Dieren proeven in Rijswijk

• Rob

Na de TV uitzending van 16 april jl kan ik het toch niet laten om wat te melden op diet prikbord. Daar was te zien in de uitzending “ de week van Willibrord” de ernstige situatie dat apen hebben in een bedrijf in Rijswijk. Het was inderdaad een schreidende situatie wat de TV ploeg daar aantrof. Na dat zij daar beelden hadden gemaakt werden zij gearesteerd door de politie en moeten zij mee naar het bureau.

Nu wil ik graag een reactie van mensen dit ook hebben gezien. Ik vraag me af of wij van het prikbord wat kunnen betekenen en of er iets is te doen aan de misdadige praktijken van z'n centrum in Rijswijk. Ik wacht op jullie reactie

Groetjes Rob uit Dordrecht

• Frenzey

Er moet wat aan gedaan worden.

Ik heb alle dierenorganisaties gemaild en gevraagd, als ze iets gaan doen, handtekening acties of demonstraaties ofzo, mij op de hoogte willen houden.

Opstaan en vechten voor de rechten (die er eigenlijk in Nederland dus niet zijn)

van deze hulpeloze aapjes

• Claudia*

Heb het ook gezien. Echt schandalig wat daar gebeurd! Daar moet wat aan gebeuren.

Groetjes Claudia.

• kelly

Zou het net op het prikbord plaatsen,gelukkig zijn er nog mensen die het zich aantrekken.Viel het jullie ook op dat die aapjes geen geluid maakten?

Hun stembanden worden doorgesneden,anders krijsen die diertjes de hele dag van ellende.Ik ben echt woedend,dat zoiets barbaars gebeurd in nederland!!

• Rob

Dat van die stembanden wist ik niet en was mij ook niet direct opgevallen. Maar het verbaasd mij niet als dit zou gebeuren. Ook ben ik stellig overtuigd dat wat wij hebben gezien een topje van de ijsberg is van dit monsterlijke bedrijf in Rijswijk.

Jammer dat ik de naam even niet meer weet, want ik noem ze gewoon bij naam en toenaam….Maar dat krijg ik nog wel weer dus dat komt allemaal wel in orde.

We kunnen dit niet door laten gaan en we moeten hier gewoon iets aan doen lijkt mij….STELLETJE TUIG!!!!!!! sorry dat moest er even uit.

Groetjes Rob uit Dordrecht

06-555 66 426

sammie35@dolfijn.nl

• mathijn

ik vindt het ook schandalig ik wou dat ik er bij was toen wilibrord opgepakt werd ik had de politie verot gescholden.

• pippie

Hoi rob.Konden we maar wat doen.Ik hoop dat de mensen tot inkeer komen.Maar dat zal wel niet.Ze hebben denk ik thuis ook huisdieren.Ja dat kan je je niet voorstellen.Ik ben blij dat het geen mensen zijn die daar werken uit mijn naaste omgeving,en die vrouw uit belgie maakt haar volk tot schande.Ik zou hun graag in die kooi willen zien,en dan eens kijken hoe ze zich voelen.Je eigen niet kunnen bewegen.Etc.Echt hier moet wat gebeuren…….

Groetjes van Monique uit dordrecht

• Marion

hoi allemaal.

Ik heb het gisteren ook gezien en vond het verschrikkelijk.

Maar er gebeurt zoveel in Nederland!!! Er zijn zooooveeeel onbegrijpelijke dingen die in NL met dieren gebeuren. Je moet je soms schamen om mens te zijn!

En heel veel wordt ook toegelaten. Neem nou de regering met hun 15 mln.

Denk je echt dat dat is voor de huisvesting? Als dat zo was was het jaren geleden al verbeterd. Wat er moet gebeuren is het volgende: dit bedrijf sluiten en alle dieren naar stichting AAP incl. die 15 mln. En dan aan alle misstanden met dieren een einde maken, maar of dat lukt?

De groetjes van Marion

• Channah

Hallo Rob,

Helaas, niets nieuws onder de zon.

Er worden ongelooflijk veel proefdieren gebruikt; niet alleen apen, maar ook andere dieren. natuurlijk de "gebruikelijke muizen en ratten, maar ook honden en katten. En ook dieren, waar je niet in eerste instantie aan denkt, bijvoorbeeld vissen.

Ik denk, dat het zeker zin heeft, dat wij prikborders (en anderen) iets doen. Je zou kunnen denken aan het starten van een protestlijst, waarop iedereen haar/zijn naam kan zetten.

Maar ik denk, dat het beter is om iets te doen, dat verder gaat, dan zo'n eenmalige actie. Het een hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten, dus als je ideeen hebt om zo'n protestlijst te starten: doen!!!!!, natuurlijk.

Maar je zou ook lid kunnen worden van Proefdiervrij, een stichting, die al jarenlang vecht tegen het gebruik van proefdieren. Kijk maar eens op hun site: www.proefdiervrij.nl

De stichting geeft ook een heel goede en handige productgids uit, met merken van voornameijk cosmetica, waarvoor geen dierproeven zijn gedaan. Je kan hem lid of geen lid, op hetzelfde e-mailadres aanvragen.

Groeten van Channah

• natascha verra

hallo allemaal,

laat ik beginnen met te zeggen dat ik de beelden die ik zag ook vreselijk vond. toch wil ik hier toch iets uitleggen en nuanceren.

in die uitzending is lang niet alles gefilmd en juist de groepshuisvestingen (ik weet nl dat ze er zijn) zijn helaas niet in beeld gekomen. apen worden nl verplicht in groepen gehuisvest omdat het sociale dieren zijn. alleen voor experimenten waar ze in isolatie moeten omdat er anders geen goede proef kan worden gedaan gaan ze alleen in een hok.

proeven op apen worden alleen gedaan als het echt niet anders kan, bv testen van experimentele middelen voordat ze op mensen worden getest, als je een kweekbak of een lagere diersoort kan gebruiken mag je geen apen nemen.

ik hoor veel commentaar op de te kleine hokken. weten jullie dat die minimale maten door de regering worden bepaald. het BPRC heeft daar geen zeggenschap in.

iets waar jullie zelf iets aan zouden kunnen doen is niet meer naar vakantielanden gaan waar je vaccinaties voor moet halen. voor ieder vaccin sterven dieren omdat door de regering verplicht is gesteld dat ze eerst getest moeten worden.

ik ben het zeer zeker niet eens met dierproeven voor wasmiddelen, cosmetica etc etc. maar voor wetenschappelijk onderzoek zijn helaas nog geen levensloze alternatieven en moeten er dus proefdieren gebruikt worden. of willen jullie geen medicijn tegen AIDS? bv voor dit onderzoek zijn veel apen nodig omdat ze zo dicht bij de mens staan. de ellende alleen is dat na zo'n proef de aap niet meer opnieuw gebruikt kan worden voor proeven en ze mogen ook niet naar een dierentuin of stichting aap omdat ze het AIDS virus bij zich dragen. hier zouden ook betere oplossingen voor moeten komen vanuit de regering.

ik vind wel dat het BPRC zich zeer slecht heeft voorgedaan in de media en dat met uitleg en meer/andere beelden er misschien meer begrip uit de samenleving was gekomen dan met de opstelling van afgelopen week.

groeten natascha