Eigenwijs (ik dan)

• Kim

Vroeger toen ik nog thuis woonde, hadden we 6 cavia's. 3 Daarvan eigen kweek. Ze kregen elke dag 2 keer een berg andijvie per persoon. 4 Cavia's zijn doodgegaan aan een darmprobleem. Nu denk ik zelf dat dat lag aan de hoeveelheid andijvie. Te nat, te veel. De cavia's die ik nu heb die doen het prima. Ze krijgen weinig natvoer. Verder voer ik ze een vitamine c tablet en ze krijgen vit. c voer. Die ene in al bijna 5 en dat is wel oud voor aan albinosoort. Die andere hebben ook altijd goeie poepies. Maar wat nu mijn vraag is: Kunnen ze darmproblemen krijgen van te veel en te natte andijvie?

• gaby

hallo kim

cavia` s en ook andere knaagdieren kunnen darm problemen krijgen van te veel en te nat(vochthoudende) groenvoer, dus niet alleen andijvi

een van mijn konijnen heeft daar ook altijd problemen mee.

zodra hij ook maar iets te veel of te vaak groenvoer krijgt is hij aan de diaree.

dus voer met mate.

je mag gerust ze iedere dag ook wel twee keer per dag groenvoer geven maar dan maar een heel klein beetje.

• Kim

Dat zei ik ook altijd tegen mijn moeder dat ze minder nodig hadden, alleen mijn moeder doet altijd wat ze zelf denkt dat goed is, en dat was dus 300 gram per cavia en 2 keer per dag. Met vit. c druppels erop. De een na de ander kon je gewoon de buiken niet meer aanraken omdat ze pijn hadden. Dus ze zijn niet ouder dat 1 geworden.

• melissa

Ja, te veel groenvoer is niet goed voor knaagdieren!

Kuzz Melissa

• Lara

Ik heb nog nooit een boek gevonden met ideale hoeveelheden.

Het zal voor een deel ook wel afhangen van wat de beestjes gewend zijn denk ik…

In diverse boeken staan waarschuwingen voor groenvoersoorten zoals kool en sla.

Hiervan krijgen ze ook bij relatief kleine hoeveelheden al gasvorming :-<

Mijn caafjes zijn gewend aan hoeveelheden als een blad groen of een worteltje per cavia.

Mijn konijn krijgt zelfs minder.

De meeste van mijn beestjes hebben acceptabele leeftijden bereikt.

Mijn caafjes aten vroeger konijnenvoer en groenvoer en werden tussen 5 en 6,5 jaar oud.

Een caafje stierf vroegtijdig aan een groeistoornis en een aan moord door een kat. Die twee tel ik dus even niet mee.

Nu ze niet meer met een konijn samen wonen (hij is nogal ‘onzedelijk’ bezig) eten mijn cavia's een cavia-pellet/konijnenvoer mix.

Dat konijnenvoer vinden ze gewoon veel lekkerder ;->

Van de vieze cavia-brokjes mogen ze onbeperkt eten; konijnenvoer is +/- de helf van wat ze werkelijk eten.

Voor een ‘super-snoep-maaltijd’ laat ik tuinkers groeien.

Tambo, Mandy en Dandy smullen ervan en verspreiden de aarde vervolgens vrolijk door de hele kamer ;->

Groetjes,

Lara en haar knagers.

PS. Mijn muisjes krijgen geen groen.

Misschien over een tijdje zo af en toe en vierkante cm andijvie of elk een tuinkersje of zo…

• Gandr

Twee bladen op een dag is meer dan voldoende. Ik heb het mijn cavia's altijd in die hoeveelheden gevoerd en doe dat ook nu weer nu ik weer 10 caafjes heb…

Mijn cavia's behaalden leeftijden van rond de negen jaar wat behoorlijk bejaard schijnt te zijn voor een cavia.

Groetjes,

Gandr & beestjes

P.S.: Inderdaad, teveel groen is nooit goed voor een cavia en daar kunnen ze koliek en darmproblemen van krijgen zoals diaree. Maar twee blaadjes is de juiste hoeveelheid.

• anja

Hoi Kim.

inderdaad, groenvoer in niet echt goed voor hun.

Als je hun toch lekker wilt verwennen kan je ook wortel,klaver,bieten boordjes doen maar je hebt van die soort dingen nog veel meer dfingen.

Ik heb zelf een aantal chin's en ze zeggen dat hun dat ook mogen hebben.

Dus niet.

Ik heb alle soorten snoepgoed wat ze mogen hebben en wat droog is.

Je hebt van vitakraft bolgene heel veel lekker dingen.

Niet te veel natvoert geven.

geeft ze het 2 tot 3 keer in de week en van de andere elke dag.

groetjes anja.

• Jola

Hoi KIm,

Van mijn vriendin,een dierenartsassistente,hoor ik vaak dat mensen

(nog)steeds denken,dat dieren zoals cavia's en konijnen regelmatig

groenvoer horen te krijgen.Helaas heb je nu zelf ondervonden,dat het

niet zo goed voor ze is,als men wel denkt.Net zoals mensen die

denken dat melk geven,bij katten hoort!Ook niet,dus!

Wij hebben zelf een ruwhaar cavia gehad,en hij is ruim negen(!)jaar geworden.

Hij kreeg maar twee keer per week een handje groenvoer.

Verder kreeg hij ‘gewoon’ caviavoer,en elke dag z'n vitamine C.

HIj kreeg wel iedere dag iets ‘vers’b.v.een paar blaadjes witlof,

wat stukjes komkommer(wel het natte eruit halen),stronkjes bloemkool,

appel,sinasappel enz.Waar hij helemaal dol op was,hij was heel lief,maar volgens

mij wel een beetje maf,was een stukje gekookte kip(zonder zout!)uit de soep.

Als hij merkte dat de soeppan op het vuur ging,begon hij als een gek te piepen.

Je ziet,als je je cavia's wilt tracteren,hoeft het echt niet alleen op groenvoer te

zijn.Er zijn nog genoeg alternatieven.Gewoon eens uitproberen!

Veel plezier met je ‘knagertjes’ Jola.

• Anna

Hoi Kim,

Ik heb 4 cavia's en 2 konijnen. De konijnen krijgen gemengd knaagdierenvoer en de cavia's droogvoer verrijkt met vitamine C. Verder krijgen ze elke dag (zowel cavia's als konijnen) witlof, appel, worteltjes, andijvie (maak ik droog) enzovoorts. Vooral de cavia's zijn gek op witlof, is niet aan te slepen. Mijn oudste cavia wordt 6. Wat ze ook heel lekker vinden is broccoli.

Ik heb net verschillende reacties gelezen op jouw bericht en iedereen raadt af om te veel groenvoer te geven. Het gekke is dat op diverse konijnen sites staat dat je konijnen juist veel groenvoer moe geven. Dat ze daar meer van moeten leven dan als van droogvoer. Ik denk dat je een goede middenweg moeten vinden. Ik heb ook cavia's gehad die na 1 jaar doodgingen en ik weet nog steeds niet waarom. Het probleem met dit soort diertjes is dat je vaak gewoon niet weet waarom ze dood gaan. Maar ik ben ervan overtuigd dat cavia's en konijnen een behoorlijke hoeveelheid groenvoer nodig hebben. Het enige wat is niet geef is sla (is algemeen bekend) en ik ben zuinig met koolsoorten. Verder geef ik ook bruin brood en gekookte aardappels en/of schillen.

De 4 cavia's die ik nu heb doen het hierop heel goed en hun poep is stevig en droog.

Veel succes

Anna