gezocht: gastgezin voor leive poes

• Nienke tersteeg

Doordat ik verhuisd ben heb ik mijn kat achter moeten laten. Ik mis haar heel

erg en wil haar graag dichter bij me in de buurt hebben, maar waar ik nu woon

kan ze niet komen wonen omdat ze dan de parkieten te pakken kan nemen. Daarom

ben ik op zoek naar iemand die haar in huis wil nemen zodat ik haar zo vaak op

kan zoeken als ik wil. Ik vergoed alle onkosten en zou het fijn vinden als ik

zoveel mogelijk zelf voor haar kan doen.

Ze is gewend om andere katten om zich heen te hebben, en ook honden zijn voor

haar geen probleem. Omdat ze dat gewend is zal het extra fijn zijn als er honden

of katten zijn.

Ik wil haar zoveel mogelijk op kunnen zoeken en daarom zou ik het liefste een

adresje hebben wat heel dichtbij ligt. Ik woon in Westenholte, op de

koolzaadweg.

Kunt u mij helpen?

Met vriendelijke groet,

Nienke

• Jennefer)

Hallo Nienke,

Ik heb 4 katten en een parkiet (waren er twee) en dat gaat prima. Wat is bij jou dan precies het probleem met de parkietjes, misschien kunnen we daar een oplossing voor verzinnen..Groetjes Jennefer

• Claudia

Ik blijf het zeggen hoor: vogels en katten gaan niet samen! Je weet nooit wat een kat gaat doen, zit in de natuur van het beestje. En vogels raken gestresst van katten, dat is nou eenmaal zo. Ik weet wel dat het soms goed gaat, maar kun je daarop gokken? Dacht het niet!

Groetjes Claudia.

• Jennefer)

Hoi Claudia,

Het hangt denk helemaal af van het soort vogel. Je hebt zeker gelijk als het om bepaalde tropische vogeltjes gaat, die van nature al ‘nerveus’ zijn of lijken.

Maar met papegaai-achtige is het toch anders, omdat het een ander soort vogel is..kan het moeilijk uitleggen

Je zou mijn parkiet moeten zien..hij raakt echt niet gestressed van de katten, hij trekt het liefst aan hun snorharen als ze eens te dichtbij komen. :D

En natuurlijk loerden de katten in het begin wel eens op de vogels, die zich er overigens niets van aantrokken..maar na een tijdje gaat dat over, is het leuke eraf en hoort de vogel gewoon bij de rest van het huis.

Als je de vogel ook nog eens op een goede plek zet, waar hij zich veilig voelt (dus minimaal 2 kanten van de kooi “bedekt”, in een hoek of zo) en je zet de kooi voor alle zekerheid stevig vast..dan moet het goed gaan..bij mij gaat het in elk geval perfect. 'S nachts natuurlijk wel zorgen dat de katten absoluut niet bij de vogel kunnen. Mijn vogel kwettert de hele dag vrolijk door..er lopen hier 4 katten, maar hij zit echt niet als een bange wezel de hele dag in een hoekje..of kaal van de stress. Maar je hebt natuurlijk wel gelijk dat het niet altijd zo hoeft te gaan.

Al heb ik er bij vogels als parkieten heel veel vertrouwen in.

Groetjes Jennefer

• Claudia

Hallo Jennefer,

Tuurlijk kan het goed gaan, dat heb ik ook in mijn reactie gezet. Kijk, ik zit al mijn hele leven tussen de vogels omdat mijn vader ermee kweekt. Heb dus al heel wat verhalen gehoord. Ook over vogels en katten. Nogmaals, het zijn natuurlijke vijanden. Als er een tijger tegenover jou staat, voel je je ook niet fijn…lijkt me. Zo zie ik dat dus ook met vogels en katten.

En het kan goed gaan, maar ook fout….zou jij dat op je geweten willen hebben? Ik niet. Dus om zo tegen iemand te zeggen dat het kan? Dàt lijkt me niet verstandig. Je weet het gewoon niet, risico blijft. Er wordt zo vaak gezegd: Dat overkomt mij niet…totdat…en dan is het te laat.

En dat over die soorten: ik denk niet dat dat uitmaakt. Drie maal raden wie er ‘wint’ als een kat het op een vogel gemunt heeft. En de kooi goed wegzetten is ook niet altijd een oplossing, er bestaat ook nog zoiets als doodvliegen. Hoevaak dat al niet gebeurd is bij de hokken van mijn vader…

Tja…ik denk dat we het hier niet over eens worden, geeft ook niet ;-). Ben in ieder geval blij dat het bij jou wel goed gaat.

Groetjes Claudia.

• Jennefer)

Hoi Claudia,

Je hebt eigenlijk wel gelijk, omdat het bij mij goed gaat wil nog niet zeggen dat het bij Nienke ook goed zal gaan..Ik heb destijds de gok genomen en gelukkig maar dat mijn vogels heel goed op de katten reageren en andersom.

Maar dat hoeft bij Nienke niet zo te gaan natuurlijk.

En het is inderdaad niet zo verstandig om iemand aan te raden ook die gok te nemen..als het fout gaat.. Moet er niet aan denken… :(

Ik blijf er wel bij dat katten en papegaai-achtigen heel goed samen kunnen gaan, maar zal er voortaan bij zetten dat het bij mij toevallig erg goed gaat, maar dat het niet altijd zo hoeft te zijn.

Mensen afraden katten bij hun vogels te nemen kan ik ook weer niet :D

Tenminste, ligt eraan bij welke soort vogel…Natuurlijk wint de kat altijd, maar het ging mij er meer om dat er vogelsoorten zijn die ontzettend nerveus worden als ze weten dat er een kat in de buurt is, eigenlijk nooit rust hebben, terwijl bv parkieten hier al snel maling aan hebben. Ben trouwens benieuwd of Nienke nog reageert :)

Groetjes Jennefer

• Claudia

Hallo Jennefer,

Nou, ik geloof dat we elkaar nu wel begrijpen :-). Zo ver liggen we qua mening dus niet uit elkaar. Ben inderdaad benieuwd wat Nienke nu gaat doen en of ze nog reageerd, was tenslotte haar mail… Ik ga in ieder geval slapen…is alweer laat zat. Doei.

Groetjes Claudia.

• bella

Waarom zoek je dan geen gastgezin voor die parkieten als je je kat zo mist.

Vogels zijn makkelijker te plaatsen dan een kat.

• martine

Ik snap ook even niet uit het verhaal waarom de kat in eerste instantie niet mee kon verhuizen??? Want op de nieuwe woonplek mogen duidelijk wel beesten worden gehouden. En zijn de parkietjes pas naderhand aangeschaft? Want ik neem toch aan dat als je noodgedwongen zonder je huisdier moet verhuizen je er naar streeft om je dier zo snel mogelijk weer bij je te hebben en niet in de tussentijd een complete nieuwe dierentuin opbouwt waar je “oude” beest niet meer bij kan…………..

Nienke, ik vind je streven heel nobel, maar ik moet je zeggen dat als ik een kat erbij zou nemen ik hem niet zou willen “delen”. Het zou mijn kat worden of de eigenaar mocht hem zelf houden, maar geen halve toestanden, hoe goed bedoeld misschien ook. Is er trouwens geen mogelijkheid om je parkietjes op een andere kamer neer te zetten waar je kat niet mag komen?? Ik hoop voor je dat je een oplossing vindt.

martine

• Nienke

Natuurlijk antwoord ik nog! Dat is wel het minste wat ik kan doen.

Een aantal van jullie zei dat de vogels maar de deur uit moeten, of dat ik op de een of andere manier iets moet regelen. Natuurlijk is dat zo, en ik zou ook niets liever willen dan dat. Ik ben alleen niet degene die daarover mag beslissen.

Ik woon nu namelijk bij mijn oom en tante in huis en de parkieten zijn ook van hen.

Ik heb er geen zeggenschap over om of de parkieten uit huis te zetten, ofwel mijn eigen kat zomaar mee te nemen!

Anders had ik dat echt al wel gedaan. Ik heb het geprobeerd, maar vooral mijn oom is er fel op tegen. Hij is geloof ik niet zo'n kattenmens. In ieder geval wil hij het gewoon niet hebben. Ik zoek echt niet zomaar een gastgezin voor mijn poes. En ik stel er echt niet voor mijn lol zoveel eisen aan, maar ik dacht gewoon dat ik dit moest proberen.

Jammer dat het voor mij geen goede oplossing heeft gegeven.

In ieder geval bedankt voor de moeite iedereen.

Groeten,

Nienke