agressieve konijnen

• Karin

Hoi, ik heb een opvang voor konijnen en knaagdieren. Nu heb ik 2 konijnen zitten die ontzettend fel op voerbak/hok zijn. Als ze uit het hok zijn zijn het leuke en lieve konijnen. Hebben jullie nog ideeen wat hier aan te doen. Ze zijn haast niet te herplaatsen zo. Alvast bedankt

• Gandr

Ik ken het euvel, had zelf ook zulke konijnen in de opvang. Als het heren zijn is castratie misschien een oplossing. Anders is het een met een paar truukjes te voorkomen dat je gebeten wordt. Ik heb het nu nog met Pavel mijn oudste konijn.

Ik geef hem gewoon een stuk peen waar hij als eerste zijn tanden in kan zetten zodat ik rustig zijn etensbak kan pakken en terug zetten.

Als hij daar niet intrapt, wat natuurlijk altijd gebeuren kan, hou ik mijn hand heel rustig en zonder al te veel druk over zijn kop en deels nek. Zo voorkom ik dat hij kan opspringen en mijn hand in een duik kan bijten.

Misschien dat het helpt. Laat het even weten oké?

Groetjes,

Gandr & beestjes

• gaby

hallo karin

mijn oude buren hadden z`n konijn en zelf heb ik later ook een konijn gehad die aggresief was.

ik deed meestal het zelfde trukje als gandr, maar wat ook hielp was tegen haar praten en dan met de ene hand afleiden en dan met de ander hand bakje pakken.

maar alles heel rustig.

ook ging ik vaak gewoon haar voerbak pakken en dan deed ik niks in haar voerbak maar gaf ik haar iets als ze rustig was of niet beet.

ze beschermde haar teratorium heel erg.

bij de konijn van mijn buren (daar paste ik zomers vaak op) deed ik de kat bij hetkonijn in (als die in de buurt was) zij voelde zich dan veiliger en was met de kat aan het spelen en lette dan niet op mij.

ze hadden gelukkig ook een lange lepel om het voer in aftemeten en die deed ik dan door de tralie heen en dan kon ze me neit bijten, minder gevaarlijk.

het is misschien niet de goeie mannier maar minder gevaarlijk voor jou.

heb veel geduld, plaats ze niet bij kleien kinderen.

als ik ruimnte had zou ik ze nemen maar ik heb er al twee.

• Lara

Bij mijn Disastre hielp het om een vast ritueel te hebben.

Zolang hij op zijn lekker brokje kauwde (zo'n groot donker brokje uit standaard mengvoer), dan mocht ik in zijn hok zoeken naar de voerbak…

Had ik hem dan nog niet gevonden, dan moest ik of een nieuw brokje geven, of hem even met een hand op de rug kalm houden.

Als ik op vakantie ging was dit ritueel niet vol te houden, want Dis was nogal eenkennig.

Gelukkig had het hok hoge zijwanden waar Dis niet overheen kon springen.

De vakantieoppassers kregen daarom de beschikking over een stoffer en blik met lange steel.

Zo konden ze de voerbak vinden en het hok globaal verschonen.

Voor echte herplaatsing is dit uiteraard geen doen, maar het kan helpen bij iemand de uitdaging aan kan, maar ook op vakantie wil….

Groetjes en veel succes bij de heropvoeding,

Lara

• Heidi

Hoi Karin,

Veel konijnen vertonen dit territoriumgedrag. Ik heb 3 konijnen waarvan 2 konijnen ook gaan grommen en bijten en slaan wanneer ik ze eten geef. Het handigst is om of eerst het konijn uit het hok te laten voordat je hem eten geeft, of je hand over zijn hoofd te leggen en met je andere hand voer in de bak te doen. Het is niet een tekortkoming van het konijn, het is erg logisch. Hij ziet een enorme hand zijn territorium binnendringen, dat pikt hij natuurlijk niet, hij is bang en probeert er iets aan te doen. Herplaatsing moet vast wel lukken wanneer je de nieuwe eigenaren uitlegt hoe ze het dier eten moeten geven en dat ze het vertrouwen van het dier moeten zien te winnen. Veel succes met de monstertjes!

Groetjes Heidi, Flipje, Fizzgig en K'nijn en alle andere dieren.

• Karin

Bedankt voor alle tips, het gaat nu wel redelijk. Groetjes Karin

• anita

hoi karin

weet je wat je ook kan doen en er zijn er al een paar die die tips gaven

maar mijnkonijn is dus wel tam zo tam zelfs dat als ik mijn hoofd in het duertje dtop geeft ze me likjes

en went ze aan mij zodat ik uit eindelijk haar bakje kon pakken nu 2 en half jaar later doen we dat nog steeds ze is nu 3 jaar maar het eerst ehalf jaar was ze zo onwennig wat ik ook deed het was nooit goed in ht begin met haar

en nu is het zo gewend dat ik vaak haar voer bakje of iets andrs uit haar hok kan pakken

succes en hou me ff als je wiol opde hoogte mail me maar xxxjes anita