Zulk mooi weer en mijn Jamahl heeft er alleen maar moeite mee. Hij had toch al moeite met ademhalen, nou dat is nog door het weer dus wederom pet. Hij is oud, ik weet het, wat verwacht je nog met een hond van 13 die eigenlijk meestal maar 12 jaar worden? En dan in zijn conditie is het al helemaal een wonder op zich… Maar dat maakt mijn balen er niet minder om. Morgenavond naar de dierenarts… Ik ga me daar toch nog een keer hevig afvragen hoelang we doorgaan met Jamahl. Ik heb liever dat hij in zijn slaap stilletjes overlijd… (Zal mijn geluk helaas denk ik niet zijn…) Begrijp me niet verkeerd, ik zit er als laatste op te wachten dat hij gaat. Maar met een gebeurtenis als met onze Asta (hond van mijn zus die bij mijn moeder in huis bleef toen zuslief het huis verliet) wil ik eigenlijk niet nog een keer. Asta kon op een ochtend niet meer opstaan. Mijn zus weigerde te geloven dat het nu einde verhaal was, dus mijn moeder moest samen met mij Asta drie keer op de dag naar buiten dragen en dan terwijl we haar ondersteunden de hond haar behoeften laten doen… En dat ging vier dagen zo.. Tot ik er schoon genoeg van had om te zitten kijken naar een langzaam stervende hond. Ik belde de dierenarts en die kwam. Mijn moeder belde mijn zus en zwager… Die kwamen ook. En huilen!!! Ja, maar ondertussen wel een hond die al vier dagen geen vast voedsel meer kan binnehouden, niet meer kan lopen en aan alle kanten geel uitsloeg wel in leven houden omdat je hoopt op een wonder! (Kan er nog kwaad om worden…)
Maar goed, Jamahl. Hij is buiten een tikkie vrolijker, levendiger, maar binnen… Een grote lap hond, slap in de poten en moeilijk in de ademhaling… En ik betrap mezelf erop dat ik steeds vaker denk… “Ik ga morgen naar de dierenarts een spuitje vragen voor hem, dit is niet leuk meer…” Maar ja, dan kom ik buiten, Jamahl huppelt op zijn manier achter me aan… Dan ziet hij er ineens weer een stuk vrolijker uit. En dan nog een item… Hij is een Engelse Stafford… Hoe sterk zijn die in het verbergen van hun eigen ellende? Jamahl's achtergrond kennende… Heel sterk! En dan baal ik weer… Omdat door de MKZ ellende ik nu nog niet naar de duinen heb kunnen gaan met hem. Alles is afgesloten… Wordt hem dat leuke uitje ook nog eens afgepikt. Naar de zee? Ja, een idee… Zou Jamahl ook leuk vinden. Ik denk ook stiekum dat ik hem maar eens een keer alleen even meeneem… Kan ik mijn aandacht volledig op hem richten… Maar goed… En dan, heeft hij zijn leuke uitjes gehad… Verder? Of stoppen? Kon je maar met zo'n dier praten he… Maar als ik even heel logisch en medisch ga redeneren… Is het stoppen. Gevoelsmatig? Doorgaan natuurlijk! Maar ik denk dat ik hier even mijn gevoelsmatige kant een schop onder de achterste moet geven en moet luisteren naar een kant waar ik al jaren op vertrouwd heb… The show is over… In ieder geval nu wel heel snel denk ik… En dan baal ik nog een keer… Als ik bedenk alle leuke dingen die hij nu gaat mislopen… Zwemmen op de hondendag in het zwembad aan het einde van het seizoen… Baaal. Het zien van de schotse Hooglanders en die blik in zijn doppen zien van verwondering “Wat zijn dat nou weer voor een rare beesten?” Baaaaaaaaal… Nou ja… @!#$ happens, Live sucks and in the end??? We all die. Doggies too.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes,
Gandr & beestjes