Afscheid van Nala

• Marielle

Op koninginne-ochtend hebben we afscheid moeten nemen van Nala (cavia). Ze is in de nacht van zondag op maandag overleden, gewoon in haar eigen hok, in haar eigen huisje. Ze lag er heel rustig bij, gelukkig en ik hoop dat ze niet teveel pijn heeft gehad. We waren van plan om vandaag met haar naar de dierenarts te gaan om haar in te laten slapen. Ze gaf weliswaar geen pijn aan, maar werd steeds magerder en zakte af en toe door haar achterpootjes. Ondanks het verdriet ben ik blij dat ze in haar eigen omgeving in het bijzijn van haar vriendinnetje Simba en Luna is gestorven.

Zondagavond heeft ze nog bij me gezeten, al knappelend aan een wortel en ik denk dat ze 's nachts haar strijd gewoon heeft opgegeven. Ik hoop dat Simba haar niet te veel zal missen.

Rust zacht, lieve Nala

Ik hoop dat je weet hoezeer je gemist wordt

en hoeveel we van je gehouden hebben…

Marielle

• Gandr

Het is dus typisch cavia he… In al die tijd dat ik caafjes gehad heb was het steeds zo dat “zo heb ik ze, en zo waren ze weg”.

Het is jammer dat nala overleden is, maar de stress van de dierenarts is haar tenminste dan nog bespaard gebleven.

Cavia's zijn moeilijke dieren als ze ziek worden. Veel cavia's geven het gewoon meteen al op om weer beter te worden terwijl anderen juist eerst een opleving krijgen en dan ineens het loodje leggen.

Vaak zijn het de darmen die roet in het eten gooien. Deze zijn zo enorm gevoelig dat als daar eigenlijk problemen mee ontstaan het nooit helemaal meer goed komt.

Marielle, troost je met de gedachten dat ze de laatste dagen toch onder goede zorg van jou heeft mogen leven. Het is natuurlijk altijd een gemis als een vrolijke kwebbelaar als een cavia ineens wegvalt, maar bereid je voor, het is een cavia gewoonte om er ineens niet meer te zijn.

Sterkte,

Gandr & beestjes

• Channah

Hallo Marielle,

Gecondoleerd met het verlies van je lieve Nala. Heel veel sterkte met het verwerken van je verdriet om haar.

Ik las je bericht al op het kattenprikbord, maar vind het gepaster om het hier te beantwoorden.

Groeten van Channah

• Marielle

Ja, dat begrijp ik. Ik schreef ook al dat ik twijfelde om het te plaatsen, maar zoveel mensen op het prikbord weten hoe het ging met Nala, en voor degenen die hier niet komen, vond ik het wel zo netjes om hen toch ook te laten weten wat er gaande is. Op de bijeenkomst hebben we het er ook nog over gehad.

Vandaar dus.

groetjes,

Marielle

• Channah

Hallo Marielle,

Het was geen aanmerking, hoor: maar omdat ik zowel op het kattenprikbord als op dit prikbord kom, heb ik gewoon gekozen om je hier te antwoorden. Natuurlijk is het goed, dat je het ook op het kattenprikbord gezet hebt. Ik vind, dat er af en toe best andere dieren op mogen: mijn Mond- en Klauwzeerdieren komen er ook steeds terug……

Nogmaals sterkte.

Groeten van Channah

• margali

Hoi Marielle,

wat gaat het allemaal toch snel! Smokey weg en weer terug. En nu Nala overleden.

Ik wens je veel sterkte meid

groet

margali

• marijke

Marielle,

Waarom zet je hier niet ook je mooie gedichtje neer wat door je katten op het kattenprikbord is gezet? Ik weet zeker dat mensen het hier ook zullen waarderen omdat we allemaal er zoveel in herkennen, omdat we het allemaal meemaken. Afscheid nemen van onze dieren is altijd heel erg moeilijk, wat voor een dier het is. Toen mijn cavia opeens dood in zijn kooitje lag, heb ik ook een potje zitten janken. Ze zijn toch een deel van je leven.

Veel sterkte meid.

marijke

• Marielle

Marijke, bedankt voor je lieve reactie en ik heb het gedichtje geplaatst, hoor.

Gisteravond had ik even een behoorlijke dip, maar nu gaat het wel weer, ookal mis ik mijn ‘maatje’ wel. Het is gewoon een stuk stiller zonder haar. Ik weet met mijn hoofd dat het beter voor haar is, maar mijn hart mist haar heel erg…

groetjes,

Marielle

• Lydia

Beste Marielle. Het spijt me van je cavia. Ik weet dat je echt je best heb gedaan . en ik weet ook dat je voorlopig verdriet zult hebben. Maar neem van mij aan. Hij of zij heeft geen pijn gehad voordat jij al besloot de cavia te laten inslapen. ik weet dat nala nog even bij je even wilde blijven en daarna rustig inslapen. dat was Nala's afscheid tegen over jouw. het betekende ik hou van jou. wees er trots op. Ik weet het verdriet is erg. Maar Nala hield van je. Daarom nog knagen aan een wortel. het is een bedankje voor je om de goede zorgen.ik vindt dit nog steeds moeilijk om te zeggen. moet ik aan alle knaagdieren denken. Groetjes lydia en m'n dieren.

• Lara

Vaak heb ik gemerkt dat mensen denken ‘ach, het is maar een cavia, koop gewoon een nieuwe.’

Dan denk ik steeds ‘als een beeldje zeker?’

Alsof een beeldje zo'n onvervangbaar individu kan zijn als een levend dier.

Een dier dat nu zo onherstelbaar dood is…

Het is een hele troost dat Nala zo waardig is ingeslapen.

Maar het is en blijft een feit: het doet pijn!

Veel sterkte,

Lara