Meerkoetensoap deel 3

• Christa Barto

Hoi allemaal, hier een meerkoetenupdate!

De eieren waar die arme meerkoetjes nog steeds op zitten zullen denk ik niet uitkomen, omdat ze steeds verjaagd worden door die kinderen. Met moeder praten heeft dus niet geholpen, waarop ik gezegd heb dat ik de volgende keer aangifte doe bij de politie wegens dierenkwelling.

Ik heb vandaag (samen met mijn buurvrouw) besloten om die sloot waar die meerkoetjes zitten te broeden goed onder handen te nemen. Heel deze sloot ligt nu vol stokken, grote takken, een emmer en planken. De jeugd blijft dus bezig.

Iedere dag loop ik langs om te kijken of de eieren al zijn uitgekomen, want alle andere meerkoeten hebben al jongen. (Naast mijn tuin zit er een met 9 jongen!)

Ik voel me net een dierenoppas, weet je dat!

Afijn, zodra de meerkoeten het broeden opgeven (of dat er kleintjes komen) leen ik een bootje bij andere buren en ga de sloot schoonmaken, waardoor ze geen nesten meer kunnen maken op plaatsen waar de jeugd er makkelijk bij komt.

Mocht er iemand in de buurt wonen (Rotterdam-Beverwaard), en je hebt zin, kom dan ook helpen. Zodra we gaan beginnen, zie je het hier!

Groetjes!

Christa

• Marjorie

Heel veel succes met het opruimen van de sloot!

Ik woon een beetje ver weg (Drenthe), anders zou ik je komen helpen.

Groetjes, Marjorie

• Channah

Hallo Christa,

Jammer, hè, dat het zo moet.

Ik had je verhaal al gelezen, en zag tot mijn grote schrik vlakbij mijn werk (in een achterstandsbuurt) ook een meerkoetennest, vlak bij een weg, waar al die schoolkinderen dagelijks twee keer langskomen. Maar….. het gaat goed, gelukkig.

Vorige week stond er een klasje kinderen naar te kijken, met een heel lieve juf, die van alles vertelde over het broedgedrag van de meerkoet. Ik was er helemaal ontroerd van. Gek eigenlijk, want eigenlijk zou dit normaal moeten zijn……

Succes met je schoonmaakactie.

Groeten van Channah

• Jennifer)

Hoi Christa,

Ik vind het zo super van jou dat je zo voor de meerkoeten opkomt en nu hun sloot gaat schoonmaken. Ik zou je zeker komen helpen, maar helaas woon ik in Gelderland. Heel veel succes ermee joh! Echt top! Groetjes Jennifer

• Channah

Hallo Christa en anderen,

Nou, vanmorgen liep ik dus om 09.00 uur langs dat meerkoetennest vlak bij mijn werk, en…. het was verlaten!

Nu weet ik eigenlijk niets van meerkoeten; bijvoorbeeld of ze het nest verlaten als de eieren zijn uitgekomen. Wie weet hier meer over?

Groeten van Channah

• Marjorie

Ik kan me herinneren dat het nestvlieders zijn, maar ik weet het niet helemaal zeker. Ik hoop dat ik gelijk heb, want dat zou kunnen betekenen dat ze veilig zijn!

Groetjes, Marjorie