Cavia erbij?

• Marielle

Na de dood van cavia Nala, zitten Simba en Luna met z'n tweetjes in een hok. De kleintjes Mira en Sheba zijn nog te jong om bij de ‘bejaarden’ te worden gezet.

Nu vraag ik me af of het goed zou zijn om er weer een (oudere) cavia bij te zetten. Simba is overduidelijk haar vriendinnetje kwijt en mist Nala. Met Luna kan ze het niet zo goed vinden. Wat denken jullie ervan? Of moet ik het aanzien en hopen dat Luna en Simba nog vriendinnetjes worden?

Gaarne jullie advies!

Marielle

• Gandr

Cavia's zijn groepsdieren, je zou het kunnen proberen om een cavia van ongeveer dezelfde leeftijd te vinden en die erbij te zetten. Echter het risico bestaat ook dat je dan het “vijfde wiel” effect krijgt omdat je er dan een oneven aantal bij elkaar ine en hok hebt zitten… Maar dat is iets wat je eigenlijk nooit helemaal voorspellen kan. Wat je nu met de twee overgeblevenen kan doen is ze wat meer naar elkaar laten ruiken door met een doekje aan het stuitje van de een te wrijven en dan de ander inwrijven met dat doekje en omgekeerd. Zo nemen ze elkaars geur over en misschien dat het helpt om de twee wat meer tot elkaar te brengen.

Het is natuurlijk altijd een beetje kijken hoe of wat…

Ik wens je succes met wat je beslissing ook moge zijn… Maar een derde caafje kan je doen, ik zou het echter dan tot een viertal brengen zodat je niet een buitengesloten cavia creert.

Groetjes,

Gandr & beestjes