ik heb even jullie hulp nodig

• "Saartje"

Hallo Allemaal

Ik wil vragen of ik heel even van jullie tijd gebruik mag maken.

Ik moet namelijk voor school, SPH, samen met mijn werkgroepje onderzoeken hoe het beeld is van psychiatrische patienten onder Nederlanders.

Het zijn maar een paar vraagjes en ik hoop dat jullie eventje de tijd willen nemen om ze serieus in te vullen.

Je mag bij iedere vraag een toelichting geven. Het hoeft niet, maar het kan ons wel een beter idee geven wat jullie beeld is.

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes van ons casuswerkgroepje!!

————————————————-

VRAGENLIJST

Leeftijd:

Geslacht:

1) Welk woord komt er het eerst in je op als je ‘psychiatrische patient’ hoort?

2) Heb je een positief of negatief beeld van psychiatrische patienten?

3) Heb je ervaring met psychiatrische patienten?

4) Kun je aan iemand zie als hij/zij een psychiatrische patient is en zo ja, waaraan?

————————

Dit waren de vragen, heel erg bedankt voor de medewerking!!!!

• Emel

dit is een dierenpagina!!!

• claudia

leeftijd : 25

Geslacht: vrouw

1> geestelijk verward

2>negatief niet, positief: zijn ook maar mensen en sommige mensen zitten daar echt niet omdat ze “gestoord” zijn maar omdat ze verschrikkelijk veel hebben meegemaakt of bepaalde dingen nog niet kunnen verwerken.

3>ja

4> Meestal wel…maar dat komt omdat ik zelf ook op een psy. afdeling heb gewerkt. Je hoeft het niet “altijd” aan ze te kennen zien, maar vaak als je een tijd met ze praat kun je het zeker wel merken in hun gedrag.

Hoop dat je hieraan wat hebt…

groetjes van claudia

• claudia

een uitzondering kan heus wel zo nu en dan…….;-)

claudia

• Claudia*

Leeftijd: 23

Geslacht: v

geestelijk niet alles op orde, geestelijk ziek.

moeilijke vraag. Toch voornamelijk negatief, omdat je meestal (bijv. op tv) zware gevallen ziet. Hierdoor komt het ziektebeeld toch erg negatief over, maar ik heb geen negatief beeld tegenover de mensen zelf, ze zijn ziek en daar kunnen ze vaak zelf niets aan doen.

Nee.

4) Kun je aan iemand zie als hij/zij een psychiatrische patient is en zo ja, waaraan?

Zien misschien niet, maar in de omgang zou je het denk ik wel merken.

Succes ermee!

• Channah

VRAGENLIJST

Leeftijd: 53

Geslacht: vrouw

Geen enkel woord.

Ik zie psychiatrische patienten zoals ik mensen zonder deze problemen ook zie: sommigen vind ik aardig, en sommigen niet.

Ja.

Als je ervaring hebt met mensen met een psychiatrische stoornis, denk dat je het eerder merkt, dan iemand, die deze ervaring niet heeft. Maar op het eerste gezicht zie je het vaak niet. Natuurlijk zijn er ook mensen, waar je het wel aan ziet of merkt: vreemde motoriek, verward gedrag etc.

————————

Groeten van Channah

• Kim

23 jaar

vrouw

Het woord Moeder

Negatief - als ze geen hulp willen aanvaarden Postitief - als ze wel hulp aanvaarden

Ja, mijn moeder is een zeer zware patient, alleen heeft ze nog nooit hulp gezocht

Vaak zie ik het aan iemand ogen, mijn moeder keek namelijk heel wazig, een bepaalde blik, en daaraan kan ik het soms bij andere ook zien. Dat blijkt dan uit gelijke ervaringen met de docters van die mensen. Of dat die mensen uiteindelijk opgenomen worden of zelfmoord plegen.

• Lara

Ik ben een vrouw van 25 jaar en hier onder staan de antwoorden op je vragen.

Ik hoop dat er geen patienten van het jaarlijkse feest meelezen, want ik ben hier gewoon helemaal eerlijk ipv de gezellige feestvierder die ze kennen…

1) zielig. Ze lijden aan een aandoening die moeilijk te begrijpen is en dat is erg voor die mensen.

2) Negatief. Ik begrijp dat dit niet eerlijk is tegenover de personen die er mee te maken hebben, maar het is toch een eng idee dat er iets vreemds aan de hand is in de hersenen. Een negatief beeld is overgens niet het zelfde als ‘sluit ze dus maar op’! Met wat voorlichting kunnen wij ‘gezonde’ mensen best met ze om leren gaan.

3) Onze carnavalsvereniging organiseerd jaarlijks een feest voor gehandicapten van een aantal tehuizen in de buurt. Heerlijk hoe die mensen genieten van dat feest! Er zitten patienten tussen waar je weinig aan merkt, maar ook een aantal die zich zeer vreemd en soms zelfs afstotelijk gedragen. Het merendeel is duidelijk gehandicapt en tevens supergezellige feestvierders. Aan de ene kant is het de gezelligste avond en aan de andere kant zie ik er steeds weer tegenop.

4) Op het jaarlijkse feest zitten een aantal mensen die zichtbaar Down hebben. Ook zijn er een paar ‘kwijlers’ bij. De anderen zijn moeilijker te ‘herkennen’. Iets in de ogen (niet te omschrijven) doet me de begeleiders van de patienten onderscheiden. Een aantal zou ik op straat gewoon voor iets afgeleide verkeersdeelnemers hebben gehouden. Veel van de patienten hebben de neiging voorovergebogen te lopen.

• Gandr

Vrouw, 32 jaar.

1) Onrust

2) Nee, eerder onrustig/wakend.

3) Ja, mijn moeder is psychiatrisch patiente geweest en staat nu nog op medicijnen, ze is twee keer langdurig opgenomen geweest.

4) Hangt er vanaf wat de psychische “storing” is. Mijn moeder bijvoorbeeld is Paranoïde scizophreen (sorry spelling zal waarschijnlijk fout zijn, maar men weet denk ik wel wat ik bedoel) en was zeer goed in “het ophouden van uiterlijke schijn”. Wat mij wel erg opvalt is dat er mensen zijn die een verwarring maken tussen een psychische aandoening en een “geestelijke” aandoening. Down syndroom valt bijvoorbeeld NIET onder de psychische aandoeningen. Borderline bijvoorbeeld wel. Daarnaast zijn psychische aandoeningen vaak erg moeilijk vast te stellen als de patiënt niet meewerkt. In de volksmond worden mensen die een psychiatrische achtergrond hebben ook wel “gek” genoemd. Een uitspraak die ik zeer omstreden acht. Daarnaast zijn enkele psychiatrische aandoeningen met medicijnen te “onderdrukken” dit is vaak niet het geval bij geestelijke aandoeningen die tevens ook een hele andere oorzaak hebben dan een psychiatrische aandoening. Ik hoop dat hierin in jou onderzoek ook extra aandacht aan besteed kan worden. Deze onduidelijkheid over het verschil van de twee maakt namelijk volgens mij ook dat veel mensen vaak al bevooroordeeld reageren op zowel psychiatrische patienten als op patienten met een geestelijke aandoening.

Als je meer wilt weten hoe overigens de beleving is van kinderen van een psychiatrisch patient mag je me gerust eens mailen.

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Channah

Hallo Lara,

Gandr was mij al voor, met te zeggen dat het Down-syndroom geen psychiatrische ziekte is. Een verstandelijke handicap overigens ook niet. Ik vraag mij dus af of “Saartje” iets aan jouw antwoorden heeft.

De meeste verstandelijk gehandicapten zijn echt niet zielig, hoor! Ik denk, dat dat meer een interpretatie van jou is.

Mijn zus is verstandelijk gehandicapt, en dat is niet zo'n groot probleem. Wat het wel moeilijk maakt, is dat ze daarnaast aan schizofrenie - dus wél een psychiatrische aandoening - lijdt. Op het ogenblik zit ze in een ernstige psychose en verblijft daarom nu in een psychiatrisch behandelcentrum, speciaal voor verstandelijk gehandicapten. Normaal gesproken woont zij in een sociowoning, onder begeleiding.

Tussen de psychoses door is zij best een levenslustige, blije en gelukkige vrouw, met een groot gevoel voor humor.

Verder wil er hier niet op ingaan. Om te beginnen omdat ik de privacy van mijn zus wil respecteren, en ten tweede omdat dit een dierenprikbord is. Maar wie er behoefte aan heeft om verder over dit onderwerp te praten, kan mij natuurlijk altijd mailen.

Groeten van Channah