bezoek duitsland

• robert ruitenbeek

wat ik graag zou willen weten is:

in verband met de MKZ epidemie in ons land is het toegestaan of is het niet toegestaan om met een hond naar Duitsland te reizen.

Of graag een adres waar ik dit definitief kan navragen.

Dank U

• Gandr

De meeste dierenartsen zullen denk ik op de hoogte zijn van het feit of er nu honden mee mogen naar Duitsland. Ik meen te hebben vernomen dat het nog wel toegestaan is, maar met eigen risico, want de situatie was toen nog zo dat er elk moment een verbod kon komen op het in- en uitvoeren van dieren.

Daarnaast zijn ook de VVV indtanties behoorlijk op de hoogte van de regels zoals die nu gelden omtrent de MKZ. Ik woon op Texel en ik weet dat het VVV hier regelmatig vragen krijgt van Duitse toeristen hoe het met de honden zit.

Ik neem aan dat dit omgekeerd net zo is.

Affijn, hoe dan ook… Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Groetjes en alsnog een prettig verblijf in Duitsland gewenst (met of zonder de hond),

Gandr & beestjes

• esther

Momenteel is het toegestaan om met je hond de grens over te gaan, mits je hond tegen hondsdolheid is gevaccineerd. Echter de regels veranderen per halve dag.

Het kan dus zijn dat je hond niet mee terug naar Nederland mag als je terugkomt.

Dus dat is iets waar ook de RVV, VVV en alle overige instanties momenteel niets over kunnen zeggen. Om alle risico's te vermijden: laat je hond thuis bij een goede oppas!

Groetjes van Esther