blaasgruis kat/dieetvoer

• Ester

Bij een van mijn twee katten (1,5 jaar oud, kater) is blaasgruis geconstateerd en hij zit nu voor 8 weken op een “zwaar” dieetvoer en daarna moet hij op dieetvoer om te “onderhouden”. Nu wil ik mijn andere kat ook mee laten eten (is bijna onmogelijk om ze gescheiden voer te geven). Ik weet dat hij dat voer voor de tweede fase mee mag eten, maar: nu komt mijn vraag: is het slecht als hij ook dat zware dieetvoer van de eerste acht weken mee eet? Ik weet dat het bedoeld is om de kristallen in de blaas te klonteren. Kan het kwaad als een kat die geen blaasgruis heeft dit voer ook mee eet? Wie weet dat?

bedankt!

• margali

Hoi Esther, ik denk dat je morgen even je dierenarts moet bellen met deze vraag.

Ik vermoed dat je op dit moment aan je kat Hill''s Prescription Diet s/d geeft, wat het blaasgruis niet moet klonteren, maar moet oplossen (of misschien heb je een ander soort voer ?).

Als na de kuur met het gruisOPLOSdieet de urine van je kat helemaal schoon is, dan kun je overgaan op het onderhoudsdieet, wat - zoals je zelf al zegt - een prima voer is ook voor gezonde katten.

Volgens mij moet je het gruisoplosdieet niet aan een gezonde kat geven, want de kans is groot dat daardoor de zuurgraad van de urine van de gezonde kat teveel beinvloed wordt, waardoor die kat ook problemen - maar van een ander soort stenen - zou kunnen krijgen. Dus ik zelf zou dat niet doen.

Maar overleg morgen met je dierenarts.

Overigens kun je eens kijken op het prikbord van de kattenpagina, want daar is blaasgruis een zeer veelvuldig besproken onderwerp. Bovenaan het prikbord zie je het woord Zoeken (zowel op dit prikbord als het kattenprikbord), en als je dan blaasgruis intikt gaat er een wereld voor je open :-)

groet

margali