allergie teckel?

• loti

Mijn teckel van 2 1/2 jaar is een maand geleden door de da behandeld voor huiduitslag op de buik. De rode plekken zaten alleen op het vrijwel onbehaarde gedeelte van de onderbuik.Zij kreeg een injectie tegen jeuk -en ontstekingsverschijnselen en Hydrocordiderm creme. Na 2 weken was de uitslag verdwenen, maar nu, weer 2 weken later, lijkt de ellende opnieuw te beginnen. Wij kunnen er nog niet achterkomen of het een voedselallergie betreft. Ze eet Royal Canin, een stukje kaas en soms een stukje ei. Het lijkt mij onwaarschijnlijk. Nu gebruik ik sinds enige tijd een nieuw vloeibaar wasmiddel, speciaal voor donkere kleding en aangezien dit teckeltje heel graag op schoot zit, ga ik mij afvragen of die uitslag iets te maken kan hebben met dit wasmiddel. Ik heb het middel niet meer gebruikt, maar toevallig had ik gisteren kleding aan die er waarschijnlijk mee gewassen is. Heeft iemand ervaring met allergie bij dieren voor wasmiddelen? Ik ben benieuwd. Groetjes, Loti.

• Marielle L.

Volgens mij kan dat wel, ja, ik heb ook wel gehoord over allergie bij dieren voor schoonmaakmiddelen, dus waarom geen wasmiddelen. Vraag het eens aan de dierenarts en neem de fles wasmiddel dan mee, misschien dat er iets in zit wat apart is voor dit middel. Heb je de fles al vergeleken met andere middelen waar je normaal mee wast?

Maar, zoals ook bij allergie van mensen, is het heel moeilijk uit te vinden, waar een dier allergisch voor is.

Heel veel succes met je teckeltje

Marielle L

• Gandr

Allergie voor wasmiddelen komt voor onder dieren. welliswaar minder vaak dan onder mensen maar het is niet vreemd. Een goede test zou zijn om eens alle spullen te wassen met biotex groen, dit is hypoallergeen en kan dus eigenlijk geen allergische reacties oproepen bij je hond. Was ook de kleding uit die je eerder met het bewuste wasmiddel gewassen hebt. Als nu de allergie verschijnselen weer afnemen kan je er bijna wel zeker van zijn dat het dus om de wasmiddel ging.

Daarnaast komt het voornamelijk onder de black and tan korthaar teckels voor dat ze een “tic” ontwikkelen en zich dwangmatig likken en knagen. Deze tic kaan door meerder oorzaken komen en is heel moeilijk er weer uit te krijgen. Hou dus ook even in de gaten of je hond zich overmatig knaagt en of likt. Als dat het geval is zou het misschien verstandiger zijn om eens met een homeopaat te gaan praten.

Ik heb zelf ook twee teckels (onder andere) en mijn black and tan teckel Basil lijdt dus aan dwangmatig knagen… Hij wordt hiervoor nu ng behandeld met hydrocotidermzalf maar gaat binnenkort over op de homeopatishe middelen.

Veel succes en een knuffel aan je woefer.

Groetjes,

Gandr & beesjes

• loti

Gandr, Marielle.

Ik ga het zeker proberen met biotex en de samenstelling van het verdachte wasmiddel eens nauwkeurig vergelijken, hoewel je over het algemeen een chemicus moet zijn om de etiketten te begrijpen. Ik ga de fabrikant ook benaderen, misschien kan deze uitsluitsek geven. Mijn teckel is een kaninchen ruwhaar / wildkleur met een volgens de standaard te zachte donzige vacht. Ze heeft verder nooit huidproblemen en vertoont geen tic. Wanneer de allergie (?) terugkomt zou volgens de da dieetvoer misschien helpen, maar ze is heel kieskeurig en ik ben blij dat de Royal Canin met smaak eet. Gandr, kan je mij meer info geven over het homeopathische middel? Is het voor het gedrag of voor het huidprobleem? Bedankt, Loti.

• Gandr

Hoi Loti,

Het is een beetje afhankelijk van het karakter van je hond en van de type “tic” dat de hond heeft om te bepalen wat voor homeopatische middel er gebruikt gaat worden. Een homeopatische dierenarts vraagt je de hemt van het lijf over de hond en haar achtergrond om de medicijnen te kunnen afstellen die voor de hond ook helpen. Er is een heel scala aan verschillende homeopatische middelen die tegen een “zenuwen tic” kunnen werken. Ik heb zelf alleen maar bekendheid eigenlijk met het middel “Mimmelous” (als ik het goed schrijf want mijn hond gebruikt het nu al zeker vier jaar niet meer gelukkig) en dat werd aan mijn teef gegeven om haar trauma uit haar verleden te verwerken. Maar ze had ook hele andere middelen kunnen krijgen natuurlijk. Mimmelous is een Bach remedie en dat schijnt weer iets anders te werken dan de zuiver homeopathische middelen… Affijn, wat ik dus zeggen wil voor meer informatie hier over zou ik contact opnemen met een homeopatische dierenarts die je daar zeker veel meer over kan vertellen.

De reden dat ik homeopathie aangeef hiervoor is omdat ik van mening ben dat deze middelen beter hun werking hebben dan de gebruikelijke “chemische” medicijnen.

Veel succes,

Groetjes,

Gandr & beestjes

• gita

hoi.

Je kunt het beste de kaas niet meer geven want er is een grote kans

dat het daar van komt. Tenminste dat is mijn ervaring.

En je kunt gaan geven een homeopatisch middel genaamd

Natrium muraticum D 30 de eerste 10 dagen 10 korreltjes en een paar

dagen 8 zo ga je het een beetje afbouwen en af en toe een stoppauze

En als dat niet helpt ik weet niet waar je woont maar in Hoogezand bij

HV shop en Bij Dierenshop Pentinga kun je animal elixer kopen wat ook

er goed helpt.

Groetjes Gita

• Karin

Hoi, een allergie kan voor heel veel dingen.

Zoals al eerder geschreven als het een contact allergie is (bijv. wasmiddel) kun je dat uitsluiten door met een ander wasmiddel te wassen. Goed in de gaten houden of alles waar de hond ligt niet ook toevallig met dat wasmiddel in aanraking is geweest. Als het overgaat op deze manier weet je dat het aan je wasmiddel ligt.

Maar het kan ook aan vlooien liggen, dus goed je vlooienbestrijding in de gaten houden, 1 beet in de 14 dagen dat is genoeg. En het wordt weer lekker warm buiten dus de vlooien komen weer.

Voedselallergie kan ook, als je dit wil uitsluiten moet je je hond op een dieet zetten van een vlees wat ze nog nooit gehad heeft met rijst, Vaak kom je dan bij geitenvlees, dit is helaas momenteel moeilijk te verkrijgen. (althans bij ons) Minimaal 6 weken maar dan mag ze niks anders, geen koekje, geen hapje tussendoor. En de hond vasthouden bij de wandeling zodat ze niks van straat eet.

Dan heb je nog heel veel allergie soorten die haast niet aan te tonen zijn en ontkom je er niet aan om af en toe een injectie bij de dierenarts te halen. Maar je kunt ook de homeopathische middelen proberen, heb er zelf niet zo heel veel ervaring mee.

Heel veel succes ermee.