Knaagdierentoilet

• Lana

Laatst zat ik de nieuwe Hart voor Dieren eens door te lezen, en zag daar spulletjes voor diertjes te koop staan. Waaronder ook een knaagdierentoilet. Gewoon zo`n hoekbak. Je kon dat ding in de kooi zetten, maar ook ergens in huis (met kattenbakgrit gevuld), zodat de knaagdieren daar hun behoefte gingen doen.

Nou heb ik zelf katten (vandaar dat ik meestal ook op het kattenprikbord te vinden ben), en weet dat je die wel degelijk wijs kan maken waar ze moeten piesen en poepen. Maar zou dat met een knaagdiertje ook echt kunnen? Ik ben heel benieuwd wat neming knaagdiereneigenaar daar van denkt….

Groetjes, lana

• Marielle L.

Merlijn, ons konijn, heeft zo'n hoekbak in zijn kooi staan en het werkt fantastisch! Hij gaat altijd in die bak zitten om te poepen of plassen, zodat het schoonmaken van de kooi een makkie is geworden. Ook als hij uit de kooi is gaat hij naar binnen op de bak, helemaal zindelijk dus. En het mooiste is nog, dat hij het helemaal uit zichzelf doet, we hebben gewoon die bak geplaatst en binnen een week snapte hij het.

Vroeger hadden we een cavia, die door de hele kamer heen plaste en poepte, dus of je het andere dieren ook kan leren weet ik niet, maar bij konijnen gaat het zeker.

Marielle

• claudia

ik heb nu net een konijn, mar ik ga het ook zeker proberen en dan hoor je het nog!

groetjes van claudia

• Gandr

Konijnen zijn zindelijk van nature. Tenminste de meesten dan LOL. Cavia's daarentegen zijn er maar enkelen van te vinden die zindelijk zijn. Het is een beetje of het dier zelf de aanleg heeft in de genen om braaf 1 plekje te gebruiken als toilet.

In de 10 jaar dat ik knaagdieren opving en de 15 jaar dat ik knaagdieren van mezelf heb moet ik zeggen dat konijneneigenaren de meeste succes zullen boeken met zo'n bak. Let maar eens op bij de konijnen en de cavia's in hun hok. Konijnen doen veelal de behoefte in 1 hoek, de cavia's doen het zo'n beetje waar het hun uitkomt.

Ik zou dus zeggen voor een konijn heeft een dergelijke bak zin. Maar of het ook zin heeft voor cavia's? Ik zou er niet al te hoge verwachtingen van hebben.

Groetjes,

Gandr & beestjes

• marjolein

officeel is dit een frettenbak

(die nog steeds knaagdier word genoemd bij hart voor dieren zucht)

het werkt bij konijnen iniedergeval wel maar ik zou het niet voor andere dieren gebruiken (werkt niet, uitzonderingen daar gelaten)

nu we het toch over hart voor dieren hebben ik ben op zoek nog een oud deel van hart voor dieren (met een reportage over fretten)

geloof dat hij uit het jaar 2000 komt

groetjes marjolein

• Channah

Hallo Marjolein,

Vraag het even bij de Openbare Bibliotheek. De hoofdvestigingen daarvan, en ook sommige grote filialen hebben een bewaarfunctie voor tijdschriften. De oude jaargangen worden dan ingebonden, en kan je als ‘boek’ lenen. Maar ook de kleinere filialen bewarden vaak tijdschriften. Die liggen dan meestal op de plank achter het laatste nummer, maar worden ook wel (door plaatsgebrek) in de werkkamer of het magazijn bewaard. En mocht het helemaal niet lukken, dan kan je contact opnemen met de uitgever van ‘Hart voor Dieren’.

Groeten van Channah

• marjolein

lenen heb ik niet echt veel aan

het is voor mijn “frettenverzameling”

heb wel gekeken maar nergens is hart voor dieren hier te vinden

de oude delen kanje ook niet meer bestellen bij hart voor dieren

groetjes marjolein

ps ik weet ook totaal nietmeer welk nummer jammergenoeg

• Channah

Hallo Marjolein,

Redacties en uitgeverijen houden doorgaans een administratie bij van artikelen, die geplaatst zijn. Voor hen dus heel gemakkelijk om dat artikel terug te vinden.

Gewoon even het telefoonnummer bellen, dat in het colofon vermeld staat.

Groeten van Channah

• gaby

hallo lana

ik heb vcroeger een hamster gehad die zindelijk was.

hij wist dat hij niet op de bank mocht plassen of ergens anders in de woonkamer.

als hij op schoot zat en hij moest plassen deed hij dat alleen op badstof.

als ik naar de wc ging liep hij ook altijd mee en ging in de hoek van de douche of wc ruimte zitten en zijn behoefde doen, maar dan moest je er wel stukjes wc papier neerleggen.

in zijn hok was hij ook erg zindelijk deed alles in een hoek.

vroeger hebben wij ook een kolonie gerbils gehad (34) die zaten met z`n allen in een groot hok.

boven op het hok stond nog een hok en dat was hun eet kamer.

beneden sliepen ze enz.

zij deden hun behoefde ook meestal in een hoek, dus dat was heel handig met schoonmaken.

je kan alle dieren wel zindelijk maken, zolang je er maar aandacht aan besteed.

misschien cavia`s niet echt, buren hadden er wel een die zindelijk was.

heb veel geduld beloon, wie weet lukt het.

• Christa Barto

Hoi Lana en andere dierenpaginagangers!

Ik heb diverse cavia's gehad en een konijn. Het konijn was superzindelijk. Ging altijd zijn bak in om zijn behoefte te doen. Mijn eerste twee cavia's heb ik als jonkie gekregen en die zijn zindelijk geworden. Je kan namelijk het zien als ze gaan poepen of plassen. Dan gaan ze iets naar achteren zitten. Alleen lukte het niet op een plaats. Ik had dus op vier plaatsen opgevouwen kranten liggen. En daar gingen ze keurig netjes op zitten.

Dus het kan wel. Maar om nou met een zooi bakken in je huiskamer te zitten ……

Groetjes!

Christa