Hallo allemaal,
Vandaag kreeg ik een brief van dierentuin Artis, waar ik donateur van ben. Het was een oproep om de dierentuinen te blijven steunen, en vooral donateur te blijven.
Natuurlijk blijf ik donateur, en ik hoop, dat iedereen, die donateur van een dierntuin is, dat blijft. En voor wie het niet is: wordt het! Juist in deze moeilijke tijd hebben de dieren ons hard nodig!
Ik heb zojuist even de site van Artis bezocht en de pagina over Mond- en Klauwzeer Hieronder voor jullie gekopieerd. Als je meer wilt weten, ga naar www.artis.nl
Groeten van Channah
————————————————————————————————————–
Door de Mond- en Klauwzeer-ellende komen er veel minder bezoekers. Preventie tegen Mond- en Klauwzeer
Artis is - zo lang het nog verantwoord is - open. Maar Artis houdt er rekening mee, dat de gevreesde ziekte naderbij komt. Mocht Artis moeten sluiten, dan hopen we u op deze pagina snel te kunnen informeren. Artis neemt een aantal maatregelen ter voorkoming van besmetting door Mond- en Klauwzeer. Voor eventuele Artisbezoekers betekent dit:
dat u Artis betreedt via een desinfectiemat.
dat een beperkt aantal dieren is verplaatst en momenteel niet te zien is.
dat u dieren beslist niet mag voeren.
dat u dieren beslist niet mag aanraken.
dat Artis bezoekers niet achter de schermen of in de stallen mogen komen, ook niet met een rondleiding. De geliefde Rondleidingen Achter de Schermen van Artis zullen voorlopig dus “voor de schermen” blijven.
dat Artisbezoekers gevraagd wordt de Kinderboerderij, die gesloten is, absoluut niet te betreden.
Wij hopen dat u mee helpt deze ziekte te voorkomen. We bieden onze excuses aan voor eventuele overlast tgv deze maatregelen. Hieronder vindt u een nadere toelichting over de maatregelen, en de oproep om mee te doen met de emailactie van de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen (NVD).
E-mail actie: Ruimen of Redden
ENTEN NU!
Eén simpele prik tegen Mond- en Klauwzeer voorkomt de zinloze moord op tienduizenden dieren, of het nu gaat om koeien, schapen, varkens, wilde herten en reeën of ernstig bedreigde dieren als olifanten.
Steun de actie van de NVD voor opheffing van het algehele vaccinatieverbod. Laat nu uw stem horen: Klik hier of op het plaatje!
DIERENTUINEN EN MOND- EN KLAUWZEER
Zoals U ongetwijfeld weet is ook in Nederland Mond- en Klauwzeer (MKZ) uitgebroken. De dierentuinen, aangesloten bij de Nederlandse Veeniging van Dierentuinen, volgen de ontwikkelingen op de voet; met name tussen directies en dierenartsen vindt dagelijks overleg plaats.
De dierentuinen houden zichg strict aan de maatregelen, die door de Nederlandse overheid worden genomen. Tevens wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de belangen van de tuinen, het welzijn van de dieren en de gezondheid en veiligheid van de bezoekers.
Welke dieren kunnen MKZ krijgen?
Mond- en Klauwzeer is een virusziekte, waarvoor met name evenhoevigen erg gevoelig zijn. Het betreft:
Dieren op boerderijen en kinderboerderijen als runderen, geiten, schapen en varkens en
Wilde dieren (in de vrije natuur en in dierentuinen) als runderen, herten, antilopen, giraffen, kamelen, lama’s, varkens, nijlpaarden, neushoorns, tapirs en olifanten.
Maar ook andere diersoorten, als knaagdieren, honden en katten kunnen besmet worden.
Besmettingsgevaar
MKZ manifesteert zich onder andere in ontstekingen met blaren op en rond mond, neus en tong. Vooral onder jonge dieren kan sprake zijn van hoge sterfte.
De ziekte is uitermate besmettelijk en kan worden overgedragen door mest, urine, speeksel, blaarvocht, melk, vlees, vuil en stof. Niet alleen dus door direct contact of via voedsel, maar ook via schoenen of autobanden en zelfs via de wind kan het virus vervoerd worden. Soms zelfs over grote afstanden. Het is van het allergrootste belang om een verdere verbreiding van MKZ tegen te gaan.
Wij vragen Uw begrip voor de situatie en Uw medewerking!
Amsterdam, 23 maart 2001
Directie Artis