Wij hebben sinds een half jaar weer een dwergkonijn, Merlijn genaamd. Dit is niet ons eerste konijn, maar de 5e in 20 jaar. De eerste drie zaten altijd buiten in twee prachtige hokken (deze hadden we dus tegelijkertijd). Daarna hebben we een konijn binnen gehad, omdat we toen geen tuin hadden.
Nu is dit weer een binnenkonijn. Hij zit bij mijn oudste zoon op de kamer en wordt zeer goed verzorgd. Overdag zit hij in zijn hok te slapen, maar ‘s middags en s’ avonds loopt hij vrij rond tot hij moe is en uit zichzelf zich weer terugtrekt in zijn hok.
Nu wordt het langzaam aan weer mooi weer en vraag ik me af, of hij in de zomer toch niet naar buiten moet/mag. Is die afwisseling goed voor hem of is dat juist slecht, van een tochtvrije ruimte plotseling in weer en wind. Nou ja, natuurlijk in een hok uit de tocht, maar jullie begrijpen vast wel wat ik bedoel. Natuurlijk moeten we dan weer een nieuw hok maken/kopen, want die eerste twee hebben we met verhuizingen weggegeven. Maar dat is geen bezwaar. Als we hem nu buiten zetten, moet hij dan in de winter weer naar binnen of kan dat dan niet meer?
Wie o wie weet het antwoord?
Merlijn is trouwens net ingeënt tegen myxamotose, want dat heerst hier nogal onder de wilde konijnen.
Groetjes
Marielle