Nederlandse Vereniging van Dierentuinen

• Dewi

Hallo allemaal,

Ik weet niet hoe jullie er over denken maar ik maak mij erg druk over het non-vaccinatiebeleid met name voor de dieren in de dierentuinen.

Als jij er ook zo over denkt reageer dan via de site van de Vereniging van Dierentuinen

http://www.nvdzoos.nl/

Druk op ENTEN NU en vul dan in volgens dit schema

* Opmerking of vraag: OPMERKING

* Soort bericht: LNV Beleid

*Onderwerp en bericht: INENTEN NU

Je mening wordt dan direct naar het ministerie voor landbouw en visserij gestuurd.

Groeten, Dewi

• arjen

hallo dewi,

ik zit er misschien , waarschijnlijk helemaal naast, maar ik zat zo te denken. MKZ is toch een soort griep. als een mens met een goede weerstand in contact komt met een persoon die griep heeft dan is de kans klein dat de persoon met de goede weerstand griep krijgt. Daar komt bij, ten minste zo heb ik dat geleerd, dat ziektes ontstaan in een verstoorde populatie. Onze vee stapel kun je volgens mij zien als een verstoorde populatie, lokale overbevolking, doorgefokt, kanibalisme (rotzooi in veevoer e.d.) enz. Dus vanuit dit punt sta ik er niet van te kijken dat er eens een ziekte uitbreekt. Wat ik me nu afvraag is het volgende. In Nederland lopen geen 20000 olifanten of zebra's en met deze dieren wordt denk ik op kleinere schaal gefokt. Is de kans bij dierentuin dieren dan niet kleiner om MKZ te krijgen. Ook omdat dierentuin dieren qwa genen nog wat dichter bij wilde dieren staan, dat ze mischien meer weerstand hebben? Wat ik bedoel is maak je je dieren niet kwetsbaarder als je begint met enten. net als met een griep spuit, als je er eenmaal mee begint moet je dat ook vol blijven houden, vergeet je een keer dan wordt je direct ziek.

groetjes Arjen Dijkman

arjend@freemail.nl