die verband kan ik ook nog wel leggen, maar wat heeft wedergeboorte te maken met het feit dat wij a mass ineens allemaal eier gek worden? Niets wedergeboorte, die eitjes die wij kopen zijn absoluut onbevrucht, al zet je er een dozijn kippen op, een kuikentje zal er uit zo'n ei echt niet komen….

Dus nieuw begin??? Nee, die snap ik dan weer niet. En dan komen wij, wij eten allemaal dat “nieuwe begin” weer op! Snappen jullie hem nog? Ik niet. Als die schattige kuikentjes die overal op afgebeeld worden, liggen met een maand of wat ook op het bord van mensen die wel vlees eten. En die paashaas mag er met de kerst aan geloven…. Ik vat hem dus niet. Waarom die eitjes? Waarom die drukte? Waarom dat als een hebberige Hollander alle eieren pakken die je pakken kan (Ik doe hiermee even niet op de schrijvers bovenaan, maar op de gemiddelde winkelende nederlander…) Waarom kunnen we niet gewoon dat paas feest houden zoals hij hoorde te zijn? En waarom doet men er dan weer zo moeilijk over dat er Atheïsten zijn die daar dus niets mee doen? Ik snap het echt niet…

Nou ja, ik denk ook niet dat het verklaart kan worden. De mens is en blijft nou eenmaal een mens en dat kunnen in sommige gevallen heeeeeeeele vreemde wezens zijn.

Groetjes,

Gandr & beestjes (Die zelden een eitje in haar koelkast heeft staan…)

• claudia

Ik kocht twee rvs voerbakken voor mijn grote hond en kreeg daar…echt waar..

2 doosjes van vier eieren erbij…dus intotaal 8 eieren.,,,,en ook scharreleieren…is dat effe mooi…

groetjes van claudia en iedereen prettige pasen toegewenst!

• Channah

Hallo Gandr,

Niet zo streng, hoor!

Maar ik kan mij je afschuw van al dat commerciele gedoe rond Pasen - en met Kerstmis is het nog stukken erger - wel voorstellen. Vraag eens wat willekeurige Nederlanders wat of er nu eigenlijk gevierd wordt, en menigeen zal je het goede antwoord schuldig blijven.

Goed, ik weet het wel: katholiek opgevoed! En ik heb, hoewel geen aanhanger meer van welk kerkgenootschap dan ook, vanmiddag tussen het poetsen door ook naar de Matthaeus Passion op televisie geluisterd en gekeken. En diezelfde Passion 3 weken geleden meegezongen.

Maar ondanks mijn katholieke opvoeding werden er bij ons thuis toch altijd eieren geschilderd, en de volgende ochtend verstopt. Ik heb daar zulke goede herinneringen aan, dat ik vind, dat er best een extra eitje gegeten mag worden met Pasen. maar wel een EKO-eitje!

Toen het nieuwe christelijke geloof hier in deze steken geintroduceerd werd, was men zo handig om dat christelijke feest van “een nieuw begin” te koppelen aan allerlei Germaanse voorjaarsfeesten van een nieuw begin. Vandaar die eitjes etc.

Zo vieren we eigenlijk 2 feesten tegelijk. Leuk toch?

Groeten van Channah

• Gandr

Oh Channah, het is niet zo dat ik het commerciële rond de paasdagen verafschuw… Ik snap alleen die poeha dus niet. Om eerlijk te zijn… Ik ben honderd procent Atheïst, maar ik weet heel goed waar het bij de paasdagen om draait… Kerkelijk gezien dan he. Maar dan net als met de kerst ben je haast “verplicht” om je mee te laten voeren op die drift van eitjes, kuikentjes, palmpasen optocht en meer van dat soort zaken waarvan bijna 75% van de bevolking volgens mij al niet eens meer weet waar de werkelijke grondslag van het feest nou in zit.

Het stelt me eigenlijk teleur… Voor mij hoeft dat dus niet bepaald. Maar ik kan me de vrolijkheid van anderen zo rond die paasdagen en kerstdagen of welk feest dan ook best wel voorstellen hoor… Ach in princiepe ligt het ook een beetje aan mijn vreselijk saaie en rechtlijnige manier van denken, laten we eerlijk zijn… LOL Maar die eitjes… die theorie snap ik nog steeds niet LOL

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Channah

Hallo Gandr,

Je moet maar zo denken: een ei hoort erbij! ;-))

En je denkt toch niet, dat ik mijn hele huis heb volstaan met paastakken, kuikens, eieren, lammetjes, en weet ik wat nog meer troep die bij Blokker verkrijgbaar is? Sterker nog: er is hier zelfs (nog) geen bosje narcissen aanwezig. Inderdaad: ik ben niet in de stemming. Nog doodmoe van al dat gewerk en andere verplichtingen van de afgelopen tijd.

Maar ja, ik zal er toch aan moeten geloven: op beide paasdagen krijg ik oudere mensen op bezoek, die de paassfeer wel waarderen En ik ga natuurlijk naar mijn zusje, die ook wel van een Paasei houdt.

Ik schik mij maar, en wie weet ga ik het toch nog een klein beetje leuk vinden, als ik aan die zelfgeschilderde paaseieren uit mijn jeugd denk……..

Groeten van Channah

• Carla

Hoi Jennifer,

Waarom nou die gekte om die eieren, dat heb ik nooit begrepen

hoor, mijn kinderen zochten vroeger altijd choc.eitjes.

Ze kregen wel een gekleurd ei hoor…. zo is het ook weer niet,

maar scharrel of wat voor ei dan ook teveel van die dingen zijn

niet goed voor je. Tien choc.eitjes kun je “zonder”problemen eten

maar tien scharrel eitjes??? ik moet er niet aan denken.

Dus zo zie je maar iedereen denkt daar anders over, Ben het wel met

je eens dat als je eieren koopt dat beter scharrel eieren kunnen zijn.

Maar veel mensen zitten daar in het geheel niet mee.

Nou prettige pasen met veel choc.eitjes!!!!

groetjes Carla.

• Jennifer)

Lol Carla, ik kan helaas geen 10 chocolade-eitjes eten zonder problemen, dan zit ik de volgende dag onder de pukkels :-) Gelukkig ben ik niet zo dol op chocolade..op gekookte eieren al helemaal niet :-) Jij ook prettige pasen!

Groetjes Jennifer

• konni

Hoi Hoi

Ik denk dat de meeste mensen pasen vieren als begin van de lente.

Een ei symboliseert (heb ik dat nou goed geschreven?) een nieuw begin van leven.

Deze viering heb ik meegekregen uit duitsland en ik heb in de loop van de tijd geleerd dat het hier telkens meer ingeburgerd raakte.

De eerste paastakken met eieren kenden in mijn omgeving bijna niemand,maar met de jaren zag je ze telkens meer.Ik zal het eieren zoeken als kind nooit vergeten,met het grote paasontbijt erna.

Zelf heb ik dit met mijn kind in ere gehouden.Hij is nu al wel 16 jaar,maar zei tegen mij dat hij dat eigenlijk miste.

Dus ik vind het een mooi begin van de lente,en heb mijn takken al staan.

Het ontbijtje komt er aan en de eieren kregen we gekleurd en al van de baas van mijn man,dat scheelt weer een hoop werk haha.

groetjes konni