Welkom Goku en Gohan

• Lara

Al een tijdje zat ik er over te denken om weer eens een paar muisjes in huis te nemen. Die beweeglijke kleine knagers, ze hebben gewoon iets ;->

Op het internet struinde ik een beetje rond op zoek naar een nestje, maar had ik weinig succes. Ook in de omgeving was weinig te vinden. De opvang van kleine knagers in de buurt bestaat uit een afdeling van de dierenbescherming die haast nooit muisjes binnenkrijgt en een andere opvang waar de dierenbescherming al meerdere klachten over heeft ontvangen (ook namens mij, vandaar dat ik dit weet?). Eigenlijk begon ik de moed op te geven, want een dier uit de winkel was niet de bedoeling.

Tot ik dinsdag een leuk bont muisje zag. Hij gaf een vonk die ik niet kon negeren ;->

Samen met Ralf ben ik die avond weer gaan kijken en hij was het nog steeds voor mij. Het zwart-witte muisje met het vreemde blesje herkende ik gelijk in de rood-bonte en zwart-bonte massa. Ook de rood-bonte met een ‘melkmuiltje’ had iets bijzonders.

Aan een verkoper vroeg ik info over het geslacht van de muisjes. Die was niet zeker van haar zaak en deed navraag bij een collega. Hij gaf aan dat het allemaal vrouwtjes zouden zijn. Toch had ik al heel onbeleefd onder de staartjes gekeken en ik was er bijna zeker van dat de zwartbonte geen dame was? Ook het melkmuiltje had enige gelijkenis met het mannelijk geslacht? Beide muisjes werden door de collega eens goed bekeken, en inderdaad werden ze als mannelijk geclassificeerd ;->

Gohan en Goku hadden een nieuw baasje gevonden!

De namen komen uit de manga serie Dragonball Z. Gohan is een aandoenlijk zwartharig jongetje dat behoorlijk sterk is. Als kleuter had hij een staart, maar die is hij in de strijd kwijtgeraakt. Ook zijn vader Goku is geboren met een staart. Toen leefde hij nog op een andere planeet waar hij Kakarot werd genoemd. Een persoon met een wortelnaam en een staart, wat wil je nog meer als naamgever van je rood-bonte muis? Als beide beroemdheden transformeren krijgen ze wit haar. Past ook mooi bij de bonte beestjes ;->

Een dierenartsenpraktjk in de buurt heeft een mooie regeling met de winkel waar ik mijn beestjes vandaan heb. Ze controleren de dieren in de winkel eens per week en ze bieden een gratis gezondheidscheck aan iedereen die binnen 2 dagen met de aankoop op bezoek komt. Daar ik deze praktijk nog niet kende (ze zitten in het nieuwe deel van de stad) en bovendien zekerheid wilde over het geslacht, ben ik er even langs gegaan. Mooie praktijk, als ik ooit een second opinion nodig heb ga ik daar zeker heen! De muisjes vond de dierenarts erg mooi en ze zagen er gezond uit ;-> Heldere oogjes en glimmende vachtjes ;->

Jasmine en Moefasa zijn al even komen kijken bij het muizenhok. Door het plastic heen kunnen ze alles prima zien. Op het hok springen mogen ze niet en ik hou goed toezicht! Ook Tambo, mijn konijn, houdt de katjes onder controle. Even hoge oren opzetten en ZOEF? weg katjes ;-> Een keer lette Moefasa niet goed op en toen kreeg hij er ook even een kopstoot bij. Bijten doet Tambo niet zo gauw. Waarschijnlijk is hij bang dat als hij zijn bekkie open doet ik gelijk wil kijken of zijn tandjes weer geknipt moeten worden?

Groetjes,

Lara en haar nu uitgebreide beestenboel.

• Channah

Hallo Lara,

Hartstikke leuk, muisjes. Maar…………….. kunnen twee mannetjes wel bij elkaar? Nu ze jong zijn uiteraard nog wel, maar als de geslachtsrijpheid toeslaat, dan wil dat nog wel eens tot bloedige gevechten leiden. Heeft je dierenarts daar nog iets over gezegd?

Groeten van Channah

• Lara

Hoi Channah,

Dit is mijn derde muizenduo, altijd mannetjes.

In een groot, afwisselend hok geeft dat vaak weinig problemen.

Muizen zijn sociale diertjes en als baasje kan je ze nooit die intensiteit aan aandacht geven die ze van soortgenoten krijgen.

Ik neem dus graag de gok om mannetjes (ook wegens hun geur doorgaans niet zo gewild) te nemen.

Er zijn goede reserve hokken op voorraad, dus kan ik ze direct apart zetten als het fout gaat.

Heb ik al eens moeten doen met 2 gerbils en 2 dwerghamsters, waarover ik had gelezen dat ze prima samen gaan :-<

De gerbils waren sociaal toen ze nog met zijn drieen waren, maar toen de eerste aan ouderdom overleed zijn de twee overgebleven kerels gaan knokken.

Voorlopig ziet het er prima uit met de muisjes. Ze slapen samen en zitten naast elkaar te eten.

Alle speeltjes onderzoeken doen ze onafhankelijk van elkaar.

Groetjes,

Lara

• Channah

Hallo Lara,

Nou, dat is weer een hele opluchting om te horen, dat het bij voldoende ruimte wel kan.

Zelf heb ik alleen ervaring met gerbils. Mijn zus had er twee: een mannetje en een vrouwtje. Volgens de dierenwinkel kregen ze als ze van jongs af aan bij elkaar waren geen jongen. Ik had er zo mijn bedenkingen over, maar mijn zus geloofde het spoorslags. En ja hoor: een nestje. Ik heb toen de drie mannetjes genomen. Ze zaten in een groot aquarium, en het ging tijdenlang goed, meer dan een jaar. Totdat ik op een ochtend een afgebeten stuk staart in het hok zag liggen, en twee van de heren behoorlijk aan het vechten waren. Ik snelde naar de dierenwinkel om een reservekooitje aan te schaffen, maar toen ik thuiskwam lagen de heren weer gezellig met zijn drieen bij elkaar. Er is nooit meer een gevecht uitgebroken, en ze zijn behoorlijk oud geworden voor gerbels: bijna vier jaar.

Groeten van Channah

• Lara

Hoi Channah,

Bij mijn gerbils hoopte ik destijds ook dat het weer goed zou komen.

Ik heb bijna de hele nacht naast het hok gezeten in de hoop dat Porthos door zou krijgen dat Aremis heus niet de baas wilde spelen.

Als ik ze uit elkaar zou halen, zouden ze nooit meer samen kunnen en al het vechten bestond uit rondrennen en piepen.

Er waren geen zichtbare wonden.

Nadat Aremis minder de neiging begon te krijgen om te vluchten en Porthos nog harder tekeer ging heb ik Aremis met een klein reiskooitje opgeschept en in de reeds klaarstaande reserve-kooi geplaatst. Toevallig was dat hun oude hok, even groot maar minder mooi ;->

Bij de hamsters hebben we minder lang gewacht. We waren er gewoon van overtuigd dat ze het niet bij zouden leggen en de SAM-constructie werd gesplitst. Nu hebben ze beiden 4 modules plus gekke routes er tussen. Een kast vol ;->

Bij muizen gaat het vaak goed, maar uiteraard ook niet altijd. Het reserve-hok weet ik dus te liggen en het kleine reiskooitje is altijd stand-bye (voor noodgevallen bij hamster of muis).

Groetjes,

Lara

• Jennifer)

Hoi Lara,

Gefeliciteert met de leuke gezinsuitbreiding! Ik heb vroeger ook altijd muizen gehad (en ratten, hamsters, konijnen) Het zijn hartstikke leuke diertjes waar ik echt uren naar kan kijken!

Heel veel plezier met ze, enne, hartstikke leuke namen!

Groetjes Jennifer

• Lara

Dank je!

Uiteraard slapen ze nu…

Er is zelfs geen staartje te zien ;->