babyvisite

• Konni

Hallo allemaal

Zelf hebben wij geen kleine kinderen,maar er zijn in onze omgeving een paar van die dreumessen,en die komen met mama of papa gezellig op visite.

Onze hond (kruising rottweiller,maar je zou denken dat het een echte was)vond dit allemaal geweldig.

Ze benaderde de kinderen uiterst voorzichtig,even ruiken,een kusje en erbij liggen.

Wij erg trots,want wij hadden toch zoiets van…..ze is geen kinderen gewend dus even in de gaten houden,maar alles geweldig….totdat….

Mijn vriendin met kind op visite kwam.

De hond lag in een stoel te slapen,en het kind ging even aaien.

Dus de hond werd wakker en ik keek naar beiden en zag ineens van die eng groene ogen,dus ik kijk nog een keer,zie ik een lip gevaarlijk omhoog gaan.

Ik schrok me onzalig en we hebben het kind bij haar weggehaald en haar op haar plaats gestuurd.

Ik heb niet gezien dat het kind haar pijn deed of zoiets,en ben me dus lam geschrokken.

Vanmorgen hadden we weer visite en ze loopt lans het kind heen (ander kindje) en ik hoor haar ineens grommen.

Dus ik heb haar van schrik een klap gegeven op haar (brede) achterwerk en weer op haar plaats gelegd.Nu komt ze uit een slecht nest,waarin ze niets heeft kunnen leren,maar is toch een hele normale hond.

Ze heeft drie hondecursussen gedaan en kwam als een van de besten uit de bus.Ze luisterd erg goed en is de liefheid zelf(ze denkt dat ze een poedel is en wil dus graag op schoot).

Haar plaats is verboden terrein voor de kleintjes,dus ze kan zich terugtrekken als ze wil.

Wat kan er gebeurt zijn en wie weet dit gedrag te verklaren en een oplossing ervoor.

Ik wil niet dat ze straks eng gaat doen tegen elk kind dat op visite komt.

Ik ben er zelf behoorlijk van geschrokken en vind eht belachelijk gedrag.

wie helpt?

konni

Ik heb dit bericht ook op de hondenpagina gezet en veel respons gekregen,maar er zat niet bij wat ik zocht.veel goede tips stonder er niet bij,meer een opkomen voor de hond ,in zijn eigen huis en zo.

Nu ben ik stapelgek met mijn hond,maar volgens mij toch echt de baas en dit gedrag wens ik niet.

Graag jullie mening en een paar tips voor als het weer voorkomt.

konni

• Christa Barto

Hoi Konni, ik heb twee rasechte Rotties. Allebei geholpen. De jongste (reu)probeerde kinderen die onzeker waren op zijn manier te intimideren. Hij is weliswaar nooit uitgevallen naar een kind, maar leuk vond ik het niet. Iedere keer dat hij zoiets flikte, zette ik hem op de gang; weg van de gezelligheid. Zijn mand is immers ‘zijn veilige plek’ die hij tracht te verdedigen tegen indringers.

Dat de hond gromde naar het kind wat hem aaide, is enigszins te verklaren. Het kind zat immers ineens bij haar toen ze wakker werd. Misschien keek het kind recht in de ogen van de hond. En daar houden de meeste honden niet zo van.

Ik weet niet hoe oud je hond is. In de leeftijd van 9 maanden tot 2 1/2 jaar kun je rare dingen tegenkomen met je hond. Misschien heeft een ander kind haar iets gedaan. Of is ze gewoon aan het puberen (9 maanden tot 1 1/2 jaar).

Ze probeert volgens mij ‘haar huis en baas’ te beschermen en kiest daarvoor het zwakste slachtoffer. Maar dan zal ze op den duur ook de sterkere proberen te intimideren. En tot nu toe lukt dat aardig. Het vrouwtje schrikt, wat een leuke reactie te weeg brengt voor haar. Om een oplossing te bedenken moet je eerst de oorzaak achterhalen.

Heb je verder geen problemen met haar? Zoals dat ze jou af en toe uitprobeert.

Is ze aan het puberen? Dan kunnen haar hormonen dwarszitten.

Kunnen andere kinderen haar iets aangedaan hebben?

Hebben de kinderen waartegen ze gromde recht in haar ogen gekeken?

Zijn de kinderen onzeker?

Voor de rest wil ik je de tip geven om via de dierenpagina naar DOGNL en dan naar de ROTTWEILERNL te gaan. Daar zitten gerenomeerde Rottweilerfokkers die veel verstand hebben van het karakter van de hond.

Misschien geen rechtstreekse hulp, maar wel een tip.

Groetjes,

Christa

• Konni

Hoi Christa

Bedant voor de tip.

Ze is eigenlijk nooit met kleine kinderen in aanraking geweest,en ze is als pup erg agressief geweest,wat enige moeite heeft gekost om haar duidelijk te maken,wie nu de baas was.

Ze is nu drie jaar,dus puberen kan het niet zijn.

Wel valt het me op dat ze de laatste tijd (bij mijn puberzoon) wat vreemd doet.Hij speelt met haar en dat gaat goed,maar als hij ineens een pubergektemoment krijgt en naar de trap sprint,begint ze in zijn voeten te happen,en niet echt doorbijten maar ook niet echt spelen.

Ik vraag me af of het feit dat ze uit een slecht nest komt nu kan opspelen.

Haar vader kon ook vreemd reageren,en haar moeder was ook al zo vreemd.We hebben haar destijds gekregen omdat ze haar nergens kwijt konden,en we besloten om de problemen voor te zijn door cursussen met haar te doen.Die heeft ze allemaal met goed gevolg gedaan,en ze is altijd een erg sociale en lieve hond geweest.

Ook nu is ze erg lief en knuffelig,en dan ineens die vreemde reactie.

De kinderen waar het om gaat kent ze al vanaf dat ze baby zijn,en ze heeft de kruipelperiode ook meegemaakt en niets aan de hand.

Vandaar mijn schrik en boosheid toen het gebeurde.

Ben denk ik nu gewoon wat geschrokken van haar,maar ben haar echt wel de baas.Dus bedankt voor je tip

hartelijke groeten konni

• esther

Hallo Konni,

Ik denk dat de fout zit bij de kid's. De eerste keer ging je hond zelf naar het kind toe (ondergeschikte komt naar dominante). De tweede keer ging het kind naar je hond, dus je hond ervaarde het kind als ondergeschikte die haar slaap verstoord. In het derde geval kan ik niet goed opmaken hoe daar de situatie was, waarschijnlijk liep je hond gewoon langs het kind, maar liep het kind ook richting je hond, dus ervaarde ze dat ook als een ondergeschikte.

Om een dergelijke situatie in de toekomst te vermijden moet je je hond altijd naar het kind laten komen, en de kinderen instrueren (voor zover dat mogelijk is) niet naar de hond toe te gaan. Misschien is het in het begin verstandig om bij erg kleine kinderen je hond in een andere ruimte te brengen en haar eerst alleen met iets oudere kinderen laten leren omgaan.