konijn binnen/buiten

• Marielle L.

Wij hebben sinds een half jaar weer een dwergkonijn, Merlijn genaamd. Dit is niet ons eerste konijn, maar de 5e in 20 jaar. De eerste drie zaten altijd buiten in twee prachtige hokken (deze hadden we dus tegelijkertijd). Daarna hebben we een konijn binnen gehad, omdat we toen geen tuin hadden.

Nu is dit weer een binnenkonijn. Hij zit bij mijn oudste zoon op de kamer en wordt zeer goed verzorgd. Overdag zit hij in zijn hok te slapen, maar ‘s middags en s’ avonds loopt hij vrij rond tot hij moe is en uit zichzelf zich weer terugtrekt in zijn hok.

Nu wordt het langzaam aan weer mooi weer en vraag ik me af, of hij in de zomer toch niet naar buiten moet/mag. Is die afwisseling goed voor hem of is dat juist slecht, van een tochtvrije ruimte plotseling in weer en wind. Nou ja, natuurlijk in een hok uit de tocht, maar jullie begrijpen vast wel wat ik bedoel. Natuurlijk moeten we dan weer een nieuw hok maken/kopen, want die eerste twee hebben we met verhuizingen weggegeven. Maar dat is geen bezwaar. Als we hem nu buiten zetten, moet hij dan in de winter weer naar binnen of kan dat dan niet meer?

Wie o wie weet het antwoord?

Merlijn is trouwens net ingeënt tegen myxamotose, want dat heerst hier nogal onder de wilde konijnen.

Groetjes

Marielle

• loti

Marielle,

Ons konijn (helaas overleden) vond het heerlijk in het buitenhok na 2 jaar binnenshuis gezeten te hebben. Hij leefde helemaal op en had meer afleiding. Ik denk dat je dan het konijn beter het hele jaar buiten kunt houden, ze ontwikkelen een prima wintervacht en als er een goed nachthok is met veel stro is het bij kou geen probleem. Voor het geval je in de buurt woont:

ik heb nog een groot houten buitenhok met nachthok op poten van ca. 1.60 / 0.55. Het gaas moet eventueel vervangen worden. Je mag het zo hebben, mits je het zelf kunt vervoeren. Als je interesse hebt, mail me dan maar. Groetjes, Loti.

• Mariska

Dwergkonijntjes kunne slecht tegen kou en wind en kunne hier snel dood aan gaan. Mijn advies is dan ook om het konijn als het mooi weer is overdag in een ren o.i.d. op het gras bijvoorbeeld te zetten en hem s'avonds weer naar binnen halen en hem( vooral in de winter) niet buiten te laten staan, zeker niet nu hij al gewend is aan binnen!!

• gaby

hallo marielle

het berichtje wat mariska verstuurd moet ik helaas tegen spreken.

ik heb ook een dwergkonijn, een echte .

bij zijn fokker heeft hij altijd in een grote schuur gestaan , met de rest van zijn familie (stuk of veertig).

ik heb hem op een kerstshow gekocht.

ik had nog een konijn maar die stond niet thuis, dit konijn zou ook bij die ander komen te staan in een grote schuur (de eigenaar vande schuur fokte ook konijnen)

ik heb ze na de winter (maart) naar huis gehaald en in een buiten hok gezet.

een is hellaas overleden twee jaar terug maar dat was tijdens een bevalling(te grote jongen)

mijn dwerg zit nog steeds buiten, met een hele mooie dikke wintervacht.

hij heeft nu ook een maatje er bij, die dud ook van biinnen kwam maar alles gaat goed.

laat het konijn anders eerst een paardagen in zijn nieuwe/oude hok in een schuur staan.

of eerst een half uurtje naar buiten en dat gelijdelijk opbouwen (duurt echt weken)

en vanaf de zomer kan je hem zowiezo gewoon naar buiten doen, dag en nacht.

maar geef hem niet meteen veel gras, daar kunnen zijn darmen niet meteen aan wennen.

zelf heb ik voor het gaas van mijn hok (in de deuren) plastic ramen, die kan ik met mooi en droog weer er voor weg halen met kou en regen doe ik ze ervoor

scheeld heel veel.

• marlies

Lijkt me eigenlijk ook wel heel erg leuk om er een konijn bij te hebben. Ik zit al een jaar te twijfelen of ik het wel of niet durf. Ik heb zes katten en een aantal daarvan komen ook buiten en vangen dan wel eens een muis of een mol en die leggen ze dan netjes in stukken op de mat. Ik wil het niet te bloederig maken maar dus echt in stukken. Ik ben dus bang dat het konijn een kort leventje tegemoet gaat zien maar tegelijker tijd heb ik eens bij S.O.S. voor dieren op TV gezien dat katten en tamme ratten ook heel goed samen gaat en dat de ratten bijna nooit aangevallen worden door de katten. Ik weet het niet meer. Wie heeft er advies?

Groetjes Marlies

• Lara

Hoi Marlies,

Sommige katten vangen inderdaad konijnen, dus een te jong konijn lijkt me onverstandig.

Een groot konijn in een goed beveiligd hok (tegen in- en uitbreken) lijkt me echter geen probleem.

Laat je beestjes niet zomaar zonder toezicht samen, want een konijnennekje is zeer zwak…

Mijn katjes doen de meest enge dingen met hun nep-muisjes, maar mijn konijn durven ze niet aan!

Tambo is een onofficiele dwerg en zijn hobby is katjes uit de kamer jagen ;->

Moefasa en Jasmine zijn niet gewend aan de mogelijkheden van de ‘echte jacht’, dus misschien is Tambo's overwicht daar deels aan te wijten. Zonder toezicht laat ik ze echter niet samen! Met de cavia's mogen ze (voorlopig?) niet los en met de muisjes nooit!

Groetjes,

Lara

PS. Tambo is een binnenkonijn en woont met de caafjes en de muisjes veilig binnen. Hij zit bijna nooit opgesloten in zijn hok, maar gaat lekker zijn gang in de snoer-veilige kamer. Gelukkig is hij zindelijk. Zijn huidige hok moet ik nog vervangen door een exemplaar met een deur, want nu moet hij via een reiskooi zijn hok in en uit klimmen ;-> Er staat altijd minstens een luikje open voor frisse lucht.

• Marielle L.

Wij hebben zelf drie katten en een konijn, wat nooit geen probleem is. De katten hebben meer ontzag voor het (dwerg)konijn als andersom, Merlijn wil ze altijd te pakken nemen en dan zijn ze ervandoor hoor.

Mijn beslissing is ook genomen, in de zomer gaat er een ren op het gras, verder blijft hij binnen (wwar hij een groot gedeelte van de dag vrij rond loopt).

Ik weet, dat dwerkonijnen buiten kunnen leven, als ze het altijd gewend zijn, bij ons hebben het er drie heel goed gedaan. Maar de wisseling lijkt me toch minder goed. Bedankt voor al het meedenken en Loti, bedankt voor het aanbieden van de kooi, maar ik doe het toch maar niet.

Marielle

• Heidi

Hoi Marielle,

Is je nijn ook ingeent tegen VHD? Dat is een ernstige ziekte die binnen een aantal uren het konijn doodt en wordt door alles overgebracht (zelfs de lucht). Vraag anders even aan je dierenarts!

Veel groetjes, Heidi

• Marielle L.

Ja, dat zit in 1 cocktail samen. was ik even vergeten te noemen, bedankt voor de zorgen!

Marielle