Dierenpark wissel ruimt evenhoevigen...

• mvdlooij

http://www.v12.nl/wissel/zoonieuws/persberichten/scripts/displaymsg.asp?id=33

"Persbericht 11 april 2001

Na 4 weken van onzekerheid en emotionele

momenten kunnen we de poorten van

Dierenpark Wissel weer openen. Na het

uitbreken van het mond- en klauwzeer virus

in Nederland besloot Dierenpark Wissel op 22

maart jl. te sluiten. Dierenpark Wissel heeft,

naast de vele exotische niet mond- en

klauwzeer gevoelige dieren, 24 evenhoevige

dieren: 7 schapen, 15 dwerggeitjes en 2

lama?s.

In samenspraak met de RVV zijn de

dwerggeitjes bij de schapen en lama?s buiten

het park geplaatst. De dieren zullen daar de

komende dagen worden geënt en later

worden geruimd, zoals alle evenhoevige

dieren in de driehoek Apeldoorn, Zwolle,

Deventer.

Er bestond enige onzekerheid of de

dwergnijlpaardjes ook mond- en klauwzeer

gevoelig waren, maar dit bleek gelukkig niet

zo te zijn.

In Dierenpark Wissel zijn nu geen

evenhoevige dieren meer die mond- en

klauwzeer kunnen krijgen.

Het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer

en Visserij vindt dat de dierentuinen van de

Nederlandse Vereniging van Dierentuinen een

uiterst goede bescherming bieden aan hun

dieren tegen besmetting door het mond- en

klauwzeer virus. De dierentuinen mogen

daarom open zijn voor publiek. Uiteraard

zullen de nodige preventieve maatregelen

van kracht blijven. Deze zijn opgesteld in

overleg met het ministerie van Landbouw,

Natuurbeheer en Visserij.

Vanaf vrijdag 13 april a.s. zullen dan ook alle

dierentuinen aangesloten bij de Nederlandse

Vereniging van Dierentuinen weer open zijn,

dus ook Dierenpark Wissel is vrijdag om

10.00 uur weer geopend, evenals de

Apenheul in Apeldoorn."

• Channah

Hallo allemaal,

Vandaag kreeg ik een brief van dierentuin Artis, waar ik donateur van ben. Het was een oproep om de dierentuinen te blijven steunen, en vooral donateur te blijven.

Natuurlijk blijf ik donateur, en ik hoop, dat iedereen, die donateur van een dierntuin is, dat blijft. En voor wie het niet is: wordt het! Juist in deze moeilijke tijd hebben de dieren ons hard nodig!

Ik heb zojuist even de site van Artis bezocht en de pagina over Mond- en Klauwzeer Hieronder voor jullie gekopieerd. Als je meer wilt weten, ga naar www.artis.nl

Groeten van Channah

————————————————————————————————————–

Door de Mond- en Klauwzeer-ellende komen er veel minder bezoekers. Preventie tegen Mond- en Klauwzeer

Artis is - zo lang het nog verantwoord is - open. Maar Artis houdt er rekening mee, dat de gevreesde ziekte naderbij komt. Mocht Artis moeten sluiten, dan hopen we u op deze pagina snel te kunnen informeren. Artis neemt een aantal maatregelen ter voorkoming van besmetting door Mond- en Klauwzeer. Voor eventuele Artisbezoekers betekent dit:

dat u Artis betreedt via een desinfectiemat.

dat een beperkt aantal dieren is verplaatst en momenteel niet te zien is.

dat u dieren beslist niet mag voeren.

dat u dieren beslist niet mag aanraken.

dat Artis bezoekers niet achter de schermen of in de stallen mogen komen, ook niet met een rondleiding. De geliefde Rondleidingen Achter de Schermen van Artis zullen voorlopig dus “voor de schermen” blijven.

dat Artisbezoekers gevraagd wordt de Kinderboerderij, die gesloten is, absoluut niet te betreden.

Wij hopen dat u mee helpt deze ziekte te voorkomen. We bieden onze excuses aan voor eventuele overlast tgv deze maatregelen. Hieronder vindt u een nadere toelichting over de maatregelen, en de oproep om mee te doen met de emailactie van de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen (NVD).

E-mail actie: Ruimen of Redden

ENTEN NU!

Eén simpele prik tegen Mond- en Klauwzeer voorkomt de zinloze moord op tienduizenden dieren, of het nu gaat om koeien, schapen, varkens, wilde herten en reeën of ernstig bedreigde dieren als olifanten.

Steun de actie van de NVD voor opheffing van het algehele vaccinatieverbod. Laat nu uw stem horen: Klik hier of op het plaatje!

DIERENTUINEN EN MOND- EN KLAUWZEER

Zoals U ongetwijfeld weet is ook in Nederland Mond- en Klauwzeer (MKZ) uitgebroken. De dierentuinen, aangesloten bij de Nederlandse Veeniging van Dierentuinen, volgen de ontwikkelingen op de voet; met name tussen directies en dierenartsen vindt dagelijks overleg plaats.

De dierentuinen houden zichg strict aan de maatregelen, die door de Nederlandse overheid worden genomen. Tevens wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de belangen van de tuinen, het welzijn van de dieren en de gezondheid en veiligheid van de bezoekers.

Welke dieren kunnen MKZ krijgen?

Mond- en Klauwzeer is een virusziekte, waarvoor met name evenhoevigen erg gevoelig zijn. Het betreft:

Dieren op boerderijen en kinderboerderijen als runderen, geiten, schapen en varkens en

Wilde dieren (in de vrije natuur en in dierentuinen) als runderen, herten, antilopen, giraffen, kamelen, lama’s, varkens, nijlpaarden, neushoorns, tapirs en olifanten.

Maar ook andere diersoorten, als knaagdieren, honden en katten kunnen besmet worden.

Besmettingsgevaar

MKZ manifesteert zich onder andere in ontstekingen met blaren op en rond mond, neus en tong. Vooral onder jonge dieren kan sprake zijn van hoge sterfte.

De ziekte is uitermate besmettelijk en kan worden overgedragen door mest, urine, speeksel, blaarvocht, melk, vlees, vuil en stof. Niet alleen dus door direct contact of via voedsel, maar ook via schoenen of autobanden en zelfs via de wind kan het virus vervoerd worden. Soms zelfs over grote afstanden. Het is van het allergrootste belang om een verdere verbreiding van MKZ tegen te gaan.

Wij vragen Uw begrip voor de situatie en Uw medewerking!

Amsterdam, 23 maart 2001

Directie Artis

• marijke

Heb ook deze brief van Artis gekregen, ben ook lid, omdat ik dierentuinen belangrijk vindt. Ik ga naar mijn werk met een tram die naar Artis gaat en zit (ik moet eerlijk zeggen word ik er gek van 's ochtends) met hele groepen kinderen in de tram, kinderen uit wat genoemd wordt achterstands wijken. Zo leren ze toch dat die tijger en die olifant prachtig zijn en dat daar dus niks mee mag gebeuren. Daarom is Artis belangrijk.

Vanavond zag ik op tv die andere dierentuin, en waarom moeten daar de lama's en geitjes geruimd worden, dit is toch onzinnig, ik word hier heel moedeloos van. Misschien is dit bericht wat chaotisch, maar het gaat maar door, koeien die je nog zit bewegen in de grijper, waar gaat dit naar toe? Ik heb alle lijsten al getekend die er zijn volgens mij, maar iedereen blijft maar door debateren en alles uitstellen.

Sorry voor het gezeur,

marijke

• Channah

Hallo Marijke,

Helemaal geen gezeur, hoor. Ik word er ook helemaal moedeloos van. Als je op die Artis-site even doorklikt kan je ook weer een lijst tekenen. Hoewel ik denk, dat het een druppel op een gloeiende plaat is, heb ik het toch maar weer gedaan.

Groeten van Channah

• Bert

Het is ook om moedeloos van te worden, maar dat neemt niet weg dat we toch moeten blijven zeuren. Voor veel dieren is het nu te laat, voor heel veel dieren hopelijk nog niet. En voor de toekomst, ik hoop dat we met voldoende mensen langdurig kwaad blijven om dit beleid te stoppen.

Via de afbeelding op www.artis kom je bij de verenigde dierentuinen en, behalve de e-mail actie steunen, kan je ook een handzame poster op A4 downloaden en voor het raam hangen.

Groeten, Bert